Traktorn i skogen

Lurad/blåst...

16 inlägg 19724 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lurad/blåst...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56959 Ja vet inte vart ja ska lägga den här tråden heller, men det har ju me traktor att göra så....

Vi, eller jag ordnade försäljningen av den Belarus 820 somvvi hade tills i höstas, efter som det gick jävligt trögt att sälja den, trots enormt billigt pris å inte alls så dåligt skick, tvärt om, extremt mkt traktor för pengarna...
å nog var det folk som ville köpa, tyvärr INGEN som pratade svenska å alla kom från öst, ja har undvikt att sälja för export me tanke på papper å skit, men så ringer en svensk som är intresserad, men det visar sej att det inte är han som är intresserad utan en bekant från polen, å som ja skrivit så var den så svårsåld så när den svenska killen var inblandad så tog ja reda på det ja ansåg behövas för att bli av me papperen på traktorn eftersom den skulle exporteras å vi kom överens om hur allt skulle gå till väga, så det fick bli affär... kontanta pengar fick vi å nu har vi väntat på det sista papperet! Intyget om att traktorn lämnat sverige sen oktober... det kändes som om det skulle skötas bättre när det var en "svensk" me men ikke

ja har förmodligen blivit blåst, å ångrar skarpt att ja släppte traktorn till öst, å det värsta är att man känner sej så jävla dum att man gjort det...

Ja har pratat me "svensken" kanske 7-8 gånger, å han har alltid haft "bra" ursäkter... undra om det på nått vis går att polisanmäla eller på nått vis göra att man får traktorn ur registret, det har betydelse för både redovisning (moms) å just det me registreringen...

Är det ngn som blivit utsatt för nått liknande å har tips om hur man går till väga, å kan man namnge "svensken" för att göra att inte fler blir lurade? ja har både Namn å Nummer å bostads ort på "svensken" å ja har även namn å org nr på Polackens firma i polen ~x(



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Lurad/blåst...

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56960 Har du reggbeviset kvar på den ?
Om du inte har och står fortfarande som ägare på den så beställ nytt reggbevis. och skriv dit namn och personnummer på din svenska köpe kontakt och sen skicka in det till VV.

Avatar Fallback

Re: Lurad/blåst...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56962 regg beviset finns kvar...

   TS
Avatar Fallback

Re: Lurad/blåst...

Elfving  
#56975 Jag förstår inte problemet, du skrev att du fått kontanta pengar? Så affären är alltså skött korrekt så långt, och det enda problemet som kvarstår är att du står som ägare till den? Om den är avställd så handlar det väl bara om 35 kr om året i registerhållningsavgift som du blir kvitt om du avregistrerar traktorn. Om den exporterats på rätt sätt så borde den naturligtvis vara avregistrerad menar du?
Eller är jag helt fel ute?

Avatar Fallback

Re: Lurad/blåst...

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56977 Skrota den?

Avatar Fallback

Re: Lurad/blåst...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56981
Elfving skrev:Jag förstår inte problemet, du skrev att du fått kontanta pengar? Så affären är alltså skött korrekt så långt, och det enda problemet som kvarstår är att du står som ägare till den? Om den är avställd så handlar det väl bara om 35 kr om året i registerhållningsavgift som du blir kvitt om du avregistrerar traktorn. Om den exporterats på rätt sätt så borde den naturligtvis vara avregistrerad menar du?
Eller är jag helt fel ute?


Det är så att om man säljer för export så säljer man utan moms, eftersom köparen i utlandet inte kan dra ngn moms, alltså kan vi inte bevisa att fordonet lämnat sverige så måste vi betala in moms vi inte fått... å man kan INTE avregistrera traktorn så länge du inte har ett bevis/tull stämpel från det land du exporterat till...
För att skrota ett fordon måste en skrot skriva ett intyg, å vilken skrot vill göra det utan att få ngn traktor?
å om man nu skulle kunna skrota den så står man fortfarande med en moms man måste betala in eftersom fakturan redan är registrerad å bokförd...

   TS
Avatar Fallback

Re: Lurad/blåst...

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56982 Låt allt bara vara som det är.
I praktiken har du inte sålt traktorn, bara lånat ut den.
Gör inget alls, förutom nått skojigt för pengarna.

Avatar Fallback

Re: Lurad/blåst...

Elfving  
#56986 Så det är alltså momsen som du riskerar att ha blivit blåst på.
Googlade lite på detta:
http://www.skatteverket.se/skatter/merv ... 04737.html
Så länge som du har fått ett giltigt VAT-nummer av köparen så kan kvittot skrivas utan ingående moms och redovisning ske därefter. Kanske detta beror på hur ert kvitto ser ut (med/utan moms), men ingen särbehandling verkar göras för fordon.
Det bästa är nog att du ringer skattemyndigheten och frågar.

Avatar Fallback

Re: Lurad/blåst...

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57016 Har som finne köpt ett par maskiner direkt av entreprenörer i SWE.
Då jag meddelat min VAT-nummer har dom kunnat skriva fakturan som 0-moms,enda problemet är om vi INTE registrerar in maskinen här i landet (det finns inget krav att skotare ska va inregistrerade,det är ENBART dom som körs efter allmän väg som ska va) ,så då har vi skrivit ihop ett intyg som vi undertecknat att nämnda maskin enbart ska användas i skogen och därför INTE blir inregistrerat.
Detta intyg har vi då sänt till säljaren som bifogat det till bilregistercentralen (lr vad det heter :oops: )
Skulle vi däremot registrera in maskinen behövs inget intyg,det får dom då från finska registret
Momsen har aldrig varit nå problem så länge som ett giltigt VAT-no finns :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Lurad/blåst...

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57074 Har en liten paralell, dock inget med moms.
Sålde en husvagn till Finland för något år sedan. I princip skötte det sig självt (bortsett från att det reg.bevis jag skickade till vägverket inte var det senast utfärdade).
När vagnen registrerades i Finland, skickade den myndigheten uppgiften till vägverket. Enligt EU-bestämmelse skall det göras inom en viss tid, vill minnas att det handlade om någon månad. Eftersom traktorn är såld inom EU, så borde det fungera. Allt under förutsättning att traktorn verkligen registrerats i Polen.

Avatar Fallback

Re: Lurad/blåst...

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64285 Jag sålde en bil på export en gång och skickade in alla papper till vägverket men dom godkände inte exporten. Jag betalade registreringshålningsavgiften i många år men har slutat med det nu. Jag har inte fått någon påfäljd av det än.

Avatar Fallback

Re: Lurad/blåst...

f-se.se  
#75242 vet om en person som passade på att ta tillvara på detta.
han sålde traktorn till polen (en svensk uppköpare kom och betala och hämta) efter 1 månad beställde han nytt reg papper, efter ytterligare en månad så anmälde han traktorn stulen. så först fick han 30 t för traktorn av köparen sen fick han 18 t av försäkrings bolaget så de e ett sätt att bli av med traktorn.

Avatar Fallback

Re: Lurad/blåst...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75275 ja, men det kanske skulle komma fram nu när man nämnt det här;).... jag tjaffsar fortfarande me den svenska idioten som var med, så vi får väll se hur det går...

   TS
Avatar Fallback

Re: Lurad/blåst...

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75312 Hota med att stöldanmäla traktorn.Det kanske sätter lite fart på gubben.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Lurad/blåst...

mikbo1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76695 Hur går det för dig Nutte?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar