Skogsröjning

Hyggesränsning

14 inlägg 5269 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hyggesränsning

wigge  
#58754 Någon som vet varför man ska spara allt över 7 cm i rotskäret vid hyggesränsning?
Är det nå nya direktiv som har kommit nyligt?
Har ju alltid tagit bort allt tidigare, men pratade med skogssällskapet och han sa att man skall spara allt över 7 cm.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Hyggesränsning

masterchief  
#58755 Misstänker det har med rädsla för insekter att göra...
Men sparar man mycket slyor mm som inte duger som massaved blir det inget bra för grothantering samt huggning mm
Det är de halvgrova slyorna som ordnar slangbrott i aggregatet :???:

Avatar Fallback

Re: Hyggesränsning

wigge  
#58756 Jo detförståss men det är avverkat där för 2 år sen å nu håller jag på å rensa för markberedaren så det kan ju inte vara för att skördaren kan gå sönder, troligtvis är det väl för insekterna.
Men tycker det ser ut som f*n när det sparas nån halvgrov tall eller gran här å var.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyggesränsning

orre  
#58775 Ska riset köras ut?
Vill minnas att "det grova"(över 7 cm) kan man kapa i max 50 cm långa bitar eller randbarka med motorsågen så de torkar snabbt.
Då ska det vara mindre insektsfarligt.

Avatar Fallback

Re: Hyggesränsning

stihl  
#58897 jag var på en rensning i förra veckan och där tog vi allt vi kunde
men det vart ett hygge i vintras så det var ganska färskt och någon grot ska dom inte ta heller

Avatar Fallback

Re: Hyggesränsning

TommmySpa  
#58966 Jag brukar hyggesrensa innan skördaren och tar då bort allt som är mindre än 7 cm i brösthöjd, resten tar skördaren.

Avatar Fallback

Re: Hyggesränsning

wigge  
#58978 nix inget ris ska köras ut..

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyggesränsning

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58992
TommmySpa skrev:Jag brukar hyggesrensa innan skördaren och tar då bort allt som är mindre än 7 cm i brösthöjd, resten tar skördaren.


Sålde nyss en gallring och då ville dom ha bort allt under 8 cm i brösthöjd. Det var för att skördaren skulle lättare se vad som skulle plockas bort.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesränsning

Pidden  
#61384 Det kan väl kanske vara för insektsrisken :-? :???: , Och för att skördaren slipper sitta och pilla med klensly! :grin:

Avatar Fallback

Re: Hyggesränsning

grotförare  
#64235 förstår inte varför man ska hyggesränsa efter avverkningen. är väll fan så mycket bättre att underröja före istället?

Avatar Fallback

Re: Hyggesränsning

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64245 EXAKT!

Användarvisningsbild

Re: Hyggesränsning

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64262 hyggesrensning lär ju för det mesta uppkomma pga av missförstånd med virkesköpare lr om det skulle vara någon väldigt hastigt uppkommen avverkning lr pga av snödjup exempelvis....

Men en förrensning är ju att föredra i 100 av 100 gånger! Lättare för alla inblandade...

Avatar Fallback

Re: Hyggesränsning

grotförare  
#64273 inget illa menat mot dig skogsgotte nu. jo vist kan jag hålla med om de du säger. men de är i regel bara norr ut i vårt land de brukar komma mycket snö. Jag har förr röjt mycke då de har vart mycket snö å de har blivit bra resultat. å de går oftas bra å förr röja samtidigt som skördarn är där, har vart med om de rätt mycket att dom har ringt dagen innan skördan ska dit. så man kan inte heller skylla på att de vart bestämt tvärt att de ska avverkas. jag tycker de bara som sakt är dumt å ta de efteråt.

Avatar Fallback

Re: Hyggesrensning

Vedhuggaren  
#64757 Hrm, problem med snödjup vintertid finns nog i större delarna av vårt land eftersom allt som ligger söder om Sundsvall faktiskt är södra Sverige...

Dock håller jag med om att hyggesrensning innan avverkning är att föredra både för avverkning, markberedning och (eventuell) plantering. Har just varit och planterat att 32 hektar stort hygge som vi förrensade för två år sedan. Allt som röjdes ner blev lite nertrampat redan vid avverkningen och sedan rejält nertryckt av en vinters snö innan en fyrradig högläggare från Bräcke kom och gjorde ett bra jobb.

Tallmarker som ska frösås och som har tämligen lite och dessutom lågvuxen underväxt kan vara bättre att hyggesrensa efter avverkning eftersom underväxten inte påverkar avverkningen nämnvärt och hyggesrensning efteråt kan bli 40 % billigare eftersom skördare och skotare kör ner en hel del av det som ska röjas bort.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).