Vedmaskiner, flishuggar

Eran bästa ved-upplevelse?

7 inlägg 3050 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Eran bästa ved-upplevelse?

Norrlänningen  
#64185 Vad är ert absolut bästa ved-minne?

En klassiker för mig är när jag lovade en bekant att vi skulle rusta upp en trave björkved som han fått hemskickad på tomten. Veden skulle vara torr och fin och det är nog inte mer än 2-3 kubik.
När jag kommer dit så är veden surare än ja jävlar allt jag tidigare varit med om. Polarn plockar fram två jävligt slöa yxor och vi drar igång. Traven var nog närmre 8-9 kubik med mitt ögonmått. :mrgreen:

Sen är resten av tiden bara ett stort svart hål, men jag vet att efter ett par dagar (jag hade semester dessutom), så var veden rustad och klar. Det var ett straff när vi gjorde det, men fan vad tillfredställande det var när vi var färdiga! :mrgreen:



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Eran bästa ved-upplevelse?

halvproffs  
#64188 Måste vara när mågen skaffade en Japa vedmaskin (ganska enkel men ändå) så att man slapp såga med motorsåg osv.

Avatar Fallback

Re: Eran bästa ved-upplevelse?

Norrlänningen  
#64193 Vilken Japa är det du har? Bilder? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eran bästa ved-upplevelse?

halvproffs  
#64207 Det är mågen som har Japasågen, rätt enkel som sagt med vagga, klinga och 4m transportör. En mycker vanlig modell som han har modifierat lite tex; oljetanken är nu upphängd i gummifästen för svetsarna gick sönder av skakningarna, och så är det en handvevad vinch monterad för att sänka och höja transportören. Funkar bra, inga hydraulslangar har gått sönder vad jag vet trots kanske tusen kubik sågat.

Användarvisningsbild

Re: Eran bästa ved-upplevelse?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64232 Det måste vara 2004 när jag monterade in en beg. kombipanna med en VikingBio pelletsbrännare... :grin:
Har gått sedan dess, utan att bytt ett roster eller något alls!!

Avatar Fallback

Re: Eran bästa ved-upplevelse?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64256 Varje gång någon ringer och beställer ved, får jag en sådan där bästa ved-upplevelse.

Användarvisningsbild

Re: Eran bästa ved-upplevelse?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64258
Famag skrev:Varje gång någon ringer och beställer ved, får jag en sådan där bästa ved-upplevelse.

Ungefär så.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).