Skördare

Pumpbyte Valmet i förtid?

7 inlägg 3105 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pumpbyte Valmet i förtid?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63908 Äre helt vansinne att byta kranpumpen på en 10 000h 911.3 -04? Hur länge går dom, på miljöoljan?

Blev rekommenderad att byta drivningen i förtid, å när man ändå har pumpen lös så... Kostar ca 50 lax + arbete.

Någon som renoverat en liknande pump - sitter Rexroth 190cc på den... Var? Pris?



   TS
Avatar Fallback

Re: Pumpbyte Valmet i förtid?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63923 vi bytte vid 10500h på 911.3 -04 Började bli dålig i oklagringen, körd med valmets bioolja. Renoverade även åkpump+motor då inga större fel där dock. priser har jag för mig var 42 för pumpen och transm minns jag int men de va mest billiga grejer dom bytte där, i och ur mont gjorde vi själva en dag i en dag ur
Renovering gjord på alftaprodukter

Avatar Fallback

Re: Pumpbyte Valmet i förtid?

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63931 Våran gamla hade gått ca 12000 timmar när dom sålde den förra året, då var alla pumpar orginal. Vad jag vet utan fel. På valmets bioolja, dvs Petro Canada.

Avatar Fallback

Re: Pumpbyte Valmet i förtid?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63934 Jag trodde valmet naturelle var en shell olja?

Användarvisningsbild

Re: Pumpbyte Valmet i förtid?

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63948 Vi bytte på våran 911.1 på 8200 tim när vi bytte aggregat,vi passade helt sonika på när vi ändå stod verkstan, tror man gör rätt i att sköta om grejorna och byta såndana tyngre saker i förebyggande, det känns bäst i pappskallen iaf ;) vi gjorde lika även med svängkransen som vi bytte på 9000 tim då jag hörde att den låg och knorrade lite i bland.

Avatar Fallback

Re: Pumpbyte Valmet i förtid?

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63973
ume skrev:Jag trodde valmet naturelle var en shell olja?


Vi kör med Petro canada, och det ska vara miljöolja iaf. Dock så är den mineralbaserad om jag inte minns fel? Kanske inte är det ni menar med ren bioolja. Ibland köper vi själva hem och ibland köper vi den av Swelog.

Användarvisningsbild

Re: Pumpbyte Valmet i förtid?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63975
Jesper skrev:
ume skrev:Jag trodde valmet naturelle var en shell olja?


Vi kör med Petro canada, och det ska vara miljöolja iaf. Dock så är den mineralbaserad om jag inte minns fel? Kanske inte är det ni menar med ren bioolja. Ibland köper vi själva hem och ibland köper vi den av Swelog.


Intressant - jag ville köra med den oljan för ett par år sedan, men fick blankt nej från Sveaskog...
Den platsade DÅ inte på SPs lsita RenSmörja, men nu finns den, och ska väl då vara OK..
Dock vet jag ej hur billig den är jämfört med de synt. estrarna som tex OKQ8 Holbein bio, Neste Biohydrauli etc..

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).