Vedmaskiner, flishuggar

Klyvert 2000

7 inlägg 7667 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klyvert 2000

Norrlänningen  
#63865 Tjenare boys,

Jag har funderat som fan på en Klyvert 2000 ( http://www.klyvert.se/huvudlank.asp?id=44 )
För ett par år sedan så provkörde jag en vedmaskin som såg väldigt lik ut, men det var inte en likadan.
Jag har letat runt en hel del och jag gissar att likadana maskiner säljs under olika namn beroende på hos vilken handlare man kollar?
Är det någon som kan berätta lite om dom här maskinerna och om livslängden verkar ok? Är det stadigt gods osv? :???:

Vad som tilltalar mig med den här maskinen av svänghjulsmodell är att det inte är någon elektronik eller hydraulik inblandad. Inget ska tajmas och det finns väldigt få saker som måste justeras. :smile:

Jag har inget emot att dom slår stockarna mot kroppen när man matar den och jag gillar faktumet att jag fortfarande får aktivera kroppen lite när jag rustar veden. :mrgreen:

Kommentarer?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Klyvert 2000

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63869 Jag har aldrig provkört men det man sett verkar lovande.
Ett aber är väl riktigt små pinnar och riktigt stora stockar, de lär man få ta manuellt.
Sen får du bara 2-kluvet aldrig i fler bitar men det kan man leva med för de stora som kräver
fyr/sex-delning måste man ändå ta på annat sätt.
Priset verkar ju rimligt om än lite dyrt för en snålis som jag.

Avatar Fallback

Re: Klyvert 2000

Norrlänningen  
#63871
Slurfi skrev:Jag har aldrig provkört men det man sett verkar lovande.
Ett aber är väl riktigt små pinnar och riktigt stora stockar, de lär man få ta manuellt.
Sen får du bara 2-kluvet aldrig i fler bitar men det kan man leva med för de stora som kräver
fyr/sex-delning måste man ändå ta på annat sätt.
Priset verkar ju rimligt om än lite dyrt för en snålis som jag.



Det jag vet är att för ett år sedan så såldes den för typ 25k + moms, och det får anses vara rätt överkomligt tycker jag.
Då jag har använt en vedprocessor utav detta slag så räcker det med att man roterar 1/4 varv varje gång den hugger, då får man fyra vedträn. Riktigt små pinnar så trycker man i flera åt gången, så det räntar på bra som fan. :smile:

Vi kopplade upp en liknande i en gammal 80-tals Belarus och varje gång man tryckte in en 20cm surbjörk så kom det en liten sotkvast ur pipan på traktorn, så den verkar inte belasta traktor speciellt mycket heller.

Vad jag förstår så är det en utväxling på svänghjulet/yxan. Det måste alltså sitta något typ utav kugganordning som växlar ned varvtalet på kraftuttagsaxeln. Jag hoppas att det är en stabil och enkel konstruktion med få drev så att man kan ta upp det och byta drev och lager allt eftersom det slits. Många gillar inte dessa svänghjulsmonster utan dom brukar föredra typ Bilke eller Pilkemaster som har inmatningsautomatik. Själv gillar jag när man får slita lite med vedhelvetet, men jag är för less för att stå och handklyva numera. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyvert 2000

Elfving  
#63880 Hallå,

den där kollade jag upp häromåret. Tillverkas i Estland, se nedanstående länk:
http://www.estre.ee/index.php?masinaehi ... 0&hl=sv_SE

Säkert en bra maskin att arbeta upp stammar som man orkar bära (klarar upp till 20 cm, resten av vedhögen får du klyva på annat sätt), lär gå som tåget att arbeta upp ved från dikesrensningar o dyl. Har ingen själv, så jag kan inte ge dig något omdöme (använder en Hakki Pilke 37X Easy).
Maskinen är inte ny på marknaden, så om du har tid att vänta så kan det säkert dyka upp begagnade maskiner.

Avatar Fallback

Re: Klyvert 2000

Norrlänningen  
#63885 Tack för svaret!

Veden jag arbetar upp är sällan eller aldrig grövre än 200mm. Det bär sig bättre att sälja det som massaved än att göra ved av det grövre. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyvert 2000

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63890 JAg sålde en lika dan i våras, till förmån för bättre maskin eftersom jag hugger för att sälja... jag köpte min "första" "klyvert som hette HM 20 -00 då var den beggagnad, å hade gått ett antal 100 tals kubik, den gick bra tills -04 då var allt stål utmattat å trots att vi bytte en massa grejjer så gav nästa upp... tillslut så köpte ja en ny lika maskin, då hette den HM200 den rasade efter 30 m3... fick en ny på garantin, å den höll tills i våras när ja sålde den å va ja vet så funkar den än, har då inte hört nått annat;)...

Men, bortser man från dessa reparationer å grejjer så är den SNABB!!! Så innåt helskotta, iaf om man har rätt dim på långveden, så man tänker på att den grövre veden (15-20 i diam) ska man kapa lite kortare för viktens skull... så fort man ska försöka mata in en av dom grövre dim så går det faktiskt långsammare... jag gjorde som mest 10 kubik på 1timme å en kvart me den maskinen... man känner dock att man lever efter ett sånt pass....

Fördelar: Enligt mej!!! Snabb, Enkel, BILLIG!!!

Nackdelar enligt mej: Tar hårt på kroppen om man kör mkt, transportbandet sitter åt fel håll så veden vill gärna hänga sej...

Avatar Fallback

Re: Klyvert 2000

Norrlänningen  
#63897 Det låter som att det kan vara något för mig. Jag rustar kanske 20 kubik per år i dagsläget. Med en fin vedmaskin så rustar jag säkert 30 kubik bara för det extra nöjjets skull, så det låter som att den kanske håller ett tag iallafall? :???:

Nåväl, det mesta går att laga allteftersom det går sönder och Klyvert 2000 verkar vara en relativt enkel konstruktion, så även om inte reservdelar finns att köpa så kan jag förhoppningsvis tillverka det mesta själv.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).