Skördare

Boggierörelse Valmet

13 inlägg 3775 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Boggierörelse Valmet

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63636 har en fundering kring boggieutslagen på en 911.3 -04 - nu är boggien låst med kedja, men jag tycker
det är VÄLDIGT kort slag på den, maskinen blir mkt stel i skogen.

Räcker med en större stubbe för att den ska stå på trekvart o halta, men det kanske går å fixxa?
Kedjan är nu bara 2 skruvschackel modell större med en liiiite längre, gul länk mellan dom.. ??

Hur brukar det se ut - finns det någon (norrlands???) anledning till att man vill ha kortare slag på boggien?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Boggierörelse Valmet

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63640 kan bara hålla med, jävligt dåligt boggieutslag,men det kan inte va längre heller för då tar hytten i banden i när man tiltat framåt

Avatar Fallback

Re: Boggierörelse Valmet

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63662 Är nog flera som har samma problem :lol:
Vi gjorde om stopparna på 1470-n,mest för att få ner totalhöjden vid flyttning på bil (stod på 4 hjul o gunga innan),blev samtidigt mycket stabilare i skogen.

Avatar Fallback

Re: Boggierörelse Valmet

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63665 Det är byggt så för att skördarföraren ska göra fina vägar åt skotarn :lol:

Användarvisningsbild

Re: Boggierörelse Valmet

masterchief  
#63667
ume skrev:Det är byggt så för att skördarföraren ska göra fina vägar åt skotarn :lol:

Det är därför vi som är sadister kör med pendelarmar :lol:

Avatar Fallback

Re: Boggierörelse Valmet

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63674
masterchief skrev:
ume skrev:Det är byggt så för att skördarföraren ska göra fina vägar åt skotarn :lol:

Det är därför vi som är sadister kör med pendelarmar :lol:

:lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Boggierörelse Valmet

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63744 JO dom är lite stel av sig... Sen så tyckte jag det var ganska dåligt med kedjor som stoppar, kedjan gick av flera gånger och hann man inte märka det i tid så märkte man det då det rasslade till under hytten då bandet tog i, och så gör dom så att riset som banden drar med sig har svårt att falla ner igen, ibland på vintern blir det som en matta av ris där under hytten. man får backa då och då så rensar det bort.
tycker det känns som om .4an inte är lika stel? undra om den har större boggi utslag? Eller så är det inbillning. <riktigt stoppar har den iaf.
Iaf så slå en titt på dom där kedjorna då och då när du går ut så dom är hela.

Avatar Fallback

Re: Boggierörelse Valmet

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63748 Annars märker man att kedjan är av när man klättrar och framhjulet börjar närma sig hytten..

Avatar Fallback

Re: Boggierörelse Valmet

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63808
ume skrev:Annars märker man att kedjan är av när man klättrar och framhjulet börjar närma sig hytten..


Det kan man också göra.... men det är inte lika lätt att se det då bakreboggihjulet går över en stor sten.

Avatar Fallback

Re: Boggierörelse Valmet

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63828 exakt men jag mena när boggin ställer sig nästan rakt upp, hörde om en här som vänt på ena lådan på sin 911..
Hade ringt swelog och varit något skakig.. 8)

Avatar Fallback

Re: Boggierörelse Valmet

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63870
ume skrev:exakt men jag mena när boggin ställer sig nästan rakt upp, hörde om en här som vänt på ena lådan på sin 911..
Hade ringt swelog och varit något skakig.. 8)


JO det hände min farbror här i vinter emd våran gamla.... kedjan hade tydligen gått av och när han skulle uppför en tvärkant så hade boggin rest sig, och han blev väl itne så förvånad för det bruakr ju hända då och då, men då hade bara sagt poff så kom den en dm från hytten!
SÅ det får man passa sig för, vi ahde ju tur så den tog aldrig i hytten.....

Användarvisningsbild

Re: Boggierörelse Valmet

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63902 hmm låter ju spännande detdär - äre lika stor risk med band / kedjor / utan ??

Dylika fenomen har aldrig hänt på TJn.. Balanserad boggie från 1995 tror jag..

   TS
Avatar Fallback

Re: Boggierörelse Valmet

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63994
kalhygge skrev:hmm låter ju spännande detdär - äre lika stor risk med band / kedjor / utan ??

Dylika fenomen har aldrig hänt på TJn.. Balanserad boggie från 1995 tror jag..


Du behöver nog itne vara orolig... ska vara ganska jäkla brant ändå innan boggin reser sig så...
JAg vet inte hur det är med kedjor eller helt utan järn ahr aldrig kört utan band :P
Men ju bättre fäste ju större chans för resning borde det väl vara tycker man? annars borde det väl slira.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).