Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman-Vagnen T 1500 - bra alternativ?

24 inlägg 16423 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kranman-Vagnen T 1500 - bra alternativ?

Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62346 Nä kör du med traktor så förstår jag att du slipper köpa detta.

Men till en fyrhjuling så måste man ju köpa och det är det jag tycker är sjukt dyrt (eller så är jag snål!). Men det var samma visa när jag skulle ordna hydraulsystem till min vimek. Var ännu dyrare till den. och där är det verkligen inget som skalll behöva kosta så sjuka summor.

Men helt klart är det enkelt att bara köpa ett färdigtsystem om man skulle behöva ett agregat till fyrhjulingen, men tycker helt klart man skall kolla om det finns möjlighet att bygga själv. Till och med en medioker svetsare som jag klarade av att svetsa tanken helt tät ;)

Avatar Fallback

Re: Kranman-Vagnen T 1500 - bra alternativ?

Henrik Petersen  
#62372 Hej Ola

Jag vet inte om det är så helt sjuka summor, om man ser såhär: en 5,5hk Hondamotor ca4000kr (hos Nima) tank ca. 2000kr pump
ca1500+ lita slanger o koblingar samt flanger mellan motor och pump, sen står den i ett snygtt fat med bärhandtag=en del svets.
Om inte mina prisar är helt fel lander vi på 7500-8000 i delar.Och så ger Kranman 5 års garanti på deras .

Henrik

Avatar Fallback

Re: Kranman-Vagnen T 1500 - bra alternativ?

Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62378 Nä det kanske inte är så dyrt om man räknar så :wink: )Jag tycker iaf att det känns för dyrt, men som sagt jag är nog för snål :grin:

Men Tanken gör man ju själv för en tia, så där spar man ju 2000:- :) Då känns det som man sparar lite mer. Äsch hade jag bara tjänat en tia hade jag gjort det själv och varit skitnöjd över hur billigt det blev. Allt man gör själv känns liksom bättre. Kanske därför jag står och handgräver ett hål som är 5,5m i diameter istället för att ta hit en grävare :wink: Men allvarligt så skulle det inte kosta många ören att få det grävt med maskin heller eftersom jag kan låna en traktorgrävare och gräva själv. Men nu är jag vrång och tänker gräva det med spade, jag skall inte så djupt ner och det är jobbigt att köra sönder gräsmattan med stora maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Kranman-Vagnen T 1500 - bra alternativ?

Elias  
#63693 Hej.
Till min mors skogsbruk har vi köpt en ny timmervagn i dagarna och monterade ihop den idag. Blev positivt förvånad över hur kraftig denna kinaproducerade vagnen är. Sedan så priset är den största fördelen, 7196 + moms och då ingår kran och fraktfritt i västerbotten och norrbotten från firman jag handlade från.
Får se nu hur denna ska hålla i framtiden och om det verkligen var så lyckat köp. Än så länge tycker jag dock att det verkar vara ett vettigt köp om man jämför med vad en svensktillverkad vagn kostar.
Lägger in en bild så ni får se hur den ser ut, dock ingen kran monterad eftersom det blir att sätta dit en elvinsch med trådlös fjärrstyrning lite senare om detta verkar vara lyckat koncept.Vagnen är även ihopskjuten efter transport.

Mvh
Elias

Avatar Fallback

Re: Kranman-Vagnen T 1500 - bra alternativ?

Qkeeper  
#63727
Elias skrev:Hej.
Till min mors skogsbruk har vi köpt en ny timmervagn i dagarna och monterade ihop den idag. Blev positivt förvånad över hur kraftig denna kinaproducerade vagnen är. Sedan så priset är den största fördelen, 7196 + moms och då ingår kran och fraktfritt i västerbotten och norrbotten från firman jag handlade från.
Får se nu hur denna ska hålla i framtiden och om det verkligen var så lyckat köp. Än så länge tycker jag dock att det verkar vara ett vettigt köp om man jämför med vad en svensktillverkad vagn kostar.
Lägger in en bild så ni får se hur den ser ut, dock ingen kran monterad eftersom det blir att sätta dit en elvinsch med trådlös fjärrstyrning lite senare om detta verkar vara lyckat koncept.Vagnen är även ihopskjuten efter transport.

Mvh
Elias


Får väl hoppas de är en bra kina vagn du har fått tag i. Oftast får man ju vad man betalar för men man kan ju ha tur med vädret också.. Och om du är duktig på att svetsa då är en kinavagn ett mycket bra köp!

Avatar Fallback

Re: Kranman-Vagnen T 1500 - bra alternativ?

4hjul  
#63733 Hej. Jag har samma vagn å jag är nöjd me den till det priset.Har hittils kört ut ca 100 kubik ved å 60 massa under dom 2 år ja ägt den.Har tjänat in den för det pris ja gav för min.Har kran å vajerspel på den.

Användarvisningsbild

Re: Kranman-Vagnen T 1500 - bra alternativ?

Elias  
#63735 Får väl hoppas de är en bra kina vagn du har fått tag i. Oftast får man ju vad man betalar för men man kan ju ha tur med vädret också.. Och om du är duktig på att svetsa då är en kinavagn ett mycket bra köp![/quote]

Jag har hört det om de gamla kinavagnarna också. Denna har dock otroligt bra svetsar, sedan är den gjort i kraftigt material. Köper men en svensktillverkad vagn som den andra vagnen vi har så klart den är lättare men vad gör några kilo hit eller dit bara den håller?

4hjul:
Var köpte du din vagn? Jag har kranen till också men som jag skrev är den inte monterad för tillfället. Har du satt dit elvinsch eller enbart med vev?
Har tagit ut lite mått för att bocka en verktygs/motorsågs hållare längst fram på vagnen så man kan stoppa undan motorsågen om man så vill.

Mvh

Avatar Fallback

Re: Kranman-Vagnen T 1500 - bra alternativ?

4hjul  
#63739 Hej Elias.Jag har en elvinsch på min med 15 meter wire.Tar ström från 4hjulingen, har inte vart någe problem me det.
Såg å dom sakerna har ja fram på hjulingen i en låda.

Avatar Fallback

Re: Kranman-Vagnen T 1500 - bra alternativ?

Qkeeper  
#63866 Nej om jag skulle veta att jag fick tag i en hållbar vagn för de priset skulle jag också ha en kinesvagn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).