Skördare

logmax 5000

10 inlägg 8641 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

logmax 5000

gremo  
#63684 finns det något som inte är bra med logmax.
Alla man pratar med hyllar ju dom.,men eftersom inte alla kör med logmax måste det ju finnas något fel på dom :wink:



   TS
Användarvisningsbild

Re: logmax 5000

masterchief  
#63686 Är ett pålitligt agregat som inte har den senaste tekninken vad gäller flerhjulsdrivning och bärande matarhjul.
Fungerar pålitligt och jämnt utan finlir samt är inte bland de rappaste.
Det logmaxagregaten vinner på är driftsäkerheten inte meter per sekund.....
Vad man personligen anser vara bäst är upp till var och en....
Just 5000 anser jag vara i en lite udda klass, för klent till slutavverkning i mina trakter, och mest lämpat i sista gallring.
har ett egs 550 på min 5005a och det är i samma klass som 5000.

Användarvisningsbild

Re: logmax 5000

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63689 jaa, rappt o rappt.. Kollar man tex kompisens hyffsat nya Eckolåg 560c med LM5000c på, så inte tycker jag det går sakta, jämfört med tex 1170e / h414 - dött lopp tror jag.. Tycker väl heller inte mitt lm4000 går alltför sakta, jämfört med tex SP451 - även där dött lopp ( de har ju lika hjulmotorer Poclain 398cc)

Däremot kan man få ett logmax å gå som en påse nötter om man inte greppar hur de funkar, med knivstyrningen, å ställer man det fel går det dåligt som attan.

Användarvisningsbild

Re: logmax 5000

masterchief  
#63695 Lite från tillverkarnas broshyrer
Logmax 4000B 0-4,3m/s
Logmax 5000C 0-5m/s
SP 451 0-6m/s
SP 561 o-6m/s
Kesslas aggregat har 0-5m/s
Sedan ska man inte glömma att m/s inte är hela verkligheten, dragkraft samt friktion mot stam, knivergonomi mm har stor betydelse.
Jag anser att bärande matarhjul gör det lättare att få ett agregat att flyta lätt.

Avatar Fallback

Re: logmax 5000

gremo  
#63711 Ska iväg o titta på ett 5000 idag.
Undrar om det funkar lika bra som ett 551 till o köra allt från 1gallring till slutavverkning+även löv.
Dom har ju slanggaranti på 10000 tim nu med,men det finns väl något finstilt i den garantin oxå,håller bara slangarna 5000 tim så sparar man ju in åtskilliga tim på slangbyte.

   TS
Avatar Fallback

Re: logmax 5000

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63718 har inte kört lm5000 så mycket bara drygt ett år när agg. var inne på sitt andra år i skogen, jag tyckte det funka fint, inte det snabbaste agg men jämnan drar rätt bra den oxå. Sen gick det ju jämt.. Agg satt på en ecolog 580b och det är enda maskinen jag kört då man skruvat mer med basmaskin än med agg.
Backa var väl ingen hitt direkt, men allt man fick mellan hjulen gick oftast igenom, grova träd fick man dock lägga ner under matningen. Det man irriterade sig på va väl sågen som hade en förmåga att fastna om de va grovt och det tycktes bero på att svärdfästet tog i rotben så det får väl ses som konstruktionsfel, Kanske ordnat på C modellen.

Avatar Fallback

Re: logmax 5000

gremo  
#63724
ume skrev:har inte kört lm5000 så mycket bara drygt ett år när agg. var inne på sitt andra år i skogen, jag tyckte det funka fint, inte det snabbaste agg men jämnan drar rätt bra den oxå. Sen gick det ju jämt.. Agg satt på en ecolog 580b och det är enda maskinen jag kört då man skruvat mer med basmaskin än med agg.
Backa var väl ingen hitt direkt, men allt man fick mellan hjulen gick oftast igenom, grova träd fick man dock lägga ner under matningen. Det man irriterade sig på va väl sågen som hade en förmåga att fastna om de va grovt och det tycktes bero på att svärdfästet tog i rotben så det får väl ses som konstruktionsfel, Kanske ordnat på C modellen.



Om man pulsöppnar på grövre träd tappar man dom då?
Vi kör ganska mycket grovt löv.trist om man tappar stammarna så fort man ska öppna knivarna vid klykor osv

   TS
Användarvisningsbild

Re: logmax 5000

masterchief  
#63725 Att man tappar är nog lite av symtom på alla agregat som inte har bärande matarhjul.
Dock så anser jag konventionella ickebärande ofta vara smidigare i gallring då de inte är så knubbiga utan man kan vrida in dem om det är trångt.

Avatar Fallback

Re: logmax 5000

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63747 Japp. öppnar du bara lite för mycke rasar stammen ur direkt.
Annat äre som nämns ovan med valmet350 jag kör nu träd upp mot 30cm går att mata med knivarna helt öppna 8)
Men en sak är säker 4wd agg borde inte få säljas utan korgmatarhjul(flerträdsvalsar)

Användarvisningsbild

Re: logmax 5000

Lars-Erik Plåth  
#66445 att ni stirrar er blinda på meter per sek lika viktigt på ett sköradar aggregat från fullt till stopp ett aggregat som funkar bra i hop med prislistan samt att det stannar där kap fönstret är så det inte står och juckar fram o tebaks till exp på den jag kör en ecolog 560 c med ett 5000c så när man trycker start på matningen och den kommer till kapfönstret då saktar agg in alldes innan och pang det är bara att såga osv får man det att funka klockrent så kännar man mycke tid på det hoppas det går att förstå vad jag menar

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).