Skogsröjning

Gräsröjning

13 inlägg 11479 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gräsröjning

sjodin  
#62584 Någon som har koll på om det finns bättre grejjor än 3,2 mm svartsnöre? Ingen liten trekantsklinga utan jag vill ha klippbredd.

Eller finns det bättre snören som är slitstarkare?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Gräsröjning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62592 http://www.småmaskiner.se/

Bild


Jag har en sån med 2 kedjor och den är brutal, annars kör jag med en sån här:
Bild

Åxå den med 2 linor, jag har börjat köra med 3mm rött snöre som jag klipper i 25cm längder
bara för att Oregons färdigklippta taggiga plastsnöre kostar ca 3:- styck och röda snöret ca 1,30:- styck, snål som man är.

Avatar Fallback

Re: Gräsröjning

orre  
#63567 Jag kör med Oregons "starline" med "metallspån" i ser ut ungefär så här i genomskärning (*)
Diameter 3.0 mm

Användarvisningsbild

Re: Gräsröjning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63583
orre skrev:Jag kör med Oregons "starline" med "metallspån" i ser ut ungefär så här i genomskärning (*)
Diameter 3.0 mm

Vad är meterpriset på sånt, passar den i Jet-Fit och hur pass effektiv/hållbar är den?

Användarvisningsbild

Re: Gräsröjning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63648
sjodin skrev:Någon som har koll på om det finns bättre grejjor än 3,2 mm svartsnöre? Ingen liten trekantsklinga utan jag vill ha klippbredd.


Tja, vill du ha klippbredd så kan väl en hederlig lie funka. Tycker nog att en välslipad lie ofta kan vara väl så effektiv för gräsröjning på lite större ytor som en trekantsklinga. Dessutom slipper man ju det otrevliga motorbullret och istället kan lyssna på fåglar och natur. :grin:

/Niklas

Avatar Fallback

Re: Gräsröjning

orre  
#63659
Slurfi skrev:
orre skrev:Jag kör med Oregons "starline" med "metallspån" i ser ut ungefär så här i genomskärning (*)
Diameter 3.0 mm

Vad är meterpriset på sånt, passar den i Jet-Fit och hur pass effektiv/hållbar är den?

Köpte en 60-meters rulle för flera år sedan så den räcker bra länge. Priset kommer jag inte ihåg och det har säkert gått upp ett gott stycke sen dess.
Om den passar i Jet-fit vet jag inte, har vanligt trimmer huvud till röjsågen.
Linan håller bra även till grovt ogräs(näslor,körvel,ormbunkar.mm) men blir det stubbskorr grövre än ca 5mm är den för klen....

Användarvisningsbild

Re: Gräsröjning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63768 Ok, då är det samma som den röda 3mm tråden jag har i jet-fiten, har för mig att meterpriset var nära 5:-
Tråden går av direkt om man slår den mot 10mm+ sly men om man kör med höga varv och långsam matning
så håller den bra.

Användarvisningsbild

Re: Gräsröjning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63789
orre skrev:Köpte en 60-meters rulle för flera år sedan så den räcker bra länge. Priset kommer jag inte ihåg och det har säkert gått upp ett gott stycke sen dess.
Om den passar i Jet-fit vet jag inte, har vanligt trimmer huvud till röjsågen.
Linan håller bra även till grovt ogräs(näslor,körvel,ormbunkar.mm) men blir det stubbskorr grövre än ca 5mm är den för klen....


Har också en gammal (mer än 5 år) 100-m rulle röd 3mm tråd liggande som jag använder i ett Trimmy SII-huvud. Problemet är med åren så har det bildats en vit beläggning på tråden och den klibbar ihop och går ibland väldigt trögt att dra ur trimmerhuvudet. Jättebra tråd annars, tar det mesta, men verkar uppenbarligen vara färskvara. Trimmertråd borde ju vara gjord för att brytas ner i naturen så att lagra den för länge verkar inte vara någon bra idé.

Avatar Fallback

Re: Gräsröjning

M_M  
#63993 Jag kör också den stjärnformade tråden med gott resultat.
Men jag kör bara gräs upp till och med tistlar och nässlor, och kanske nåt litet sly kring 7mm, då är hållbarheten mycket bra.

Avatar Fallback

Re: Gräsröjning

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64048
Jättebra tråd annars, tar det mesta, men verkar uppenbarligen vara färskvara.


Enkelte tråd produsenter rekomenderar å lagre tråden i en hink med vatten. Då skal färskvaran holde lenger.

Användarvisningsbild

Re: Gräsröjning

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65993 Det finns en hel del olika modeller här kommer en bild på lite som jag har testat

Användarvisningsbild

Re: Gräsröjning

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66017
sågmek skrev:Det finns en hel del olika modeller här kommer en bild på lite som jag har testat


Vilken modell är du mest nöjd med?

Användarvisningsbild

Re: Gräsröjning

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66053 Det beror på vad man ska använda den till
vanligt gräs kör jag med Hva T55X då funkar det bäst med lina
nässlor & lite grövre så är jet fit ett bra alternativ med 4mm tråden & max 4 trådar 6 trådar går tungt även med en stor såg
sly så är det kätting jag har fått för mig att det inte växer upp så fort om man "maler" istället för en klinga med en "fin" snittyta
nått som funkar bra på allt tror jag inte finns.... :smile: Eller finns det :?: :?:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).