Gallring

Körmetodik beståndsgående skördare.

13 inlägg 9840 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Körmetodik beståndsgående skördare.

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27465 Tänkte det kunde vara intressant å höra hur ni som kör beståndsgående kör?
-maskin(gärna maskinbredd,däckbredd,kranlängd)?
-stickvägsavstånd?
-ett eller två slingerstråk?
-lägger ni ihop högarna som ni huggt från stickväg/slingerstråk eller lägger den ena innanför. ?
-3m eller fallande massaved?
-övriga körmetods tips?

Själv kör ja en rottne 2004 med 400 aggregat,mowi egs 700 kran(ca 6,70)
Maskinbredd ca 2,20 med 600 hjul,har planer på att testa 500 eller 17,5*25. För att kasnke bli lite snabbare å smidigare på slingerstråken,men dock förlorar man väl i stabilitet å bärighet.

Någon som har erfarenhet avc olika däckbredder på 2002/2004?

Vi brukar väl ligga på ca 20-30 meters stickvägsavstånd vägkant-vägkant(eget mål är att ligga på iaf 25m,men det blir ju lite olika beroende på hur de ser ut).



   TS
Malwa
Användarvisningsbild
masterchief  
#27466 Har en 2004 med 600hjul, 2.20bred, kranräckvidden är 7m om jag inte minns fel.
Vi kör för det mesta 25m stickvägsavtånd med 1 slingerstråk.
Ibland går vi ut till 35m och 2 stråk när vi kör åt mindre markägare och de önskar det.
Kör i för det mesta fallande massaved, har dock kört rätt mycket 2,95 finlandsmassa av gran sedan i höstas.
Vi lägger allt virke i princip ute vid stickvägMen försöker lägga stråkvirket i separata högar så det blir jämnändar på högarna(jaja, nu blir det komentar från skotarföraren om han läser det här :oops: )
Jag skulle ta mig en funderare eller 2 om man ska sätta på 500hjul.
Tycker 2004an vinglar tillräckligt med 600hjul.

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27469 Har du vätska i hjulen masterchief?
Själv vet ja inte om det är det på våran :? .
Om man byter från 600 utan vätska till 500 med vätksa borde de väl inte bli så stor skillnad.

Men ja har en kompis som har haft sin 2002a hos LL-maskin å byggt en dikesrensare i samma stil som waranen(8-hjul där varje boggie sitter på ett utskjut för att få variabel maskinbredd för att kunna grensla dikena)
Det satt 500 hjul på den maskinen innan, så ja funderade på att låna/hyra dom. Nu har han 8 st 400*22,5 på den 8)

Går en 2002a här i trakterna med 17,5*25,han tycker de är det bästa.
Han kör förresten 3m massa å lägger slingerstråk högarna innanför dom från stickvägen,så kör han så han hugger dom högarna precis vid däcket så han slipper flytta riset å ändå får risat slingerstråk.
Tänkte ja sulle göra ett studiebesök å se hur det fungerar att köra så och proköra med dom däcken,men hans maskin hade gått av men han borde väl fått ihop den nu kasnke. 8)

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#27520
jönsson84 skrev:Har du vätska i hjulen masterchief?
Själv vet ja inte om det är det på våran :? .
Om man byter från 600 utan vätska till 500 med vätksa borde de väl inte bli så stor skillnad.

Men ja har en kompis som har haft sin 2002a hos LL-maskin å byggt en dikesrensare i samma stil som waranen(8-hjul där varje boggie sitter på ett utskjut för att få variabel maskinbredd för att kunna grensla dikena)
Det satt 500 hjul på den maskinen innan, så ja funderade på att låna/hyra dom. Nu har han 8 st 400*22,5 på den 8)

Går en 2002a här i trakterna med 17,5*25,han tycker de är det bästa.
Han kör förresten 3m massa å lägger slingerstråk högarna innanför dom från stickvägen,så kör han så han hugger dom högarna precis vid däcket så han slipper flytta riset å ändå får risat slingerstråk.
Tänkte ja sulle göra ett studiebesök å se hur det fungerar att köra så och proköra med dom däcken,men hans maskin hade gått av men han borde väl fått ihop den nu kasnke. 8)

Jag har vätska i 600hjulen.
Det har säker du med då de levereras orginal med vätska.
Det där med att lägga högen innanför funkar med 3m, men med fallande blir det bökigt, kan bli gränsfall för skotaren att han räcker dem då.
Det där med att gå av låter inte kul, var det midjan som gett sig?

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27527 Jaha du, tycker den är ganska stadig(för å va så liten) så det är nog så då kasnke.
näe med fallande funkar det ju inte å lägga innanför,men han kör nästan enbart 3 meters. Har för mej de är han pelle "världsmästaren" som skotar med gremo 950 efter iaf. Vi lägger i samma högar när vi kör fallande eller lite i kors över ibland.
Va har du för skotare efter dej masterchief?

Näe de var inte midjan, det var bakom främre tanken mot midjan till som den gått av eller "vikt sej neråt". Det är en svets snett framför infästningen till pendelarmarna,ja tror det var den iaf. Men det syntes att det varit av ett tag för ytorna var "polerade" men det gick väl inte se redigt utifrån kasnke. Har inte sett de själv,bara pratat med smeen som skulle svetsa det.

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#27531 Jag har 2 rapider som skotar efter mig, en 6hjulig och en 8hjulig G.
Bägge med styrbar vagn.
Håller dem dock inte med 2004an utan 5005an hjälper till också..

Användarvisningsbild

Re: Körmetodik beståndsgående skördare.

rocky  
#63483 Vi kör nästan bara fallande massa och vi har långkran på F10an så vi kan lägga virket från mellanzonen lite hur vi vill. Bara det inte hamnar längre än 8,5m från stickvägen för då får dom lite problem :P

Avatar Fallback

Re: Körmetodik beståndsgående skördare.

__JoCCe__  
#68209
rocky skrev:Vi kör nästan bara fallande massa och vi har långkran på F10an så vi kan lägga virket från mellanzonen lite hur vi vill. Bara det inte hamnar längre än 8,5m från stickvägen för då får dom lite problem :P

Äsch, bara att vika midjan "lite" ;)

Användarvisningsbild

Re: Körmetodik beståndsgående skördare.

rocky  
#68641 Haha så brukar det inte låta :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Körmetodik beståndsgående skördare.

masterchief  
#68642 En timmersax borde ingå i varje skotare som leveras 8)

Avatar Fallback

Re: Körmetodik beståndsgående skördare.

__JoCCe__  
#68655
rocky skrev:Haha så brukar det inte låta :lol: :lol: :lol:


Lärt mig de är ingen idé att grina längre =)

Användarvisningsbild

Re: Körmetodik beståndsgående skördare.

rocky  
#69072 Nä alla har vi det olika jävligt
Som en del anser:
(Ju längre kran ju mindre ...........) :roll:

Avatar Fallback

Re: Körmetodik beståndsgående skördare.

__JoCCe__  
#69109 hahaha!!! :lol:
Tur jag får känna hur de känns att ha kort kran då istället för liten.... :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).