Skogsröjning

vilken klinga kör ni med?

43 inlägg 34006 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

vilken klinga kör ni med?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62595 Kör ni med 225mm lr 200mm i diameter på klingorna?

själv har man börjat köra med 225mm nu, tar ett litet tag innan man får in rätt teknik men i lite grövre skog så är den helt underbar, dock är inte precisionen lika bra som med 200mm men det är nog bara något man vänjer sig vid efter några dagar...

Själv kör vi mestadels med maxiklingan för att iaf jag anser att den tar lite bättre jämfört med exempelvis scarlet, (lr vad den andra typen heter) men istället blire kanske lite fler slag per dag med maxiklingan...



Har även börjat med peltors skyddsglasögon som man sätter fast i hjälmen riktigt skönt å slippa använda skyddsvisiret, man får kanske lite mer käftsmällar av träd osv utan visiret men det är så otroligt mycket skönare speciellt då solen ligger lågt... även betydligt härligare än att använda de vanliga skyddsglasögon som följer med eftersom dom inte brukar vara speciellt sköna vid öronen :S



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: vilken klinga kör ni med?

Torparn79  
#62610 jag har alltid kört 200 mm men efter rekommendationer ifrån grannar och kollegor så ligger det nu 2 st nya 225 mm klingor i "röjarlådan", får hoppas att man kommer ut till skogs snart för en provkörning..
senaste klingnan jag använt nu i vår har varit en Scarlett men jag blev inte så imponerad av den, tycker att den nyper lättare men det beror väl på att den inte tar för sig som en traditionell maxi-klinga..

Användarvisningsbild

Re: vilken klinga kör ni med?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62623 Jag har gått åt andra hållet, när jag röjde/breddade kraftledningsgator behövde jag 225 men senare
har det inte känts nåt behov av så jag har nog flest 200 klingor nu. Jag kör helt utan klingskydd så
det är inte nåt problem att skifta diameter i skogen, jag har en extra klinga i selens ryggpåse med mig alltid.

Avatar Fallback

Re: vilken klinga kör ni med?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62629 Använder bara 225 klingor.

Men om man är en ovan röjare så skall man kanske börja med 200.(mindre risk att såga i sten)

Använder stihl klingor de mejseltandade.

Användarvisningsbild

Re: vilken klinga kör ni med?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63027 Jag kör med 200. Maxi om jag kör Hva's, gillar inte Scarletklingan alls.
Nu köpte jag Oregon, ska nog byta i slutet av veckan, får se om de är nåt att ha, priset var grymt bra iaf!

Användarvisningsbild

Re: vilken klinga kör ni med?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63039 Klämmer in en liten fråga...
Vilken vinkel ska man använda när man filar klingan.

Enligt min filmall ska det va ca 15 grader, men såg på en annan filmall att det ska va 30 - 35 graders vinkel. Vad är rätt?

Användarvisningsbild

Re: vilken klinga kör ni med?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63051 Den med 30 är nog för motorsåg, eller?
Jag filar brantare än 15, du kan ju prova dig fram till vad som passar din körning bäst.

Användarvisningsbild

Re: vilken klinga kör ni med?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63053
Palms skrev:Den med 30 är nog för motorsåg, eller?
Jag filar brantare än 15, du kan ju prova dig fram till vad som passar din körning bäst.


Näää, dom ska båda ha varit för röjsåg fattade jag det som, men den ena har i alla fall ganskla så många år på nacken, kan det ha ändrats genom åren?
Om jag kör på 15 så gör jag inte helt fel i alla fall?
Bör väl inte vara någon skillnad på vilken diameter det är på klingan?

Användarvisningsbild

Re: vilken klinga kör ni med?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63090 Du som ändå funderat lite, kan du inte fila en klinga av vardera sort och sedan provköra och rapportera?

Avatar Fallback

Re: vilken klinga kör ni med?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63113 Maxi dvs hajfenstandad(det finns olika Maxi) kastar hårt men tuggar bra.
Jag kör mest mejseltandad p.g.a att stihl inte gör Maxi.Hva's klingor känns mjuka.
Föredrar 225mm om sågen orkar.
Utan klingskydd låter som vansinne??

/Nisse

Avatar Fallback

Re: vilken klinga kör ni med?

bevakare  
#63120 Hallå....vi kör med 225 funkar bra.....ganska grov sly röjning . Oröjt sedan plantering 1982. Vi köpte gården i vintras med 38 ha röjning hm hm

Användarvisningsbild

Re: vilken klinga kör ni med?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63121 Oröjt sen -82 :shock: Tur att det är i Sorsele!

Hur menar ni med mejseltandad? Filas de med rundfil iaf?

Användarvisningsbild

Re: vilken klinga kör ni med?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63124
nisse skrev:Utan klingskydd låter som vansinne??
/Nisse

Kanske men så har jag kört i flera år.
Skall kanske nämna att det är Stihl, jag har för mig att Hva har annorlunda skydd?

Avatar Fallback

Re: vilken klinga kör ni med?

röjjare  
#63158 Nån mer än vi som råkat ut för hva:s pissklingor som är så hårt härdade att filen bara liksom glider ovanpå???
Usch vad äckliga dom är. Och det syns ju inte på dom heller innan man skall fila dom. 😡
Nu är det skogma:s klingor som gäller. Hur bra som helst, rekomenderas varmt!

Användarvisningsbild

Re: vilken klinga kör ni med?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63171
röjjare skrev:Nu är det skogma:s klingor som gäller. Hur bra som helst, rekomenderas varmt!


Fast varför köpa dem på Skogma när de är 10-20% billigare på Nima?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).