Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Land Rover (Discovery)

19 inlägg 21220 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Land Rover (Discovery)

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62890 Jag är ute efter en riktig dragbil och har tittat på Land Rover Deiscovery II, som får dra 3 500 kg med E-kort.

Är det någon här som har gott/ont att berätta om LR Disco II?

//.D



   TS
Avatar Fallback

Re: Land Rover (Discovery)

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62952 Gå gärna in och läs vad som är skrivet här, det finns en del att läsa. http://www.slrk.org och på forumet http://slrk.phpbb2.se
Lite beroende på dina behov och inställning kan det nog antingen bli ett superköp eller en mardröm :grin:
Att köpa en Disco II som är ganska billig i dag och därefter lämna in på märkesverkstad för all service och rep så kommer räkningarna därifrån snart överstiga inköpspriset.
Om man däremot engagerar sig lite och kan tänka sig att byta oljor själv, göra felsökning själv och kanske beställa reservdelar från england osv så kan man åka billiga mil.
Disco II har några hyfsat avancerade funktioner med ACE som är hydrauliska krängingshämmare och i många fall SLS som är luftfjädring bak. Jag själv har en Disco I som inte har dessa och därmed inte är riktigt lika trevlig att köra/åka i på väg, men i gengäld med lite färre felkällor :???:
Tänker du dra 3500kg regelbundet?

Användarvisningsbild

Re: Land Rover (Discovery)

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62957 Har redan luktat på SLRK, och faktiskt laddat ner RAVE och tagit mig en titt. Alltid trevligt med all hjälp man kan få.

Nä, inte tänker jag dra 3 500 kg ständigt, men jag kommer vilja kunna utnyttja det då och då. Det finns ett begränsat antal bilar som får dra så mycket. Land Rover är en och Toyota Landcruiser en annan, men den sist nämda är ganska dyr även om den kanske är bättre än Disco 2. Kanske andra har något tips på en bil som får dra 3 500 kg?

På SLRK-forumet har jag förstått att det kan vara en hel del krångel med bilarna. Det gör mig lite reserverad. Men måste säga att det är trevlig ton där (nästa lika trevlig som på detta forumet), och man verkar kunna få rejält med hjälp om man vill skruva lite själv.

Nåväl, tack för åsikterna. Uppskattas stort!

//.D

   TS
Avatar Fallback

Re: Land Rover (Discovery)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62986 Köpte en Defender nu i våras, mer lättmekad än traktorn. Till och med jag kan byta oljorna (5 ställen...), då fattar ni. Disco och Defender är väl inte så olika, lite mer lull-lull på Discon förstås.

Fånigt billiga delar kan köpas från England.

Användarvisningsbild

Re: Land Rover (Discovery)

halvproffs  
#63072 Apropå Defender, var har han tagit vägen? Försvunnit helt från forumet, han kan nog en hel del om dessa bilar.

Avatar Fallback

Re: Land Rover (Discovery)

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63082 Jo, det är väldigt lättmekade bilar, Disco 2 är väl den sista av de klassiska rambyggda Land rovrarna med stela axlar. I grunden är de väldigt lika Range Rover Classic som kom i början på 70-talet. Mkt traktor men också lite lagom med elektronik D2'an. Engagerade ägare har iaf gjort att det idag finns mkt hjälp att få via nätet.
Som alltid gäller det att köpa rätt exemplar till rätt pris och dessutom ha lite tur :grin:
Det är iaf något lite speciellt att köra Land Rover, det passar inte alla men ger desto mer till de som uppskattar dem.
Återkom gärna här eller på slrk när du har spanat in något objekt så tar vi det därifrån...

Användarvisningsbild

Re: Land Rover (Discovery)

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63084 Inte lätt att hitta rätt. Mycket nytt att lära sig:
HSE/SE/Adventrure massor av olika paket och vad ingår? ACE, SLS osv. Hur katten skall man veta vilka bilar som har vad?

Nåväl, man lär sig. Lutar åt att skaffa en av de senare D2:orna.

//.D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Land Rover (Discovery)

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63094 inte för jag vet om det är billigt (jämfört med tex LR DiscoII etc) men VW Touareg drar 3500 kg, och kostade (på skylten) 369 lax med nåra olika paket och man 6vxl/ 5cyl TDImotorn.. Såg 2 st såna på MöllerBil i Örebro häromdagen å de såg fina ut, jag blev nästan lite förvånad - trodde de kostade 450-500 annars.. ?

Avatar Fallback

Re: Land Rover (Discovery)

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63106 Jo, 03 och 04 har ju nya fronten med "runda lysen" och lite andra bakljus.
HSE är högsta utrustningsnivån med helskinn, elstolar osv, SE nästa neråt, sedan S
Utrustning i övrigt kan skilja från bil till bil med SLS, takluckor, spärrbar mellandiff osv så det är bäst att kolla varje exemplar för sig själv.
ACE är nog standard på alla svensksålda D2'or tror jag.
Här pratar vi nog priser runt 100', 369' köper en fin Disco 3'a som är en helt annan bil.
Antar att det är diesel med Td5 motorn som är aktuell? Det är LR's egen 5 cyl motor på 2,5 liter. Kamkedja och PD insprutare, inga stora problem med den motorn normalt. Om man trimmar minskar marginalerna för topplock och packningar.
Många har automat vilket ju är en hållbar och bra ZF låda, men ekipaget kan uppfattas som lite segt, särskilt med släp på. Prova gärna ett manuellt alternativ också.

Avatar Fallback

Re: Land Rover (Discovery)

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63118 Vet inte hur mycket Discon har gemensamt med freelandern, förmodligen inte så mkt, men den har toppat listan på bilar med flest fel på i flera år...

Skulle jag välja skulle jag ta Landcruisern alla dagar i veckan. Lite dyrare, men driftsäkrare. Sen är nog andrahandspriset lite annat när det är dags att sälja. Discon är säkert en fin bil men man får nog vara beredd på att meka och pula lite själv.

Användarvisningsbild

Re: Land Rover (Discovery)

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63239 Det blev en Land Rover Discovery II Adventure. Jag har inte överdrivet långt till Mangan, så jag vet vem som kan laga bilen (när det nu är så lättmeckade) ;)

Är lite småfix som det brukar på begagnade bilar.

//.D

   TS
Avatar Fallback

Re: Land Rover (Discovery)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63242 Haha, skyll dig själv om du låter mig skruva! :-) Jag vet var han 'Defender' bor däremot...

Användarvisningsbild

Re: Land Rover (Discovery)

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63519 På masterchiefs begäran har jag lagt upp lite bilder på inköpet...

Bild


//.D

   TS
Avatar Fallback

Re: Land Rover (Discovery)

Mickev  
#63524 Grattis, hoppas du blir nöjd. Jag är en av dom på slrk och du kan nog räkna med att få hjälp där om du skulle få bekymmer nångång. rave-boken är underbar att ha, den gör att man kan göra väldigt mycket själv, igentligen nästan allt som inte har med dator att göra om man är lite händig och har bra verkstad.

Dedär med många fel, mja alltså visst kan domhär engelska bilarna ha en hel del egenheter som är svåra att förstå sig på, de håller jag med om. Men sen kan de ju bli lite fel att tro att ett forum representerar hur en bil går... eftersom man i regel frågar på ett forum när man fått nått fel och inte när allt går som de ska.

TD5an är en motor som brukar tuffa på utan att krånga. Inget vrålåk men driftsäker istället. Iom att du har en såpass ny bil skulle jag råda dig att få den underredsbehandlad, LR har väl inte den bästa underredsbehandlingen från fabrik och nu när du ha en så ny bil så tycker jag absolut att du ska kosta på att få den skyddad från rost, för rost är inge kul att hålla på med. (håller just nu på att byta trösklar på min och underredsbehandla den).

Användarvisningsbild

Re: Land Rover (Discovery)

masterchief  
#63545
Sundhult skrev:På masterchiefs begäran har jag lagt upp lite bilder på inköpet...

Bild


//.D

Den ser fin ut :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).