Skördare

Kockum 82-55 kompaktprocessor

48 inlägg 28766 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kockum 82-55 kompaktprocessor

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62677 Nu har man köpt sig en defekt kockum års mo ca 1982 som tanken är att sätta en fällsåg på
på så vis får jag en tvågreppsskördare. Tyvär är tydligen mina bilder på maskinen
fel format men bilder kommer jag lovar..
Nu till problemet maskinen är utrustad med hydrostat,den och fördelningslådan fick jag med bredvid
tidigare ägare påstår att maskinen började spruta olja i retur/evakuering och sedan bli klen i driften
även kvistaggregatet fick dålig fart hydrostatpumpen fungerar även som pump till sågbordet
mycket tacksam för svar fråga gärna om ni undrar över något



   TS
Avatar Fallback

Re: Kockum 82-55 kompaktprocessor

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62776 Om jag förstår dej rätt så har du alltså problem med shuntventilerna,dvs oljan hamnar "fel" vid retur.
Känner inte exakt till hur den där är gjord,men säkert likadant som ÖSA 706.
Hydrostatpumpen driver framatning+såg,är satt in shuntventiler mellan åkpump-åkmotor som då kopplar oljan till aggregatet istället MEN returoljan måste gå tillbaka in i åkkretsen annars blir matartrycket för lågt.
Har du nåt shema du kan lägga upp :?:
Misstänker nåt inre läckage i nån av shuntventilerna
Var nånstans spruta han olja :?:

Avatar Fallback

Re: Kockum 82-55 kompaktprocessor

orre  
#62780 Håller med Simba. Ett hudraulschema är nästan ett måste vid "fjärrfelsökning"

Avatar Fallback

Re: Kockum 82-55 kompaktprocessor

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62784 Ja schema har jag i en pärm.Frågan är om det går att fotografera av och bli läsbart
jag köpte den riven och tidigare ägaren lät lite osäker var oljan kom ut :roll:
det blev inte tvärstopp han lycka ta sig till en skogsbilväg
där han rev ur drivmotorn och fördelningslådan

   TS
Avatar Fallback

Re: Kockum 82-55 kompaktprocessor

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62787
liten kockum.jpg

här kommer en bild på maskinen iaf

   TS
Avatar Fallback

Re: Kockum 82-55 kompaktprocessor

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62819 Ahaa,så åkmotorn är losstagen,tja isåfall lär du lämna den för ev. felsökning/renovering hos nån bra pumprenoverare,sen montera ihop o prova på nytt.
Vanligtvis är det transmissionspumpen som felas,åkmotorerna brukar nog hålla men om han rivit loss den så är det ju bättre att kolla den innan montering,fråga på nytt varför han rev loss motorn,var det yttre läckage på åkmotorn och i så fall var :?:

Avatar Fallback

Re: Kockum 82-55 kompaktprocessor

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62851 Idag ska jag åka och pröva skruva ihop maskinen och se vad som händer eller inte händer :grin:
Jag frågade mer exakt var oljan kom ifrån det va avluftningen på tanken oljan "skummade" sa han.
Det lär inte vara bara o vrida på nyckeln direkt har stått orörd i 4-5 år

   TS
Avatar Fallback

Re: Kockum 82-55 kompaktprocessor

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62941 nu har jag skruvat ihop maskinen och provstartat oljan forsade från tanken men det kom ifrån en slang
till servohydrauliken så tidigare ägaren hade sett fel. Men motorn starta dierekt och spann som en katt :wink: när jag tryckte på knappen.
Tyvvär fick jag ingenting förutom styrningen att fungera
Jag får köpa några slangar och göra ett nytt försök någon dag framöver...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kockum 82-55 kompaktprocessor

skogsjan695xl  
#62976 hoppas du kommer få allt att funka, kommer bli intressant att höra hur allt kommer att funka och lösas.

Avatar Fallback

Re: Kockum 82-55 kompaktprocessor

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63010 Nu fungerar kranen iaf hade missat o dra åt sugledningen på pumpen till hydraulservot
fortfarande inget liv i kvistbordet eller drivmotorn :sad:
det kommer inget styrtryck fram till fartreglaget och anledningen till det vet jag ej tyvvär.
Blir till att studera el/hydraulschema ikväll...

   TS
Avatar Fallback

Re: Kockum 82-55 kompaktprocessor

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63095 Hej!

Om jag tolkar denna rätt: http://www1.elmia.se/X_wood/classic/pdf ... cessor.pdf
så har du en Linde BPR 105-pump till framdrivningen, dvs en vanlig konstanttryckspump (inte en typisk hydrostatpump).

Har du haft loss pumpen eller är det bara åkmotorn som varit loss?

Min gamla Valmet 901 har en likadan pump till kran/aggregat. Styrtrycket till pumpen tas genom en liten jädra strypning i ett av ventilblocken. I den strypningen kan det lätt fastna skräp om man har haft loss slangar nära pumpen.
Regleringen av pumpens tryck fungerar så att olja matas genom den lilla strypningen till en separat oljekanal i ventilblocken.
När alla ventiler är opåverkade så rinner styrtrycks-oljan rakt igenom alla ventilblock och ner i oljetanken efter sista ventilen, styrtrycket till pumpen blir då nära noll, dvs. pumpen går på tomgångstryck.
När man påverkar en ventil så stryps flödet och styrtrycket till pumpen stiger, pumpen går då upp på inställt konstanttryck.

Det måste finnas ett visst tomgångstryck för att detta ska fungera, annars hade det inte funnits nåt oljetryck för att mata olja genom strypningen när pumpen är i tomgångsläge.
Tomgångstrycket ställs in på en regulator på själva pumpen.

Skit i den där minimala strypningen gör att det inte kommer fram nån styrstycksolja, så pumpen går på tomgångstryck hela tiden (ca 40 bar).

På min 901:a finns även en separat ventil på styrtrycksslangen till pumpen. På denna ställer man in arbetstrycket. Min har två trycknivåer som väljs elektriskt beroende på vilken funktion man använder.

Om du har en tryckmätare är det en bra idé att koppla in denna till pumpen och se om det finns något tryck.

Jag reserverar mig för att det kan fungera annorlunda på din maskin :-) Min har en annan typ av pump till hydrostaten, så det är troligen vissa skillnader

Avatar Fallback

Re: Kockum 82-55 kompaktprocessor

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63328 Nu har jag fått liv i drivningen var ute på en provsväng igår men när maskinen luta tappade jag
styrningen måste bero på lite olja. Jag har fyllt 40 lit men nivålampan lyser fortfarande
jag tror tidigare ägaren trodde att maskinen tryckte ur sig olja som berode på en trasig slang
maskinens svaghet mistänker jag att det beror på låg oljenivå...

   TS
Avatar Fallback

Re: Kockum 82-55 kompaktprocessor

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68616 Äntligen har man varit ut i skogen och provkört fungerade bättre än jag vågade hoppas på
inget liv i mätningen o läckage i rotatorn men annars gick det bra nu ska jag renovera rotatorn
och snygga till slangdragningar

   TS
Avatar Fallback

Re: Kockum 82-55 kompaktprocessor

novis??  
#68617 nu kan du spela in en film åt maskinskyddarna :wink: dom gör bästa fredas underhållningen 8)

Avatar Fallback

Re: Kockum 82-55 kompaktprocessor

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68619
novis?? skrev:nu kan du spela in en film åt maskinskyddarna :wink: dom gör bästa fredas underhållningen 8)

Det kanske vore något det då skulle jag kunna skota med min smv drivax ifrån -67 :grin:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).