Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Äntligen ett kombiaggregat

11 inlägg 6294 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Äntligen ett kombiaggregat

michaels  
#60330 Efter att ha sprungit runt som en tetting på SkogsElmia kändes det rätt skönt att ha fått med sig en riktigt nyttig erfarenhet i bagaget.

Det har diskuterats förut här på forumet, men jag blev så glad när jag hittade en riktigt bra lösning på ett kärt problem.

Flerträdshantering med både kniv och såg, allt i samma aggregat.
Kesla levererar detta till sina 16RH, 20TH och 25RH aggregat.
Äntligen går det att få både klipp och "vanligt" aggregat i samma paket.

Jag tycker det verkar vara en riktigt bra lösning, och jag inbillar mig att Kesla aggregat dessutom håller mycket hög kvalité i sig. Extrakostnaden är rätt låg och vikten endast 20 kg extra.

Så valet mellan klipp och aggregat kanske är förbi?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Äntligen ett kombiaggregat

masterchief  
#60331 Jag vet en som kör ett sådant på sin gremo.
Nu har han inte testat det så jättemycket än pga lågkonjunktur.
Pratade med honom häromdagen på Elmia och frågade vad han tyckte.
Det fungerar, men klippen håller inte riktigt vad den lovar än.
Lite svag, men den är i dess linda, så det borde bli bättre när de får lite feedback från kunder.
Sedan är det en del programvarustrul än så länge iom det är så nytt.
Jag personligen tror på det, Kessla är inte dåliga agregat, synd bara de är så små i Sverige än så länge.
Jag vill veta att det finns fungerande support på mitt språk innan jag köper agregat.

Användarvisningsbild

Re: Äntligen ett kombiaggregat

skogsjan695xl  
#60336 De där agg kommer nog bli populära , sett en film på ett sånt och det är bra tryck i den klippen på kesla. Blev lite överaskad när jag tittade på deras stora agg, vägde ju inte mer än 1250kg, hoppas det kommer att komma igång fler kesla agg med klipp och såg så man får höra hur de håller i längden.

Användarvisningsbild

Re: Äntligen ett kombiaggregat

Ang3r  
#62602 Klarar inte ens att klippa grövre än 10cm vad jag hörde sist, men dom finslipar väll aggregatet fortf.

Användarvisningsbild

Re: Äntligen ett kombiaggregat

masterchief  
#62603 Nya klippstålen har lite annan vinkel och ska klippa betydligt bättre...
Vad jag fattat så var de gamla snedställda, och när man satte lite press på trädet så tog det ut kraften i klippen.

Avatar Fallback

Re: Äntligen ett kombiaggregat

Bajlon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62680 Det behöver inte klippa mer än 10cm. Det finns ju sågsvärd också!!!!!!!!!!!!
Har ett 20RH sedan i måndags, funkar kanooon :!:

Avatar Fallback

Re: Äntligen ett kombiaggregat

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62688
Bajlon skrev:Det behöver inte klippa mer än 10cm. Det finns ju sågsvärd också!!!!!!!!!!!!
Har ett 20RH sedan i måndags, funkar kanooon :!:


Jag väntar otåligt på en utförlig rapport med bilder och film :wink:

Användarvisningsbild

Re: Äntligen ett kombiaggregat

Ang3r  
#62885
Bajlon skrev:Det finns ju sågsvärd också!!!!!!!!!!!!


Åhnej! Menar du det!!!!!!!!! Undrar varför det klassas som ett kombiaggregat!!!!!!!1111oneone

Det vore väll mycket trevligare om det åtminstone klippte grövre än 20cm :lol:

Avatar Fallback

Re: Äntligen ett kombiaggregat

Bajlon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62953 Klippen är till för små träd som kan peta av kedjan. Klippen är snabbare än sågen. Jag klipper alltid sista massabiten, sparar ca. 1500 kap/dag. Det sparar diesel, kedjeolja, sågmotor och kedja/svärd. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Äntligen ett kombiaggregat

Ang3r  
#63015
Bajlon skrev:Klippen är till för små träd som kan peta av kedjan. Klippen är snabbare än sågen. Jag klipper alltid sista massabiten, sparar ca. 1500 kap/dag. Det sparar diesel, kedjeolja, sågmotor och kedja/svärd. :grin:


Jo det kan jag förstå att det spar en väldigt massa, dock vore du ju trevligt att kunna använda klippen till just klipp. Tex en hasselbuske är knappast roligt.

Ladda gärna upp filmer på youtube "joooootooob" om du har möjligthet :)

Användarvisningsbild

Re: Äntligen ett kombiaggregat

masterchief  
#63036
Ang3r skrev:
Bajlon skrev:Klippen är till för små träd som kan peta av kedjan. Klippen är snabbare än sågen. Jag klipper alltid sista massabiten, sparar ca. 1500 kap/dag. Det sparar diesel, kedjeolja, sågmotor och kedja/svärd. :grin:


Jo det kan jag förstå att det spar en väldigt massa, dock vore du ju trevligt att kunna använda klippen till just klipp. Tex en hasselbuske är knappast roligt.

Ladda gärna upp filmer på youtube "joooootooob" om du har möjligthet :)

Vad ska man ha en klipp till när man har en skotarförare som städar upp och rycker buskar och sly vid vägkanterna :-bd
Hasselbuskar är ett gissel, ser inte roligt ut när man kört strykjärnstuket över dem med 5005an för att inte skotaren ska få dem i kylaren....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).