Skogsmiljö och Trädlära

Ridning och rotröta

50 inlägg 17651 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ridning och rotröta

tintilar  
#62860 Jag har lite frågor angående ridning och rotröta.

Det har sagts att en häst som rids i skogen utanför stigarna, dvs i terrängen, skadar trädens rötter och bidrar till rotröta. Nu är frågan, i hur stor utsträckning? Är risken större när en häst skrittar genom skogen än om en älg, ett rådjur eller ett vildsvin vistas där? Hur stor är skillnaden och varför?

Undringar från en okunnig.

Denna tråd tar upp problematiken med skador som uppkommer genom att främst privatpersoner nyttjar privat mark. Vi har satt ihop en hashtag om detta så du snabbt kan läsa fler trådar i ämnet: #allemansskador




   TS
Användarvisningsbild

Re: Ridning och rotröta

Fredrik Reuter  
#62861 Hej och välkommen!

Inget direkt svar på din fråga, men följande länk från naturvårdsverket ger, om lite luddig och övergripande, information.

http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-v ... n-Ridning/

Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

tintilar  
#62864 Tack för länken. :)

Jag är främst intresserad av i hur stor utsträckning risken för rotröta ökar vid ridning i skogen. Vad som gäller regelmässigt har jag fått information om via möte med LRF. Men jag är som sagt nyfiken mer djupgående på fenomenet rotröta och dess samband med ridning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ridning och rotröta

masterchief  
#62866 När man hugger i granbestånd som varit skogsbete åt nötkreatur så är de i regel väldigt ruttna...
Torde bli samma skador pga ridning, men där klampas det inte runt överallt i bestånden....

Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

tintilar  
#62870 Tack för svar.

Det är ju stor skillnad på att rida igenom skogen och att låta djur beta på markerna. Men frågan är om en häst gör mer skada än vilt, och hur stor förlust markägaren lider pga att hästar rids i skogarna upå andra ställen än på stigarna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62871 Det beror väl på hur ofta du rider på samma ställe (antar att du frågar som hästägare)? Hästarna trampar ju sönder marken efter ett tag, så att rötterna förstörs. Det har jag inte sett längs viltstigarna.

Så länge du inte rider så att det blir stigar, så går det nog bra.

Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

tintilar  
#62873 Tack Mangan för ditt svar!

Jag tänker mig alltså att man rider utan att det blir stigar. Alltså att man varierar sin väg varje gång och rider inte på samma ställe flera ggr = gör inga stigar. Detta borde alltså inte innebära någon större ökad risk för rotröta?

Om man ser till allemansrätten så gäller den ju endast om man inte stör eller förstör. Rotröta är ju förstörelse man inte ser med brotta ögat när man rider och inget som man heller har någon direkt kunskap om i hästvärlden. Frågan är om man måste hålla sig till de stigar som finns när man rider i skogen pga att ridning utanför stigarna ökar risken för rotröta (=förstör) eller om det isf är i så pass liten utsträckning att allemansrätten gäller? Svåra frågor...

Fler får gärna svara, och om undersökningar gjorts vill jag gärna ta del av dem. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ridning och rotröta

Skogshuggarn  
#62895 Jag tror ungefär samma sak,,,,

Rids det enbart vid enstaka tillf inom ett spritt markområde så är nog risken för rotröta väldigt liten.
Däremot är det ju ofta ett par kusar (hästmänniskor), som följs åt, och rider man då en given slinga någon enstaka gång i månaden, så är det rätt snart en stig av alltihopa där trädrötterna börjar komma upp i dagen.

Lite "OT"-men det är många markägare här som blivit skadedrabbade av organiserad men främst kommersiell ridverksamhet.
Något som skett med en tilltro att allemansrätten (AR), ger dem frihet att hugga ledmarkeringar i levande träd/rida upp nya stigar/anlägga fasta lägerplatser/hugga ved av rotstående torrfuror, osv.

Allt "utan markägares tillstånd" ska tilläggas, för utan detta och grundläggande respekt för AR så brukar markägarnas sista utväg vara att gå till lokalpressen med sina klagomål.

"Sista halmstrå´t" alltså, och det är ju lite anmärkningsvärt,,,,,

Användarvisningsbild

Re: Ridning och rotröta

Pidden  
#62904 Kan bara instämma med tidigare skrivningar. För att förhindra att skapa kommande rotröta så kan man ju ta lite olika spår men efter ett tag så finns ju risken att det ändå blir skador och upptrampade stigar :| , detta känns ju inte alltför kul, speciellt inte för markägaren, men det borde ju gå att kompromissa så man kanske hugger rent på gran längs en ridslinga så kan hästfolket rida där, det är ett ämne värt att diskutera det här med ridning och rotröta!

Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

grotförare  
#62940 de bästa är juh att inte rida i skogen. finns juh ridbarner som de går att rida på :wink: närå tycker de låter konstigt att en häst ska kunna göra rotröta.

Användarvisningsbild

Re: Ridning och rotröta

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62944
grotförare skrev:de bästa är juh att inte rida i skogen. finns juh ridbarner som de går att rida på :wink: närå tycker de låter konstigt att en häst ska kunna göra rotröta.


Problemet är nog inte en häst, problemet uppstår nog när det samlas många hästar på ett ställe, ett stall som hyr ut boxar och det helt plötsligt är tio hästar som ska ut i skogen.
Funderar på om en häst med skor kanske förstör mer, att det då sliter mer på marken , blir lite mer "vassa" kanter eller så....
Det bästa är väl att i samråd med markägaren se ut lämpliga ridstigar eller hålla sig till skogsbilvägar...

Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

tintilar  
#62956 Tack alla för mycket bra svar.

Tillägger att jag anser att man såklart alltid ska ha en kommunikation med markägaren när det gäller områden man rider på regelbundet. Och det är stallägarens ansvar tycker jag, att ta upp och sköta den kontakten.

Anledningen till att jag frågar är för att detta kom upp vid vårt senaste möte med LRF/markägare/stallägare. Att rida i orörd terräng är den absolut bästa träningen en häst kan få och jag hade aldrig ens hört talas om rotröta. Jag tyckte dock att det lät lite överdrivet att det skulle vara stor risk för rotröta så fort en häst klev utanför stigen, och därför är jag intresserad av att läsa på om ämnet. Det råder en stor brist på kunskap bland hästfolk och jag vill att mina inackorderingar förstår och innehar sån kunskap som man faktisk bör ha för att kunna utöva sunt förnufft på andras marker. Vi har alltid haft en god relation med markägarna härute och är väldigt måna om att ha det så. Vi begränsar tex antalet inhyrda ridhästar för att minska trycket på markerna och har regelbunden kontakt och bjuder in dem som vill till våra stormöten.

Vi har inte fått något förbud, men efter detta vågar man ju inte lämna stigarna med risk för att förstöra deras träd. Men jag kanske tog det hela på lite för stort allvar, så det är absolut något jag ska ta upp igen vid höstmötet.

Ang hästskor så är de ju hårdare än en hov, men har minst lika mjuka, rundade kanter. Någon som har någon aning om det gör ngn skillnad?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62985 Man skulle ju tro att en sådan gammal sysselsättning som skogsbruk och ridning skulle vara noggrant studerat. Tyvärr är skogsbruksforskningen rent ut sagt bedrövlig.

Jag går med röjsågen nu när det är sommar, och röjer undan gran. Kommer det in rotröta då, när granarna är ca 3cm i rotskäret? När de är 6cm då? Eller 10 cm, hur blir det då?

Inte ens detta har forskningen svar på.

Så, markägarna är säkert rädda för rotröta och vill inte chansa (varför skulle de, om de kunde välja), men ingen vet hur mycket det skadar, om ens alls.

Användarvisningsbild

Re: Ridning och rotröta

Skogshuggarn  
#62987 Precis som Pidden, så tycker jag att det är strongt att "ta debatten" både med markägarna på hemmaplan och oss här på Skogsforum, Tintilar, för den behövs onekligen, där flera borde följa erat exempel.

Gällande frågan om skodda/oskodda hästars inverkan på ett ökat eller minskat markslitage så kan jag inte ge något exakt svar, trots att jag är uppväxt med arbetshästar,,,tyvärr. :oops:
Rent teoretiskt så borde dock en skodd häst göra mer skada, men det är gissningsvis "marginellt".
Det viktigaste i sammanhaget är, som sagt, med vilken frekvens/koncentration som man ämnar nyttjar marken för div ridning + markägarfrågan.
En del är kanske välvilligt inställda att tom hugga upp/anlägga fasta leder på sin mark - andra inte, och det får man lov att respektera.

Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

tintilar  
#62993 Tack igen! Jag blir jätteglad över att så många vill svara här på forumet - och har förståelse för oss stökiga ryttare. :oops:

Jo jag hoppades att det kunde finnas en del undersökningar och statestik att ta del av, men det verkar inte vara riktigt så enkelt. :)

Våra markägare har, sen ca 1,5 år tillbaka, planer på att göra en ridled åt oss på deras marker. Så de är absolut välvilliga människor som också alltid lånar ut åkrar åt oss om vintrarna att rida fritt på. Det skapar väldigt mycket respekt och tacksamhet från vår sida, att de gör detta för oss.

Det jag känner är att det är svårt att rida med sunt förnufft om man saknar kunskap - vilket de flesta ryttare gör - och därför är det viktigt att som stallägare/chef informera sina hyresgäster. Det kanske visar sig att vi KAN rida utanför stigarna om man förstår sig på naturen - med allemansrätten bakom sig. För oss som vet hur otroligt sunt det är för hästarna att röra sig på sån terräng är det väldigt mycket värt. Så jag ska ta upp frågan med markägarna på nästa möte, får bjuda på en riktigt god middag.

Det är ju trots allt så att om det är någon som borde värna om allemansrätten så är det vi ryttare, som ju kommer att lida mest om vi inte längre fick ha den kvar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).