Traktorer och processorer

Hjälp, vad för traktor ska man välja!!

26 inlägg 23397 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6246 Om man känner att man víll offra sitt liv varje gång man går ut i skogen kan man ju välja en gammal 2wd traktor med en vajerkran bakom.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6253 Ja, eller låta något proffs med riktiga grejer köra ut det åt en. Men det är förstås inte like roligt... :-)

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6257 Om man inte har så stort skogsinnehav, så tycker jag att en bra begagnad 2-hjulsdriven traktor går alldelens utmärkt att köra med
gärna i kombination med en hydralkran eller att handlasta (ger bra motion). De mindre gallringar eller ved som körs ut.
Vid större skogsuttag är det bättre att leja för utkörningen gärna någon skogsgranne med lämpligare maskin.
Då det ekonomiskt är ohållbart att köpa / investera i dyra maskiner som knappt kommer att nyttjas...anser jag...

//GBm

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6259 Men det är som det sas på en annan tråd att har grannen en H- D för 130kkr så kan man väl ha en fin skogsmaskin i skogen... det handlar ju i bägge fallen oftast om nöje

Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6263
Mangan skrev:Lönar det sig verkligen att ha en traktor med 35 ha skog? För 100.000:- får du väl en 1000-2000 m3fub utkört, beroende på hur små poster du har. Det blir ganska många årsförbrukningar av ved.

Något att skjutsa röjsågen på för 20.000:- kanske är lagom?


Det är mycket man har som inte lönar sig. Traktorer kan ju vara ett alternativ till segebåtar, sportbilar, golfresor eller hemmabioanläggningar. Jämfört med de senare två alternativen vill jag påstå att en traktor alltid lönar sig bättre, även om den bara står och blänker, efter som den inte faller riktigt som en sten i värde. Dessutom är det kul men traktorer!

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6266 Jag ser mina sex h i skogen varje lördag som en investering både i virkesvärde och nöje :lol:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6371 Det jag ville kommentera var " ... och måste därmed köpa en traktor." genom att ge exempel på att man inte alls måste. Kanske något att fundera över innan man ger sig åstad med stora plånboken.

Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6429 Du har naturligtvis rätt. Många av oss skogsägare har nog betydligt mer prylar än vad som går att motivera krasst ekonomiskt. Även om man "har råd" att köpa ny traktor mm kan man ju använda det utrymmet för bättre inköp. Mer skog exempelvis. Hittills har det nog slagit de flesta traktorköp om man ser till avkastning+värdeutveckling. Men det är som sagt kul med traktorer...och skog.

Avatar Fallback
jolm  
#6475 Håller helt med om att det kanske inte lönar sig att köpa en traktor för 100 000 kr.
Men å andra sidan är det ju inte så kul att ringa in folk så fort ett träd har blåst ner eller snö behöver skottas.
Man kan ju i och för sig köpa nåt billigare men det är kul med riktiga saker också. Det handlar ju inte bara om pengar utan är ett intresse också... :D

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6499 Så när du skrev "måste köpa en traktor", så menade du "kan äntligen motivera köpa en traktor"? 8) 8)

Avatar Fallback
persson  
#27901 En liten fundering bara en maskin blir väl inte helt värdelös bara för att den står på en fastighet med 35ha skog dvs den är värd 0kr bara man får hem den den kanske går att sälja för ungefär samma pengar när man tycker att man inte behöver den längre det kan ju vara så att man har mycket skog mellan 80-100år då kanske det är bättre att binda kapitalet i maskiner man har nytta av än att bara låta det stå och ruttna eller skatta bort pengarna direkt men som en föregående på forumet uttryckte sig att det duger med en traktor för 20,000 för att frakta en röjsåg måste ha väldigt mycke skog i samma ålder och trivas med maskiner från 60talet och det var ju modernt för ca 45 år sen nej köp en 4wd med griplastarvagn du kommer inte att ångra dej jag har iallafall aldrig varit med om att den där grannen som har grejor att köra ut typ 40stockar har tid när man frågar å har han det så är det inte gratis det heller SJÄLV ÄR BÄSTE DRÄNG NÄRHELST VARHELST har själv en Valmet 305 och vreten 8ton med vinch det bästa jag köpt kosta väl en slank över 120 men va värd varje krona

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).