Skotare

Måste det bli djupa spår, eller kan man göra så här?

11 inlägg 5334 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Måste det bli djupa spår, eller kan man göra så här?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59663 MIna marker har en hel del spår efter skotare från olika tidsåldrar. De är djupa spår, upp till 50cm. Där kan man tyvärr inte köra med traktorn eller Land Rovern, vilket jag gärna hade velat göra annars.

Det jag undrar över är om skotarföraren istället för att köra i samma hjulspår hela tiden, kör varannat lass ett halvt hack förskjutet, så att maskinen gränslar det tidigare spåret. Vägen blir förstås 0,5-1m bredare, men vinsten skulle förhoppningsvis vara att man kan använda samma spår för traktorn utan att köra ner sig.

Har någon skotarförare prövat? Går det? Vad blir resultatet?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Måste det bli djupa spår, eller kan man göra så här?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59666 Där det går och när det blir sådana här pass djupa spår brukar jag "köra igen" spåren mellan varven, så det inte blir nåra djupa dalar.

Ser ju inte alltid så trevligt ut att lämna det så efter sig heller. Men som sagt, där det går så försöker jag göra såsom du beskriver.

Avatar Fallback

Re: Måste det bli djupa spår, eller kan man göra så här?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59668 Vad är det som krävs, räcker det att ta bort träd närmast vägen på ena sidan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Måste det bli djupa spår, eller kan man göra så här?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59671
Mangan skrev:Vad är det som krävs, räcker det att ta bort träd närmast vägen på ena sidan?



Ja det kan ju vara ett alternativ. Det är ju bara fråga om hur breda vägarna blir sen :P

Där dessa fula vägarna kommer är ju ofta inne i beståndet, och där är det ju inte så lätt för skotaren att ta bort träd i efterhand och köra igen spåren.

Avatar Fallback

Re: Måste det bli djupa spår, eller kan man göra så här?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59684 Beror ju på hur stora volymer som ska köras på vägen lite också, om marken bara tål ett visst antal överfarter.Teroretiskt sett skulle man ju kunna fördubbla antalet överfarter om man kör växelvis i ett helt nytt spår grensle över det gamla,men så är ju dock inte fallet eftersom markskiktet redan är brutet så pass nära. Men har man en smidig och inte för bred skotare och tar något träd extra där det är blött så går det ju variera så man inte kör alla lass i exakt samma spår,går ju något lass extra då innan det "bryter igenom".
Men det viktigaste när man planerar vägar är ju att försöka undvika "flaskhalsar" särskilt där det är blött,dvs att om det är möjligt ha flera alternativa vägar från största virkeskoncentrationen på avv. trakten så man kan köra på den bästa vägen hela tiden+börja risa i god tid om det går igenom på en väg man måste köra på.problemet kan ju va att hitta ris i gallring. Sen om det ändå är ett ställe där man måste dra ut alla vägar(flaskhals) så kan man ju försöka få till så att den är på en så torr plats som möjligt.
Jag har fått för mej att det är en fördel om man hugger med mindre, lättare och beståndsgående skördare(bredd 2-2,2m) när det är blött(om det inte är för grov skog då), för sen när skotaren kommer(oftast ca 2,5-2,9 m bred) kommer han ju lite utanför skördarens körstråk och får därmed lite "orörd "mark att köra på.

Vet inte om jag tillförde nåt till tråden ang. din fråga, men det är ju intressant att diskutera hur man kan undvika körskador.

Användarvisningsbild

Re: Måste det bli djupa spår, eller kan man göra så här?

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59689 Finns väl egentligen bara ett sätt som är 100% att slippa körskador. Riktigt torrsommar eller tjälad mark....

Användarvisningsbild

Re: Måste det bli djupa spår, eller kan man göra så här?

Pidden  
#61750 Där jag märker att det blir spår eller kommer bli, så siktar jag oftast på att försöka få dän några av dom största träden så det blir lite ris där virket ska dras ut, :mrgreen: Sen kan man göra som KjugeKarlsson säger. Att man kör varannat spår eller grenslar så man trycker till och jämnar ut!



Engstrand: Tyvärr hjälper inte en riktig torrsommar om man kör Granmossar med igensatta diken. (inte här nere iaf :p) :sad: , Det blir spårigt ändå, tyvärr :( , även fast man kör med mycket ris och ibland band och kedjor, Som tur är väger inte skotrik så mycket men den lastar ju bra så man får bort virket rätt snabbt =) :-bd, Det trista är att skördaren väger en del trots att den e 8hjulig, Så går man väl igenom så har kuskarna lite krux ibland! MEn oftast löser det sig utan några större motigheter :P

Avatar Fallback

Re: Måste det bli djupa spår, eller kan man göra så här?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61875 Pidden: va har du för skotare efter dej?

Avatar Fallback

Re: Måste det bli djupa spår, eller kan man göra så här?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61877
jönsson84 skrev:Pidden: va har du för skotare efter dej?


Det blir vår Gremo 1050 så går därefter.

Avatar Fallback

Re: Måste det bli djupa spår, eller kan man göra så här?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62470 Som nämnts i annan tråd så kom de och spred aska över gallringen nu i efterhand. Tror de körde ut ca 40 ton, så det blir väl fyra vändor med skotaren. Så jag snackade med skotarföraren innan och han hade försökt att fixa detta på basvägen. Det blev lite bättre, så nu kan jag ta mig fram med bilen lite längre. Med lite möda... :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Måste det bli djupa spår, eller kan man göra så här?

__JoCCe__  
#62516 Vi kör med Baltic-band på skotaren dom är kanon, ser ut som man kört endast med kedjor.
Naturligtvis blir de spår om de är extremt blött men inte alls lika fort!

mvh

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).