Traktorer och processorer

Hjälp, vad för traktor ska man välja!!

26 inlägg 23393 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp, vad för traktor ska man välja!!

jolm  
#6139 Har nyligen tagit över en mindre skogsfastighet och måste därmed köpa en traktor.
Tänkte då höra runt lite vad för traktor som rekommenderas till att köra i skogen med, och vad man bör tänka på. Marken är ganska kuperad och skogsvägarna relativt smala. Äger heller ingen skogsvagn ännu men tänkte ta det efter traktorköpet.
Hade tänkt mig att lägga mellan 100 000-150 000 kr.
Är Valmet 355-4 något som rekommenderas?

//jolm



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6140 Valmet är bra traktorer i skogen men tyvärr så är ju priserna skyhöga.
Det gäller inte bara 4wd Valmet utan nästan alla större märken som MF, JD, NH Case mfl..

Leta hellre länge än köp något som du senare ångrar.

Om du just vill ha Valmet tänk på att dom små modellerna nästan är identiska, en 555 är inte mycket större än 355 tex.
Det är bara större däck utifrån sett.
Tror att dom motorstarkare brukar ha ett lägre pris.

Undvik iaf 205, den är byggd för att vara jättebillig därför fattas vissa saker som oberoende k-uttag tex.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6154 Köpa traktor! Jag böt bort en 80:ans Valmet 703-4 6000 tim. fick 119000:-
i inbyte, den begär Lantmännen 80´för nu den säljs säkert 65´Den var bra i skogen 28" i fram 34" bak, hög under, inåt lutande hytt, 3-4 l/ tim med Niaben
Men 80´- 100´ för en gammal traktor är billigare än 250´för en ny. Men nytt är nytt. Startar utan tjafs, tyst hytt, inget oljeläckage, jag kan fortsätta!
Ska du ha traktorn några år köp så du blir nöjd. Det är ingen höjdare att skruva på nerslitna maskiner. Fabrikat tja nya är nog de flesta ok, beg håll dig till något med service i din närhet Å du pruta inte bort 4wd.
Man får aldrig mer än det man betalar för, lika med vagnen.
Vill man ha en Mowi, så köp en sådan. Det svider när det ska betalas men känslan av att vara nöjd är värd en hel del slantar.
Det är inte mening att jag ska vara kaxig men jag har bara haft gammalt rasel, och skruvat nästan mer än jobbat i bland. För mig var det en befrielse när jag kunde köpa en ny såmaskin. PS inte en haveri på 6 år. hura

Avatar Fallback

begagnat el nytt

trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6193 Har erfarenhet av Valmet 405 och 6400 i skogen. Båda bra och även i "grundutförande" ok att åka bredvid vägen med dvs det är hyfsat fritt från lättskadade delar under. Begagnatpriserna är dock höga, i många fall verkar de vara irrationellt höga jämfört med nypriser.

För något år sedan gick det att köpa en ny Valtra A75 med skogshytt för 259000 (tror jag). Priset kanske ha stigit något, men inte dramatiskt. Listpriserna på nya traktorer innehåller ganska mycket luft. Om man jämför det med begagnatpriserna är de i många fall för höga för att det ska vara vettigt att köpa begagnat om man tänkt använda traktorn. Med dagens och även morgondagens räntenivå kostar de extra 100-120' kronorna 5-6' kr per år. Det får inte krångla och haverera så mycket för att det ska vara intjänat...Nya traktorer går i 40 och har skapliga bromsar vilket är bra om man ska åka på vägen.

Mitt råd är att räkna ordentligt på skillnaden mellan begagnat och nytt på några års sikt innan du bestämmer dig. Valtra A serien finns förövrigt även som Massey Fergusson med lite andra huvplåtar, så det finns två handlare att spela ut mot varandra

Användarvisningsbild
The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6207 I somras hadde valmet en kampanj a 75 för 295000 med lastare då kan man verkligen undra hur en ågra år gammal kan vara lika dyr :shock: ett tips är om du bor så till att t.ex. norge eller ev. danmark kan vara ett alternativ inte super billigt där heller men mer realistiskt

Avatar Fallback
jolm  
#6211 Man får tacka för informationen.
Känns dock lite väl lyxigt att köpa en ny traktor då jag endast för tillfället har 35 ha skog. Men håller verkligen med om priserna på begagnatmarknaden!!
Jag är heller inte låst till just en Valmet, men de andra märkena är väl inte billigare heller.
Är det någon idé att köpa traktor med lastare om man huvudsakligen ska ha den i skogen. Tror att man tröttnar på att plocka bort lastaren mellan de gånger man behöver den och när man ska köra i skogen.

   TS
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6216 Har man blivit van med lastare vill man inte vara utan.
Vist tar den plats i skogen, men står träden så tätt i vägarna att det inte går att komma fram.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6223 Enfrontlastare går inte vara utan om man har lite skogsvägar man vill laga efter lastbilar eller skogsmaskiner. Själv så sitter lastaren på mer än den är av. Och de nya Ålö lastarna är lätta att plocka av och på.

Avatar Fallback
jolm  
#6229 Ok jag är övertygad! Det blir nog en traktor med lastare då.
Har lite skogsvägar som behöver fixas så det är nog inte så dumt.,
Frågan är då bara vilken traktor det tillslut blir och till vilket pris...och när man hittar den...inte så lätt inte...

   TS
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6231 Om du ska ha en ny så förespråkar jag valtra 6000 serien och MF 5400 :lol:

Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6233 Vi har både en MF 5455 och en Valmet 6000-serien. För skogsändamål skulle jag tveklöst välja Valmeten (Valtra). MFen har för mycket prylar som sitter illa till under, men som den är en bättre lastartraktor än valmeten pga viktfördelningen och i vårt fall transmissionen. Kopplingsfri fram-back är det väl också på de flesta valtror i den storleksklassen nuförtiden.

Men jag förstår om en Valtra 6000 känns väl dyr för 35 ha. Har inte kört på allvar med någon A75, men väl med en gammal valmet 405. Den tog sig fram väldigt bra i skogen och är ganska lik a-serien. Enda nackdelen var att hytten var trång. På A75 med skogshytt är det bättre om än inte som på en 6000. Tror ny A75 med lastare till kampanjpris ~300 kkr trots allt kan vara ett intressant köp.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6234 Men samtidigt har ju en 4wd från -80talet mer att ge.

Man kan ju hitta MF 600 serien för runt 80 och MF 300 för runt 100.
När man köper beg är det nästan bättre att eftermontera lastaren, annars är risken stor att framaxeln fått stryk.

Problemet är att folk vill ha 15000 för sina lastare oavsett skick!
Har själv lastarfästen till min 3060 men någon lastare har det inte blivit..

Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6236 Köpte en lastare till en traktor med Trimafästen begagnad. Tror den kostade 10-12 tusen och var ganska illa sprucken i tvärbalken som de flesta av den modellen. Tillkom ett par tusen i svetsning hos lokal smed.

Visst är det bra med lastare till mycket, men ska man huvudsakligen köra i skogen behöver man den egentligen inte. Justera vägar och ploga snö går ganska bra att göra med ett stadigt bakblad.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6239 Lönar det sig verkligen att ha en traktor med 35 ha skog? För 100.000:- får du väl en 1000-2000 m3fub utkört, beroende på hur små poster du har. Det blir ganska många årsförbrukningar av ved.

Något att skjutsa röjsågen på för 20.000:- kanske är lagom?

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6241 Beror ju på om det finns jordbruk, snö som ska skottas mm.

Men såklart kan man klara sig med en billigare 2wd traktor, mycket beror ju på terräng.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).