Arbetskläder för skogen

Skyddsbyxor till vedhuggning

11 inlägg 8989 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skyddsbyxor till vedhuggning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60131 Är det någon som vet om vanliga skogshuggarbyxor (klass 1 eller klass) klarar av att skydda smalbenet vid vedhuggning med en vass yxa? Frågar på förekommen anledning... 😡 😡
/Niklas



   TS
Avatar Fallback

Re: Skyddsbyxor till vedhuggning

Valmet830.3  
#60134 Tveksamt, en vass yxa skär ju på annat sätt än en motorsåg och sågskyddet har inget att trassla in sig i på yxan.

Möjligtvis de som är kevlarförsärkta klarar det, men det får någon annan försöka svara på.

Användarvisningsbild

Re: Skyddsbyxor till vedhuggning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60140 Jag får väl testa kevlarens tålighet mot vassa yxor på min gamla klättermusentröja med trasigt blixtlås...
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Skyddsbyxor till vedhuggning

massa-ved  
#60145 Min sambos son högg sig i benet med en yxa den gick igenom hans nya huggarbyxor och en bit in i benet.
Fiberna tål inte mycke om de utsätts för nåt sånt.

Användarvisningsbild

Re: Skyddsbyxor till vedhuggning

Torparn79  
#60147 hydraulklyv eller pellets-/spannmålseldning är väl att rekommendera...

näe, jag är skeptisk till huggarbyxor mot yxhugg..
testa att lägga ett uttjänt hockeyskydd på en vedbit, klä på den "vanliga byxor" och drämm yxan i den så får du se om det funkar, bättre att offra ett skydd än ett ben...

Användarvisningsbild

Re: Skyddsbyxor till vedhuggning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60314 På ELMIA i Arbetsmiljöverkets monter (nr 637) fanns det en uppsågad skyddsbyxa av en troligtvis elastisk modell. Efter att ventilerat frågan med gubbarna på arbetsmiljöverket, så fick jag tillstånd att testa min nya Haglöf röjyxa (mässpris 150 kr) på dessa byxor. Så jag tog av eggskyddet och gjorde ett kraftfullt hugg, som gick rakt igenom sågbyxan och vidare ca 1 cm i den klena björkstammen (som var instucken i det ena byxbenet). Sedan gjorde jag ett referenshugg direkt i björkstammen och då stannade röjyxan ca 3 cm in i stammen och var nästan hopplös att få loss.

Jag misstänker att ett motsvarande test med en min vedyxa så skulle motsvarande mönster skulle upprepas, men att yxan inte skulle gå riktigt lika långt in i stammen. Slutsatsen blir då att en vanlig sågskyddsbyxa förvisso minskar skaderisken vid vedhuggning, men ger långt ifrån tillräckligt skydd vid ett kraftfullt hugg i benet.

Dock hittade jag ett intressant huggskydd från Ochsenkopf (monter 347 på ELMIA). Detta huggskydd består av ett finmaskigt nät i rostfritt stål, som finns i Ochsenkopfs mässkatalog på sidan 15. Så ett bra huggskydd bör nog bygga på principen om ett finmaskigt metallnät, gärna i rostfritt stål.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Skyddsbyxor till vedhuggning

Nonkan  
#61531 Fotbollsbenskydd av lite kraftigare modellborde ju funka ganska bra till just det här. Klyvyxan är ju inte jättevass (inte de jag har använt iaf :) ) utan går mer på kraft, lite som en halvfull 35-årig korplagsspelare med skruvdobb.

Användarvisningsbild

Re: Skyddsbyxor till vedhuggning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61566 Tja, nu använder jag inte någon renodlad klyvyxa, utan en gammal militäryxa från Hults Bruk (ca 1 kg) köpt på ÖB för 25 kr utan skaft. Sedan på med ett 67 cm skaft från Hultafors och slutligen ordentligt skarpfilad medelst handfil och bryne i drygt en timme. Efter varje huggarpass slipar jag yxan sylvass. Är inte yxan ordentligt vass så är den rätt hopplös att hugga med. Jag har dock funderat på att införskaffa en riktig klyvyxa, som jag dock ämnar hålla riktigt vass.

Hur motstår fotbenskydden sylvassa yxor?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Skyddsbyxor till vedhuggning

Nonkan  
#61598 Ingen aning, har inte spelat fotboll på 10 år, och inte huggit mig i benen heller. Men de är väl inte så dyra så det är bara att köpa och rova, du kan ju testa mot en träbit istället för mot benet.

Avatar Fallback

Re: Skyddsbyxor till vedhuggning

Henrik Petersen  
#62260 Jag brukar ha huggarstövlarne på när jag klyvar, har for mig det finns nogon sorts skydd mod smalbenet, ellar???

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Skyddsbyxor till vedhuggning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62379 Tyvärr slutar mina huggarstövlar i höjd med jacket, så det hade inte hjälpt i just mitt fall. Därmed inte sagt att huggarstövlar kan hjälpa andra vilda vedhuggare...
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).