Skördare

Åska vs skördare

26 inlägg 12936 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Åska vs skördare

masterchief  
#62266 Satt igår och körde i värsta åskovädret :???:
Fick en fundering när man satt där och vevade med kranen att frågan är om det är så klokt?
Kranen måste agera rätt bra åskledare, speciellt då jag var högt med maskinen och i låg skog.
Vad händer om man får ett åsknedslag i en skördare?
Sitter man skyddad som i en bil, eller blir dator och elektronik, eventuellt en själv grillad?
Dumma funderingar kanske, men i mitt tycke värt att fundera på....då iallfall jag kände mig lite olustig att sitta i maskinen.
Jag slog av tills det värsta passerat...
Tilläggas bör att jag inte är åskrädd.



   TS
Avatar Fallback

Re: Åska vs skördare

Hagström  
#62267 Satt och funderade på precis samma sak igår oxå. Jag kör inte skördare utan grävmaskin och satt mitt ute på en stor plan och vevade runt. Jag har ingen aning om vad som händer! Svetsar det ihop hela armen så man helt plötsligt bara står blick still?? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Åska vs skördare

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62268 Körde bil när det åskade igår, och vid en blixt i närheten var det precis som om motorn hackade till.
Kan åskan störa bilens elektonik?? Någon som vet?

Användarvisningsbild

Re: Åska vs skördare

halvproffs  
#62269 Jag tror att det blir så här: Blixten slår ned i maskinen, stömmen följer metallen tills den vill ner i marken och det via hjulen. Luften i däcken värms upp på en tusendels sekund så dom kommer att explodera av utvidningen. Så länge du inte tar i karossen är det nog ngen fara men hu så hemskt att sitta där, den tusendels sekunden det tar innan det är över. Blir nog samma sak vid en kraftledning om du kommer åt strömmen.

Avatar Fallback

Re: Åska vs skördare

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62274 I hytten är man ju skyddad, precis som när man sitter i bilen. Men däremot tror jag det kan bli rätt stora skador om det slår ner i maskinen och strömmen går genom kranen och ner i backen genom aggregatet. Datorn där lär ju gå åt skogen iaf.
Hörde om några som flyttade skördaren med koja efter och körde kranknäet i en ledning modell stor. Alla sex däcken small direkt på maskinen, på kojan small däcken med men där smälte också hjullagren ihop totalt, var bara en klump metall. Vet inte om skördaren gick till skroten sen eller vad som hände.

Användarvisningsbild

Re: Åska vs skördare

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62289 okej satt och vevade med kranen igår jag med på en åker i åskan började ochså fundera på det.

Användarvisningsbild

Re: Åska vs skördare

Skogstomte  
#62300
masterchief skrev:Satt igår och körde i värsta åskovädret :???:
Fick en fundering när man satt där och vevade med kranen att frågan är om det är så klokt?
Kranen måste agera rätt bra åskledare, speciellt då jag var högt med maskinen och i låg skog.
Vad händer om man får ett åsknedslag i en skördare?
Sitter man skyddad som i en bil, eller blir dator och elektronik, eventuellt en själv grillad?
Dumma funderingar kanske, men i mitt tycke värt att fundera på....då iallfall jag kände mig lite olustig att sitta i maskinen.
Jag slog av tills det värsta passerat...
Tilläggas bör att jag inte är åskrädd.


Ingen dum tanke alls, snarare sunt förnuft. Se Faradays bur nedan

Hagström skrev:Satt och funderade på precis samma sak igår oxå. Jag kör inte skördare utan grävmaskin och satt mitt ute på en stor plan och vevade runt. Jag har ingen aning om vad som händer! Svetsar det ihop hela armen så man helt plötsligt bara står blick still?? :roll:


Hade jag möjlighet så skulle jag välja grävmaskinen som skydd, det känns som en mer massiv bur enl. nedan. Vad som händer i lagringar är mycket svårt att förutse, men räkna med att det åtminstone blir brända ytor på axlar/bussningar och i hydraulcylindrar vid en direktträff.

Zixten skrev:Körde bil när det åskade igår, och vid en blixt i närheten var det precis som om motorn hackade till.
Kan åskan störa bilens elektonik?? Någon som vet?


Ja, det är troligt att åskan störde elektroniken.

halvproffs skrev:Jag tror att det blir så här: Blixten slår ned i maskinen, stömmen följer metallen tills den vill ner i marken och det via hjulen. Luften i däcken värms upp på en tusendels sekund så dom kommer att explodera av utvidningen. Så länge du inte tar i karossen är det nog ngen fara men hu så hemskt att sitta där, den tusendels sekunden det tar innan det är över. Blir nog samma sak vid en kraftledning om du kommer åt strömmen.


Det jävliga med åska är att det är så stora energimängder att det räcker att stå bredbent i närheten av ett nedslag för att spänningsskillnaden mellan fötterna ska bli skadligt stor. Det rekommenderas att stanna i maskinen, där är oddsen bäst. Om man tar i hyttens metall gör inget så länge man befinner sig inuti buren enl. nedan

Buren jag tjatar om ovan kallas för "Faradays bur" på el-språk. Med det menas att om man är omgiven av elektriskt ledande material, så kommer strömmen att ledas runt en, alltså kommer man inte att märka någonting. Om man rör vid buren (hytten) har ingen betydelse så länge man är instängd i den. Men ta inte pissepaus, då lämnar du buren och har istället en (två) åskledare i din närhet! Vid höga spänningar (som vid åska) får man dessutom en sk skineffekt, strömmen strävar efter att ledas runt utsidan. Så, teoretiskt bör en skördare vara en lika bra bur som en bil, men alla ledningar ute på kranen (utanför buren) gör det hela mer svårberäkneligt. Däremot är det högst troligt att elektroniken tar skada, det räcker ju med lite vanlig statisk elektricitet för att den ska paja. Hoppas jag inte rörde till det. Fråga gärna :smile:

Användarvisningsbild

Re: Åska vs skördare

GremoNiclas  
#62306 Har inget nytt att tillföra förutom att även jag funderat på det där :!: Vad händer med maskinen? Tillverkarna borde väll ha byggt på något smart sätt, eller?

Användarvisningsbild

Re: Åska vs skördare

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62307 En fundering bara...

Isolerar inte däcken? Så att så länge man inte har markkontakt med kran eller liknande utan det bara är däcken som vidrör marken så är det lugnt.

Kanske inte riktigt samma spänning, men hörde om en somflyttade en hög elevator, och körde i en elledning och fastnade.
Allt var lugnt, han hoppade ut ur traktorn för att titta, skulle hoppa in igen för att backa eller vad han nu tänkte, tar tag i traktorn och får en elstöt och dör.
Innan han tog tog i traktorn hade han vait skyddad av att däcken isolert, han hoppade troligen av utan att nudda mark och traktor samtidigt.

Är det så otroligt mycket mer krafter i en blixt att däcken inte kan isolera tillräckligt?

Användarvisningsbild

Re: Åska vs skördare

masterchief  
#62316 Tvekar på att däcken isolerar tillräckligt...
Stora spänningar hoppar rätt bra i sökandet mot jord.
Var en Cat 570 i mina trakter som kom i kontakt med en 100kilovoltare.
Punktering på alla 4 däcken, såg ut som någon skjutit med hagelbössa igenom dem där strömmen sökt jord.
Luktade skapligt bränt om däcken...
Slumpade sig så jag var hos vulkverkstaden när ägaren körde skytteltrafik med hjulen...
Tror att vätskan i däcken kan spela in i hur strömmen leds med...

   TS
Avatar Fallback

Re: Åska vs skördare

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62322
Zixten skrev:En fundering bara...

Isolerar inte däcken? Så att så länge man inte har markkontakt med kran eller liknande utan det bara är däcken som vidrör marken så är det lugnt.

Kanske inte riktigt samma spänning, men hörde om en somflyttade en hög elevator, och körde i en elledning och fastnade.
Allt var lugnt, han hoppade ut ur traktorn för att titta, skulle hoppa in igen för att backa eller vad han nu tänkte, tar tag i traktorn och får en elstöt och dör.
Innan han tog tog i traktorn hade han vait skyddad av att däcken isolert, han hoppade troligen av utan att nudda mark och traktor samtidigt.

Är det så otroligt mycket mer krafter i en blixt att däcken inte kan isolera tillräckligt?


Är nog många som lämnat jordelivet på det där viset :???:
När kran slår i löser en automatsäkring ut så ledningen blir strömlös ett antal sekunder,varefter strömmen kopplas på på nytt.
Tiden mellan återställningen kan variera kraftigt,gå ALDRIG tillbaka,kontakta elbolaget omedelbart

Avatar Fallback

Re: Åska vs skördare

Torpan  
#62359 Man skall aldrig hoppa ur maskinen om man kört på eller fått upp kran i en elledning. Eller fällt ett träd på ledningen. Enligt den ESA utbildningen jag har fått genom företaget hos Vattenfall skall man ringa det elverk som har ledningen och be dom ställa av återställningen. Innan det är gjort bör man inte lyfta ändan ur stolen. I varje fall enligt lärarna på den utbildningen.

Avatar Fallback

Re: Åska vs skördare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62362 En skogsmaskin som har fått kontakt med en ledning, är en jättebra ledare, ända fram till hjulen. Om spänningen är låg, så isolerar däcken ganska bra. Men om du själv står där med ena kängan i fuktig mark, och andra i relingen till stegen, då är det dig strömmen går igenom. Inte bra.

Vid stora spänningar såsom åsknedslag, så blir det förstås överslag mellan maskinen och marken förbi däcken. Då kan det bli varmt...

Samma problem har man när ett (elektriskt) lok spårar ut. Man kan inte då veta om loket fortfarande är väl jordat - vilket normalt sker genom rälsen - så om den stackars lokföraren står där med ena handen på relingen till stegen och skall stiga ner... Ja, ni förstår. Därför är instruktionen att man skall *hoppa jämfota* av ett urspårat lok. Rekommenderar att ni tillämpar samma metod om ni har kranen i en ledning!

Användarvisningsbild

Re: Åska vs skördare

Skogstomte  
#62363
Simba skrev:
Zixten skrev:En fundering bara...

Isolerar inte däcken? Så att så länge man inte har markkontakt med kran eller liknande utan det bara är däcken som vidrör marken så är det lugnt.

Kanske inte riktigt samma spänning, men hörde om en somflyttade en hög elevator, och körde i en elledning och fastnade.
Allt var lugnt, han hoppade ut ur traktorn för att titta, skulle hoppa in igen för att backa eller vad han nu tänkte, tar tag i traktorn och får en elstöt och dör.
Innan han tog tog i traktorn hade han vait skyddad av att däcken isolert, han hoppade troligen av utan att nudda mark och traktor samtidigt.

Är det så otroligt mycket mer krafter i en blixt att däcken inte kan isolera tillräckligt?


Är nog många som lämnat jordelivet på det där viset :???:
När kran slår i löser en automatsäkring ut så ledningen blir strömlös ett antal sekunder,varefter strömmen kopplas på på nytt.
Tiden mellan återställningen kan variera kraftigt,gå ALDRIG tillbaka,kontakta elbolaget omedelbart


Nej, däcken har inte mycket att komma med, när vi pratar åska. Möjligen att de kan isolera spänningen i mindre elledningar, men det är många parametrar inblandade. Ofta har ju skogsdäcken stålcord, ihop med lite skador så är de i princip ledande när det kommer till högspänning.
En genomsnittlig blixt påstås ha en spänning på 30 miljoner volt vid en molnhöjd av 1,5 km och då är några dm gummi inte mycket att komma med. De största ledningarna i Sverige har 0,4 miljoner volt, men man når väl knappast dem med kranen.

blixt.jpg


Kör ni i en elledning med maskinen SITT KVAR I HYTTEN där är det säkrast, Faradays bur som jag tjatar om ovan. Måste man tvunget lämna hytten, hoppa jämfota ner på marken, var noga med att komma bort från maskinen innan ni landar, fortsätt sedan med jämfotahopp bort från ledningen och maskinen, då är oddsen bäst att klara sig. Om nöden gör sig påmind, pissa hellre i byxorna, termosen eller något annat hellre än att göra det från maskinen eller i närheten av olycksplatsen, kan bli hot dog på 0,1s :shock: eller ännu värre 8-x . Urin är salt och leder därför ström bra.

Användarvisningsbild

Re: Åska vs skördare

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62364 hade ett ganska så bra exempel i skolan... det var en som körde upp kranen i ledningen (40 000 volt) och själva maskinföraren kände ingenting (skotare) men däremot min kompis som tog i maskinen (som i sin tur jordade allt) fick sig ju en rejäl stöt. så vad jag tror så att så länge man sitter i maskinen och inte nuddar marken med kranen så är det nog ganska så lungt. men får man då mark kontakt med tex kran så kan det nog gå ganska så illa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).