Gallring

Gallring med hypro 755

82 inlägg 57915 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallring med hypro 755

bodaedet  
#58466 Hej.

Är det någon som har kört/kör med hypro 755 i gallring.
Jag skulle vilja ha reda på genomsnits avverkning per dag?
:???:



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

Valtra6850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58482 Som vanligt beror det ju på förutsättningarna, i en första gallring med lövinslag (dåligt röjt) låggallring, svår terräng kom jag upp i 2,5 m3fub. Men om man kommer till en andragallring så händer det ju lite mer.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

bodaedet  
#58553 Var det med fällning, eller bara i maskinen. funderar på att investera i en sådan, har en Niab nu men det går för sakta.
Vad hade du för traktor framför, har en 6300 med twintrack, det borde funka ganska bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

Valtra6850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58556 Det var bara maskinen, men det var under besvärliga förhållanden. Kör man igenom fina träd i avverkning så är det inte så svårt att komma upp i 10 m3 i timman. Jag kör med en valtra 6850 med twintrack, det fungerar bra, bara man har ordentligt med frontvikter för maskinen är tung, jag hade också en Niab tidigare men tyckte det gick långsamt var besvärligt att bara kunna mata från ena sidan samt att man saknade kranen för att kunna plocka bort ris, rotstockar mm. Jag kan rekomendera Hypron, tar lite tid att lära sig att köra men sedan fungerar det fint.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

bodaedet  
#58772 Tack för svaren, har fått förfrågan på en hel del gallrings uppdrag, men det blir lite för dyrt att använda Niaben. Så det blir nog att investera, det är ju ett litet komplement till gallringsskördarna. Det går väl inte att hålla samma priser som dom, men på små objekt så är man konkurenskraftig. I vinter hade vi 60 cm snö, då är det svårt att gå med röjsågen, även med viren till niaben. Är det nån mer som har erfarenhet av Hypro så skriv gärna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58821 blir det inte en del skador på rötter mm när man vinchar?

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

bodaedet  
#58943 Den jag har tittat på, fäller det som står så nära att man når toppen på trädet med kranen, fälls mot vägen. Då får man ju inte så mycket att vincha. (Det där förstod jag inte själv.) Det är ju fällningen som är 90% av arbetet, den måste göras noggrant.

De områden jag har gallrat med niaben, har gått rätt så bra, men det är lite bän.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Pidden  
#60724 Hypro funkar säkert om man kan det! Det jobbiga är bara att om man kör förstagallringen med en JB-traktor och Hypro så blir det ofta väldigt långt mellan vägarna.
Jag har kommit in i andragallringar med skördaren rätt så några gånger och det största problemet är ofta vägbredden och avstånd mellan vägarna!
Har inte varit ovnaligt med 2,80 - 3,20 meter breda vägar och sen 25-30 meter mellan vägarna! Det blir aldrig bra då när man ska ta andragallringen med en skördare! Man får göra en massa instick överallt och hålla på!

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

bodaedet  
#62017 Hur långt har du mellan vägarna när du gallrar, vore läge att lägga vägarna på ett normalt skördare avstånd kanske. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Pidden  
#62032 Mellan vägarna har jag 18-25meter, beroende på terräng. OCh vägbredd 4 - 4.50, Då klarar man både stickvägar och bredd utan problem eller onödiga instick!



bodaedet skrev:Hur långt har du mellan vägarna när du gallrar, vore läge att lägga vägarna på ett normalt skördare avstånd kanske. :???:

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

bodaedet  
#62067 Tackar för svaret, om jag har lägger vägarna på det avståndet så blir det mycket mindre vincha för mig, och billigare gallring.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Pidden  
#62090 Ingen orsak! Hoppas du får ordning på det hela =)


bodaedet skrev:Tackar för svaret, om jag har lägger vägarna på det avståndet så blir det mycket mindre vincha för mig, och billigare gallring.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62109 har du köpt nån hypro?

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

bodaedet  
#66137 Jag har köpt hypro och är nöjd med maskinen, men inte med föraren än, jag lär mig väl. Kör på egen skog än så länge. Men har fått in jobb så jag har ihöst och vinter och lite till. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66768 Har också haft en Hypro. Tyckte att om man lade vägarna för tätt så blev det för få stammar vid varje uppställningsplats. Om man kan dra ut dom till bortåt 40 meter så kan man ju ta upp en ny väg i mitten nästa gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).