Skotare

VLS eller ALS?

19 inlägg 7626 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

VLS eller ALS?

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60869 Ska troligtvis byta nästa år o vi tittar både på en 1910a o en 890.3
Kör en 1710 me als just nu men ja skulle gärna vilja höra av någon som har vls hur det funkar?
Blir dom stadiga med det eller blir det för liten breddning?
För här omkring där vi kör verka det då inte finnes någon som har vls.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: VLS eller ALS?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60871 Här i FIN har dom stoppat lev. av vls pga problem med vågen (i kranspetsen) vilket gett överlass med påföljande boggihaverier under garantitiden.
ALS har ju en bättre våg :wink:
Finns ju ingen dämpning i vls-en heller

Användarvisningsbild

Re: VLS eller ALS?

skogsjan695xl  
#60877 vi hade VLS på den 1110an som jag körde förut, dock funkade inte vågen så man fick ju tänka sig för när man lastar, enda som är dumt på den är att man kan inte bredda hur man vill, det är allt eller inget. visst man kan köra ut den lite men det är inte säkert att alla stakar blir lika långt ut om man säger så.
Tycker den blev bra stadig när man körde med den ute men det är ju inget om man jämför den mot den 890 med loadflex jag kör nu, fy satan vilken stadig maskin.
ALS så kan man väll köra stakarna ut och in som man vill så det verkar vara ett bättre system.
Men som jag tycker då så är det för många rörliga delar som slits ut och jag har sett många som haft ALS som är väldigt välsvettsade. VLS är ju bara rakt ut och in = slits inte ut i första taget.

Avatar Fallback

Re: VLS eller ALS?

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60879
skogsjan695xl skrev:vi hade VLS på den 1110an som jag körde förut, dock funkade inte vågen så man fick ju tänka sig för när man lastar, enda som är dumt på den är att man kan inte bredda hur man vill, det är allt eller inget. visst man kan köra ut den lite men det är inte säkert att alla stakar blir lika långt ut om man säger så.
Tycker den blev bra stadig när man körde med den ute men det är ju inget om man jämför den mot den 890 med loadflex jag kör nu, fy satan vilken stadig maskin.
ALS så kan man väll köra stakarna ut och in som man vill så det verkar vara ett bättre system.
Men som jag tycker då så är det för många rörliga delar som slits ut och jag har sett många som haft ALS som är väldigt välsvettsade. VLS är ju bara rakt ut och in = slits inte ut i första taget.


Ja vi har rört en hel del på våran als. skiftade bankarna för ett par tusen timmar sen. hade även problem med att cylindrarna som håller upp hela systemet läckte igenom med väldigt dåliga vågresultat som följd, vilket ledde till en del överlass o sprickor.

   TS
Avatar Fallback

Re: VLS eller ALS?

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60880 Känns oms om vlsen inte är så mycket att tänka på iaf inte till en 1910 :) ja skulle vilja ha hett loadflex på 1910an, tror ja skulle bli en ganska bra lösning!

   TS
Avatar Fallback

Re: VLS eller ALS?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60939 Så ni har haft en del rackel med erat ALS?... Blir väl skotarbyta för oss nästa år också så vi går också och funderar lite.
De nya gröningarna ser ju intressanta ut, men ingen av oss har nånsin lastat en pinne på ett ALS så det skulle vara kul att prova.
Annars så är vi då helnöjda med 890n, går riktigt bra och inget rackel. Det man saknar nu är ju att dom kommer med nya boggilådorna på 890 också då skulle den bli grymt fin.

Avatar Fallback

Re: VLS eller ALS?

Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61103 jag ha kört ALS och Loadflex och jag måste då säga att jag tycker bättre om Loadflexet plus att 890 är en ruskit stabil och stadig maskin

Användarvisningsbild

Re: VLS eller ALS?

PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61113 En som kör Elephant med breddning här i kring tkr att den är minst lika stabil som 890in

Avatar Fallback

Re: VLS eller ALS?

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61402
Valmet 890 skrev:Så ni har haft en del rackel med erat ALS?... Blir väl skotarbyta för oss nästa år också så vi går också och funderar lite.
De nya gröningarna ser ju intressanta ut, men ingen av oss har nånsin lastat en pinne på ett ALS så det skulle vara kul att prova.
Annars så är vi då helnöjda med 890n, går riktigt bra och inget rackel. Det man saknar nu är ju att dom kommer med nya boggilådorna på 890 också då skulle den bli grymt fin.


Kan ju säga att als är ett jäkligt smidigt lastutrymme! men ja tycker att det är lite väl mycket saker som kan krångla.
dom största fördelarna med det är ju att det går att tilta om det lutar lite :) o att det fjädrar.
vajjergrinden är bra den med men den är vell lite klen. fast ja kör alltid med grinden uppe o använder den som en vanlig standardgrind när ja lasta.

   TS
Avatar Fallback

Re: VLS eller ALS?

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61404
Vikman skrev:jag ha kört ALS och Loadflex och jag måste då säga att jag tycker bättre om Loadflexet plus att 890 är en ruskit stabil och stadig maskin



ja är det ngom som vet av nån jäkel som ha lyckats välta en 890 med loadflex? tyck om man her på eco-max band runt om o plus ett litet shaktblad som sänker tyndpunkten så måste det vara en omöjlighet?

   TS
Avatar Fallback

Re: VLS eller ALS?

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61410
Apelsinkungen skrev:
Vikman skrev:jag ha kört ALS och Loadflex och jag måste då säga att jag tycker bättre om Loadflexet plus att 890 är en ruskit stabil och stadig maskin



ja är det ngom som vet av nån jäkel som ha lyckats välta en 890 med loadflex? tyck om man her på eco-max band runt om o plus ett litet shaktblad som sänker tyndpunkten så måste det vara en omöjlighet?



Att välta en 1710 med als är nog bara nybörjare som lyckas med.Men att välta en 890 blir nog ännu svårare för den har väl stabcylinder eller?Men det blir ju en betydligt mycket mjukare gång med als än loadflex.

Användarvisningsbild

Re: VLS eller ALS?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61413 Kört 1710D ALS.
Gillar den inte alls.
Instabil.
En hel del krabb med ALS:en. Kolvar, låsningar mm
Grinden..Kunde nästan kört utan den så dålig.
Ett skit oxå att köra allt som är kortare än 3,70.
Trång hytt.

Skulle hellre vilja haft en 890 Load Flex.

Avatar Fallback

Re: VLS eller ALS?

_Espen  
#65779 Har kjørt 10 000 timer med min 1410D med ALS.
Og det har fungert som bare det.
Ikke noe tull med ALS'en i det hele tatt.
Prøvde en med VLS,men jeg synes maskinen går finere med ALS.

Avatar Fallback

Re: VLS eller ALS?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65888 Vår 1710D ALS har nu gått 6000 timmar, bara varit ett enda problem med ALSen, en backventil (tror det var det, mins inte :) ) som styr stöttorna fungerade inte som den skulle så de gick ner hela tiden, men det var simpelt, 100 kr fattigare.

VLS är inget alternativ för oss, har sett de som haft det och det inger inget förtroende...

Avatar Fallback

Re: VLS eller ALS?

Gubben  
#65973 VLS skulle jag ta om jag körde övervägande gallring pga att investeringskostnaden (phu va långt ord) är mycket lägre än ALS.
ALS`en kan man ju bara utnyttja fullt ut i slutavverkning. Dessutom med ALS helt indragen blir lassen väldigt höga. Last manken är fäst ca 20cm högre i ramen än VLS. Kör själv helst med loadflex.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).