tor 18 jun 2009, 15:22#61312
Jag kan ju dela med mig av mina erfarenheter då jag kör med båda, en liten Mowi 1740 på Terrin och en Moheda 500 på huggarvagnen:
Vikarmskran: Gjord för att jobba uppåt och neråt mer än inåt/utåt kan man säga. Går även att lägga högt smidigt. Vid längre kran, ofta med teleskop, så blir den lättare att lägga ihop (eller räta ut på lasset). Kräver en hel del oljeflöde och för att gå bra. Man bör ha utskjut för att slippa jobba hela vägen med bom och sticka, tar mycket extra tid annars.
Parallellkran: Gjord för att jobba inåt/utåt. Svårt att lägga högt, om man rätar ut kranen och lyfter till topp så står den i c:a 45 graders vinkel uppåt, drar man in så bommen står rakt upp så står stickan rakt ut ungefär. Vid längre kran så blir dessa svåra att lägga ihop eller räta ut helt, de blir ofta stående på lasset som ett A, perfekta att plocka ner ledningar med
Dock har de en stor fördel, speciellt på mindre maskiner där man kör i trånga gallringar, kranen går beydligt fortare in/ut mellan träden än motsvarande vikarmskran skulle gjort på samma oljeflöde. De är dessutom starka att dra med längst ut, sen avtar kraften när man kommer närmare, men det gör inte så mycket för då orkar ju lyften med istället. Varning! parallellkranen går mycket snabbt och har liten kraft när man kommer nära, risk att man "slänger" in bitarna mot maskinen eller i värsta fall hytten!
Summa summarum: båda har sina fördelar och det är nog naturligt att det är som du beskriver.
Vikten är ganska liten skillnad har jag för mig.
Hoppas jag kunde ge en del svar, kom gärna med synpunkter och mer frågor, detta är bara min uppfattning
Assumption is the mother of all fuck ups...