Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Parallellkran vs vikarmskran

7 inlägg 6770 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Parallellkran vs vikarmskran

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61289 Jag har frågat men inte fått något vettigt svar, eller inte ens ett svar egentligen. Frågan? Jo:

På mindre maskiner (typ Vimek, Woodtiger, Malwa osv) väljer man en parallelkran. Stora skotare och griplastarvagnar (ända ner till ATV-vagnar) väljs ofta vikarmskran. Varför?

  • Ger parallellkranen mer muskler för det flöde/tryck som pumpen ger?
  • Är den kanske lättare så att hela maskinen blir lättare?
  • Ger den bättre körmönster (varför används den inte på stora skotare då)?


Några som har bra svar på frågorna?

//.D



   TS
Användarvisningsbild

Re: Parallellkran vs vikarmskran

Skogstomte  
#61312 Jag kan ju dela med mig av mina erfarenheter då jag kör med båda, en liten Mowi 1740 på Terrin och en Moheda 500 på huggarvagnen:

Vikarmskran: Gjord för att jobba uppåt och neråt mer än inåt/utåt kan man säga. Går även att lägga högt smidigt. Vid längre kran, ofta med teleskop, så blir den lättare att lägga ihop (eller räta ut på lasset). Kräver en hel del oljeflöde och för att gå bra. Man bör ha utskjut för att slippa jobba hela vägen med bom och sticka, tar mycket extra tid annars.

Parallellkran: Gjord för att jobba inåt/utåt. Svårt att lägga högt, om man rätar ut kranen och lyfter till topp så står den i c:a 45 graders vinkel uppåt, drar man in så bommen står rakt upp så står stickan rakt ut ungefär. Vid längre kran så blir dessa svåra att lägga ihop eller räta ut helt, de blir ofta stående på lasset som ett A, perfekta att plocka ner ledningar med :wink:
Dock har de en stor fördel, speciellt på mindre maskiner där man kör i trånga gallringar, kranen går beydligt fortare in/ut mellan träden än motsvarande vikarmskran skulle gjort på samma oljeflöde. De är dessutom starka att dra med längst ut, sen avtar kraften när man kommer närmare, men det gör inte så mycket för då orkar ju lyften med istället. Varning! parallellkranen går mycket snabbt och har liten kraft när man kommer nära, risk att man "slänger" in bitarna mot maskinen eller i värsta fall hytten!

Summa summarum: båda har sina fördelar och det är nog naturligt att det är som du beskriver.
Vikten är ganska liten skillnad har jag för mig.

Hoppas jag kunde ge en del svar, kom gärna med synpunkter och mer frågor, detta är bara min uppfattning :smile:

Användarvisningsbild

Re: Parallellkran vs vikarmskran

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61320 Är det inte så att kolven till vippbommen kommer längre in och gör kranen något starkare. Borde vara avgörande vid mindre kranar.

//.D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Parallellkran vs vikarmskran

Skogstomte  
#61322 Jo, det stämmer ju, men å andra sidan har man ju även parallellstaget att lyfta på, väger nog ungefär lika mycket räknat i lyftmoment skulle jag tro. Det som jag ser som en annan stor fördel är att iaf våran Mowi är helt ren från slangar och kopplingar hela vägen, bara gripslangarna att ha koll på :-bd

Avatar Fallback

Re: Parallellkran vs vikarmskran

339  
#532538 Ser att Mowi nu har parallellkran med utskjut. Fick höra att parallellkranen har ett fint rörelsmönster även på en mindre traktor med lägre hydraulflöde.

Eller bör man satsa på vikarmskran med egen pump/tank?

Avatar Fallback

Re: Parallellkran vs vikarmskran

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533348
339 skrev:Ser att Mowi nu har parallellkran med utskjut. Fick höra att parallellkranen har ett fint rörelsmönster även på en mindre traktor med lägre hydraulflöde.

Eller bör man satsa på vikarmskran med egen pump/tank?

Jag skulle satsa på parallellkran, är på jakt själv, finns inget tråkigare än att sitta och dra in vikarmskranen

Avatar Fallback

Re: Parallellkran vs vikarmskran

Blivande snickare  
#533349
bengt.a skrev:
339 skrev:Ser att Mowi nu har parallellkran med utskjut. Fick höra att parallellkranen har ett fint rörelsmönster även på en mindre traktor med lägre hydraulflöde.

Eller bör man satsa på vikarmskran med egen pump/tank?

Jag skulle satsa på parallellkran, är på jakt själv, finns inget tråkigare än att sitta och dra in vikarmskranen

Ursäkta?
Är det roligare att bara dra i en spak menar du? :d

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).