Skogsvagn (Huggarvagnar)

Weimer 5 tonsvagn

26 inlägg 16220 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Weimer 5 tonsvagn

lonte  
#61092
Se bif länk ett exempel från Kumla Traktorservice.
Där har du precis den lösning du söker!
http://www.kts.se/NT/svenska/produkter/pump.htm
Se bif länk ett exempel från Kumla Traktorservice.
Där har du precis den lösning du söker!
http://www.kts.se/NT/svenska/produkter/pump.htm

En nyfiken fråga. Någon som vet vad som händer om man välter vagnen med pumpen på vagnen?

FTG
Avatar Fallback

Re: Weimer 5 tonsvagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61101 Halvproffs: Den bättre traktor du beskriver innebär ytterligare 100 000 i investering och Agne verkar nöjd med att kunna lasta virket vid stickvägar.

pla1: Trevligt med länken! Bör dock nämnas att K.T.S Maskiner inte är samma sak som Kumla traktorservice fast vi finns i samma hus. Det senare är ett självständigt företag som är ÅF för JD och Kverneland mm mm.

lonte: En kvalificerad gissning är att kraftöverföringsaxeln dras isär och det är ingen hit om kraftuttaget är igång... :???:

MVH

Morgan Nordin, K.T.S Maskiner

Avatar Fallback

Re: Weimer 5 tonsvagn

deuceandahalf  
#61155 Hej! jag körde mf 165 med vxllåda o extrapump.Där fick det plats men första turen i skogen bröt jag sönder lådan när hon gick upp på bakhjulen. Kärran satt dock på hitchen vilket väl blir betydligt längre in.

Användarvisningsbild

Re: Weimer 5 tonsvagn

Mossebo  
#379107 Väcker liv i denna gamla tråden.
Är väldigt nära att slå till på en sådan kärra. Fast med drivning.

Är ju en liten kärra. Men upplevs den ändå som stabil? Funkar driften? (separat pump kommer att användas)
Har även funderingar på att montera på lilla mowi kranen istället för weimers egna. Bra dåligt?
Det skiljer ju lite i vikt mellan dessa.

Har även kollat en del på kranmans T5000.
Men just nu väger det över åt weimer.

Hela ekipaget skall dras med en liten volvo 320 :-) Så ev tar jag mig vatten över huvudet :-)
Men nuvarande valtran med skogskärra känns på tok för stort när man skall lite djupare in i skogen :-)

Skall i första hand enbart användas till gallring och vedkörning. Finns även tankar om traktorbyte till något lite större om det krävs.

// Jörgen

Användarvisningsbild

Re: Weimer 5 tonsvagn

Ulferik  
#691103 Jag måste kolla med dig Mossebo om det blev någon driven vagn efter din 320? Vill ha ett smidigt ekipage och är inne på något liknande. Har en 320 och en MF35 man skulle kunna köra Weimers 5 tons vagn med drift efter. Eller så tänker jag MF165 med 5 eller kanske 8 tons vagnen med drift. Verkar inte vara så många som har mindre vagnar med drift så vore kul med lite erfarenheter där.

/Erik

Användarvisningsbild

Re: Weimer 5 tonsvagn

Mossebo  
#691149 Nix, det blev inget köp. Som vanligt så spårade det ur så jag handlade en bison 6000 istället. Å det har jag verkligen inte ångrat 🙂 en fantastisk maskin ju 🙂 å det har lett till att jag nu googlar hela internet på fakta om alstor...

Användarvisningsbild

Re: Weimer 5 tonsvagn

Joakim S  
#691161
Mossebo skrev:Nix, det blev inget köp. Som vanligt så spårade det ur så jag handlade en bison 6000 istället. Å det har jag verkligen inte ångrat 🙂 en fantastisk maskin ju 🙂 å det har lett till att jag nu googlar hela internet på fakta om alstor...

Jag ser att maxlast är 1,9 ton på denna. Vad motsvarar det i fub?

Användarvisningsbild

Re: Weimer 5 tonsvagn

halvproffs  
#691178
Joakim S skrev:
Mossebo skrev:Nix, det blev inget köp. Som vanligt så spårade det ur så jag handlade en bison 6000 istället. Å det har jag verkligen inte ångrat 🙂 en fantastisk maskin ju 🙂 å det har lett till att jag nu googlar hela internet på fakta om alstor...

Jag ser att maxlast är 1,9 ton på denna. Vad motsvarar det i fub?


Varierar mycket efter årstid, trädslag mm.
Mellan tummen och pekfingret 500-750kg.

Användarvisningsbild

Re: Weimer 5 tonsvagn

Joakim S  
#691187
halvproffs skrev:
Joakim S skrev:
Mossebo skrev:Nix, det blev inget köp. Som vanligt så spårade det ur så jag handlade en bison 6000 istället. Å det har jag verkligen inte ångrat 🙂 en fantastisk maskin ju 🙂 å det har lett till att jag nu googlar hela internet på fakta om alstor...

Jag ser att maxlast är 1,9 ton på denna. Vad motsvarar det i fub?


Varierar mycket efter årstid, trädslag mm.
Mellan tummen och pekfingret 500-750kg.

Ok:). Tack👍🏻

Användarvisningsbild

Re: Weimer 5 tonsvagn

Mossebo  
#691222 Jag brukar räkna med 1fub per lass ungefär. Å då kör jag enbart 3m massaved. Hugger aldrig nått längsta än 4,50. Då känns kärran lite för kort.
Maskinen har varit suverän till manuellhuggning utav förstagallring. Behöver knappt brossla nått manuellt. Lägger i regel bara ihop bitarna ihop med förstastocken å sedan backar man bara in å lastar med maskinen.
Däremot har jag nu dessutom köpt en hypro300 å då ligger ju redan virket utmed vägen å då funderar jag på att byta bisonens smidighet mot alstorns snabbhet. Och sedan tror jag alstor lastar lite mer å framförallt lite längre . Men priset är ju nått helt annat. Så kanske bara uppgraderar till en nyare Bison. Nu är jag ju ganska långt ifrån trådämnet så ska inte nämna mina funderingar mer här :-)

Användarvisningsbild

Re: Weimer 5 tonsvagn

Ulferik  
#691344 Jag får tacka för svar Mossebo och gratulera till en fin maskin så får jag klura vidare! 😁

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).