Gallring

Dåligt planerat!

51 inlägg 19612 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

Golddigger  
#60830 Alla tjänar på att det är underröjt....
Entreprenören kan arbeta effektivare
Markägare får mindre skador på skog som skall stå kvar för maskinföraren ser vad han gör ,samt riset styr ej virket in i nån stam vid aptering .
Skogsbolaget får bättre kvalitet på timret för man ser krokar, skador mm om man slipper riset.

Sen blir det snyggare efter avverkningen....
Så varför skall det alltid vara så svårt att få det underröjt.
Vi vägrar ofta att gå in i oröjda gallringar för att vi inte kan uppfylla rätt kvalitet.
Sen om det är dåligt snitslat så debiterar vi timtid på maskinen medans man letar rågångar mm.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

Pidden  
#60876 Jo det är sant! Finns inget som är tråkigare än när man tänker : Den stammen är fin och sen när man matar igenom ett träd så fastnar man i sly och annat skit som styr stammen rätt in i den man tänkt spara. Då kan man hålla sig för skratt :(


Vi har också börjat ta maskinpeng på att springa och leta gränser. Sen får masrkägaren ta det som det blir.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60897 Vore intressant att se en uträkning på lönsamheten för markägare avs underröjning.När jag sålt gallring har det aldrig varit tal om merbetalning för ett underröjt bestånd.
Vinsten är alltså ett bättre resultat.Det skall betala sig i 2:a gallring och/eller slutavverkning. Här i norr kan det vara så att kostnaden förräntar sig i 30-50 år innan den skall betalas igen.

Att det blir trevligare att gallra tvivlar jag inte på,frågan är hur lönsamt det är för en markägare?

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

Golddigger  
#60956 Avverkningskostnaden blir dyrare när det inte är underröjt för att medelstammen blir lägre

Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

masterchief  
#60971
Golddigger skrev:Avverkningskostnaden blir dyrare när det inte är underröjt för att medelstammen blir lägre

Dagens sanning 8)
Både markägaren och entrepenören får mer kulor i kassan.
Den som inte bryr sig är köparen av virke, för han tjänar inte mer på ett förröjt bestånd då han inte har provisioner på röjstammarna :???:
Därför läger han inte ned engagemang på det....

Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60995
masterchief skrev:
Golddigger skrev:Avverkningskostnaden blir dyrare när det inte är underröjt för att medelstammen blir lägre

Dagens sanning 8)
Både markägaren och entrepenören får mer kulor i kassan.


Men, det beror ju på om skogsägaren får mindre kostnader bara för att det går lättare för entreprenören. Det är inte alltid det är fallet.

Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

masterchief  
#61003 Min erfarenhet säget att den kostnad förröjningen består i, betalar sig för markägaren i slutänden iom högre medelstam.
Det är lite av felet med dagens ackord....
Blir liksom lite fel när det tullas på förröjningen.
Även om det står i prislistan att det ska vara förröjt för att gälla så blir det ett gnäll varja gång man påtalar det för vissa uppdragsgivare.

Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61004 Är inte fast timpening på skördaren mest rättvist för alla?
Dåliga förutsättningar = hög avv. kostnad/m3
Bra förutsättningar= låg avv. kostnad/m3
Tror det kan skilja upp mot 30kr m3 i drivningskostnad mellan ett skött bestånd och ett oskött.
Vad tror ni? Är jag helt fel ute eller?

Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

tredor  
#61016 Helt rätt!

Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

masterchief  
#61020
ume skrev:Är inte fast timpening på skördaren mest rättvist för alla?
Dåliga förutsättningar = hög avv. kostnad/m3
Bra förutsättningar= låg avv. kostnad/m3
Tror det kan skilja upp mot 30kr m3 i drivningskostnad mellan ett skött bestånd och ett oskött.
Vad tror ni? Är jag helt fel ute eller?

Det är helt rätt det du skriver.
Sedan har vi olika marktyper också...
Bra skillnad på var man kör men listorna är de samma.
Timpenningen varier enligt min mening ca 300kr i timmen mellan bra och dåliga objekt.
Låt säga man ligger 100kr över timmpenningen på de bra objekten och 200kr under på de sämsta.
Tror ingen härinne säge emot...
Ackord är egentligen inget som gynnar kvalitetsmässig gallring.
Klart är det en ovan bakom spakarna så kan kostnaden skena iväg om man kör på timme, men en entrepenör som har lite heder ser till att justera det....

Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61023
masterchief skrev:Min erfarenhet säget att den kostnad förröjningen består i, betalar sig för markägaren i slutänden iom högre medelstam.


Åtterigen, det är inte alltid medelstam påverkar skogsägarens kostnad.

Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61026
Mangan skrev:
masterchief skrev:Min erfarenhet säget att den kostnad förröjningen består i, betalar sig för markägaren i slutänden iom högre medelstam.


Åtterigen, det är inte alltid medelstam påverkar skogsägarens kostnad.


Hur menar du nu? Entreprenörens ersättning vid ackordkörning i gallring baseras väl nästan alltid på medelstam(har själv iaf aldrig sett någon annan utformning på prislista) och även när man kör på timme så producerar maskinen mindre vid lägre medelstam,högre medelstam=högre produktion(förutsatt att man har rätt maskin i rätt skog och extremt övergrov skog är ju oxå ett undantag)

Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61042
Golddigger skrev:Avverkningskostnaden blir dyrare när det inte är underröjt för att medelstammen blir lägre


Säljer man en rotpost eller leveransrotpost finns avverkningskostnaden inte med. Ingen har ens tagit upp frågan,men det kanske var det där med provisionen..

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

Pidden  
#61124 Håller med om att man tappar produktion när man ska behöva röja, Och är det redan färdigröjt så kan man ju hålla sina medelstam som man brukar göra istället för att köra 10-talet "bra" träd och sen röja ner 15-20 röjstammar med aggregatet.


MEn kan man få en lantbrukare att föstå detta?? :O :?: :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61126 Med tanke på att de inte är säkert att det ens lönar sig att gallra, så kanske man skall vara lite försiktigt med att idiotförklara de markägare som inte gör allt för att tillfredsställa entreprenörerna...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).