Skördare

Vad skiljer på olika Valmet 911 ??

5 inlägg 5252 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad skiljer på olika Valmet 911 ??

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60764 Hade en diskussion med en kille ang. Valmet (som jag inte vet mycke om alls)
Vad skiljer mellan 911.1 och 911.3 ??

Verkar som de ändrade från .1 till .3 vid år 2004... Men finns det sen olika varianter inom varje punkt oxo?
Det jag menar är väl prestanda dieselmotor, hytt, dator, hydraulik, kran etc.
Att det sen vart ny hytt å dator på .4 vetja redan..

Valmetfreaks därute - upplys mej!! :grin:



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad skiljer på olika Valmet 911 ??

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60782 ska försöka svara lite iaf...
.3an fick mer motor och hydraulkapacitet jämfört med .1an. Om jag förstått det rätt så är en 911.1 att jämföra med en 901.3 i motor och hydraulik.
Var väl i .3an det kom de här "nya" dieselinsprutningsmotorerna Tier2 i dom tidiga och nu i slutet även tier3.
.3an går mycket vassare och jämnare i varv, den har nog nånstans runt 30 hk mer har jag för mig.
911.1 hade crh 16 eller crh 12 kran i början men i slutet kunde man få även dom med den starkare crh 18 som sitter nu i .4orna. Skiljer nog bara en lite krafigare bom i crh 18 nu jämfört med dom första.
Och sen var det väl på .3ornas tid det blev populärt med ackumulatorer på alla funktioner så kranarna började ju gå ganska så mycket bättre då.
Hytterna är samma från alla 911or med röd hytt tills nu då .4orna kom.
Det kom som en uppdatering på datorerna till .3orna också, kom till mer finesser till aggregaten, som att ställa knivtryck och valstryck och såna saker direkt i datorn. Men inga stora grejer men lite mer finesser blev det.

Användarvisningsbild

Re: Vad skiljer på olika Valmet 911 ??

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60815
Valmet 890 skrev:ska försöka svara lite iaf...
.3an fick mer motor och hydraulkapacitet jämfört med .1an. Om jag förstått det rätt så är en 911.1 att jämföra med en 901.3 i motor och hydraulik.
Var väl i .3an det kom de här "nya" dieselinsprutningsmotorerna Tier2 i dom tidiga och nu i slutet även tier3.
.3an går mycket vassare och jämnare i varv, den har nog nånstans runt 30 hk mer har jag för mig.
911.1 hade crh 16 eller crh 12 kran i början men i slutet kunde man få även dom med den starkare crh 18 som sitter nu i .4orna. Skiljer nog bara en lite krafigare bom i crh 18 nu jämfört med dom första.
Och sen var det väl på .3ornas tid det blev populärt med ackumulatorer på alla funktioner så kranarna började ju gå ganska så mycket bättre då.
Hytterna är samma från alla 911or med röd hytt tills nu då .4orna kom.
Det kom som en uppdatering på datorerna till .3orna också, kom till mer finesser till aggregaten, som att ställa knivtryck och valstryck och såna saker direkt i datorn. Men inga stora grejer men lite mer finesser blev det.

Det är även skillnad på 911.1 orna,den vi har är en med"nya" tier2 fortius motor en 03:a lite rivigare motor 190 hk mot 175hk och crh 18 dt kran, termostat styrd kylfläkt,dator 712 mot 612:an som i 02 tex...förstår inte varför den inte kallas .2? /Anders

Avatar Fallback

Re: Vad skiljer på olika Valmet 911 ??

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60937 okey... Ja är lite lurigt det där när dom kan ha gjort ändringar utan att det "står" nåt på dem....
Men då är det ganska stor motormässig skillnad från .1 till 3 då... trodde alla .1or hade 190 hk motorn, .3an har ju runt 230 hk så.

Avatar Fallback

Re: Vad skiljer på olika Valmet 911 ??

valmet 901  
#61102 Den 911.1/03 jag kör sitter det 175hk motor i å den ska gå på ganska höga varv om det ska bli lite fart på grejorna,men annars är det en fin maskin tycker jag/ stefan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).