Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Valmet 911

4 inlägg 5392 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 911

Swall9  
#60865 Hej
Jag har lite frågor angående Valmet 911 som jag eventuellt ska köpa ihop med farsan.
Det är 6 hjul på den. den har gått ca 17000 h, på skylten i midjan står det 911.6 års modell 96.
Vad står 6:an för, hur många l/h drar den ungefär, effekt på motorn

Jag har kört ganska många olika maskiner men detta är den första skördaren.
Så jag börjar med dessa frågorna, det kommer säkert många fler.
Ni kan väl skriva lite vad men bör tänka på .



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Valmet 911

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60868
Swall9 skrev:Hej
Jag har lite frågor angående Valmet 911 som jag eventuellt ska köpa ihop med farsan.
Det är 6 hjul på den. den har gått ca 17000 h, på skylten i midjan står det 911.6 års modell 96.
Vad står 6:an för, hur många l/h drar den ungefär, effekt på motorn

Jag har kört ganska många olika maskiner men detta är den första skördaren.
Så jag börjar med dessa frågorna, det kommer säkert många fler.
Ni kan väl skriva lite vad men bör tänka på .

6 står nog för 6hjul, kommer inte ihåg riktigt, men vi hade en likadan 96:a tidigare, det är en bra maskin som går bra och billigt, 11-12 liter timmen.
177 hk är motorn på
vad sitter det för aggregat på ?

Avatar Fallback

Re: Valmet 911

Swall9  
#60886 Hej Valmet Anders

Aggregatet är Valmet 960 års modell -01 som har gått 7000h.
Lite mer info:
Kranen är Cranab 1400
Däcken är 700/50 26,5, så den är rätt så bred :grin: och bör stå rätt så stadigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61117 Hej!

Några saker att tänka på:

-Kolla att det inte läcker olja från maskin eller aggregat. Läckor har en tendens att bli större med tiden och det är trist att börja ägandet med att reparera grejerna.
-Kolla att datorn och alla givare på aggregatet fungerar som dom ska.

Om ingen av er kört skördare innan och du inte har nån instruktör så:

- Köp eller låna dom här böckerna: http://www.mieab.se/ , där står mycket som du bör veta innan du ger dig ut med maskinen.
- Ta inga risker i början, börja med nån klen avverkning för att lära dig känna maskinen. Om du inte har kran-vana så får du räkna med att det tar ca 50 timmar innan du har fått upp ett hyggligt tempo.

Om du har MAXI-datorn och glömmer hur man får igång arbetsvarvet så kan du PM:a mig.. jag tror att jag äntligen lärt mig det nu.. :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).