Verkstan

Drag för bogsering av bil efter maskin .....

12 inlägg 12098 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Drag för bogsering av bil efter maskin .....

JD 810  
#60630 Hejsan !!!!

Är det någon klurig verkstads kille eller tjej som kan hjälpa mig med lite frågor angående en dragstång till en bil som ska dras efter en skogsmaskin, vet att det var ett företag som tillverkade ett sådant för åtskilliga år sedan ? Hemsida eller likn ?

Eller kanske någon som har ett liggande eller har byggbeskrivningar till något liknande det ska passa till en wv caddy eller Skoda

Tacksam för svar

JD 810 Bengt-Arne



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Drag för bogsering av bil efter maskin .....

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60638 Har för mej det kallas hoksta drag eller nåt liknande,tror vi har ett liggande nånstans som vi haft på både king cab och taro(fast lillebror åkta av vägen med taron,så den bilen gick till skroten,kommer inte ihåg om vi plockade bort fästet från bilen).
Vet att nån lärare på naturbruksgymnasiet här i närheten(östboskolan) byggde ett,har för mej dom fick reg. besiktiga den sen oxå för att det skulle va godkänd.

Avatar Fallback

Re: Drag för bogsering av bil efter maskin .....

JD 810  
#60651 Om ni har ett liggande kan det vara till salu i så fall ?
För hur mycket slantar då ?

Mvh Bengt-Arne

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drag för bogsering av bil efter maskin .....

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60661
Bild

Bild

En sån?
Bilen följer efter tack vare att hjulen strävar efter lättaste vägen, bara lås upp rattlåset först.

Avatar Fallback

Re: Drag för bogsering av bil efter maskin .....

Steen  
#60806 Känns mer som man tvingar bilen att följa efter och är underlaget mjukt så är det inte säkert bilen svänger rätt igen.
Om du ska bygga själv så gör det rejält då det litar på, har sett bilar som lossnat annars så är det jäkligt smidigt.
Inget svårt att bygga ihop själv typ en A ram gärna med skjut bar dragstång underlättar vid i hopkoppling och två öglor på bilen.

Användarvisningsbild

Re: Drag för bogsering av bil efter maskin .....

masterchief  
#60810 De drag jag sett fungerar så att de sitter på bilens framaxel eller vad man nu ska kalla det, dvs de vrider hjulen när dragfordonet svänger...
Har tyvärr ingen bild :oops:

Avatar Fallback

Re: Drag för bogsering av bil efter maskin .....

JD 810  
#60826 Om det är någon som har bilder tar jag imot det gärna på infästningen på bilen det måste ju vara smidigt slippa dollyn. Har ju inte sett det i rent praktiskt men det måste ju göras kraftigt men inte för tungt heller.

Mvh Jd 810

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drag för bogsering av bil efter maskin .....

Pidden  
#61386 Varför inte testa med detta istället??

Tycker det verkar lite enklare än en dolly och drag! :| :-?

Användarvisningsbild

Re: Drag för bogsering av bil efter maskin .....

Deminer  
#61388 Ganska vanligt förekommande transportsätt av familjejeepen i USA när man stoppar in frugan i campern och styr upp i bergen för att hålla helg! Första gången jag såg det blev jag lite skeptisk, men det både funkar o är vanligt!

Användarvisningsbild

Re: Drag för bogsering av bil efter maskin .....

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61393
Deminer skrev:Ganska vanligt förekommande transportsätt av familjejeepen i USA när man stoppar in frugan i campern och styr upp i bergen för att hålla helg! Första gången jag såg det blev jag lite skeptisk, men det både funkar o är vanligt!

Jepp, det där ser man hela tiden i USA, jag frågade en RV=Husbil=Bobil=Matkailuauto försäljare varför de alltid har Jeep ?
Förklaringen är mkt att Jeep har 4wd fördelningslåda som går att lägga i neutral så inte automaten skär vid bogsering, häpp.
Det finns åxå satser att köpa där man monterar nån form av hylsa & pinne på kardanen på bakhjulsdrivna vanliga bilar så den
frihjular när pinnen är borta samt att en del framhjulsdrivna småbilar får åka dolly efter Winnebagon.
RV;na har ofta en båt på släp om det inte är en Jeep efter, samt att de amerikanska RV;na håller samma tempo som alla andra i trafiken så det hände att jag som är en försiktig turist, blev omkörd av såna ekipage då & då, underbart.

Användarvisningsbild

Re: Drag för bogsering av bil efter maskin .....

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61406 Men sätt fast Hogsta draget i bilen i rejäla balkar så det inte blir som en kolega.
Nyligen flyttade kolegan med traktor, trailer och markeberedaren på. Bakefter rulla bilen med ett Hogsta drag.
När han kom fram så släpades draget och kofongaren i marken. Bilen den stod några kilometer bort på en gräsplätt.

Avatar Fallback

Re: Drag för bogsering av bil efter maskin .....

Steen  
#61432 För min farsa lossade bilen och rullade in på en gård med staket pinnar i kylet :shock: , de va nog lite pinsamt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).