Gallring

Dåligt planerat!

51 inlägg 19628 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dåligt planerat!

Pidden  
#60722 Har kört en del dåliga gallringar nu på sista tiden! Börjar bli väldigt trött på det! 😡 Det har varit mycket manuellt med fällning av övergrova och även förröjning!

Är det inte upp till inköparen att se till att objekten är färdigröjda??? Tycker att planeringen funkar skitdåligt ibland!

Det som är mest tråkigt är att jag och kollegan får ränna runt o leta efter objekten och gränserna! Det e ytterst sällan det är insnitslat trots att det ska vara det!

Ska jag vara ärlig så tror jag inte ens inköparna är ute och kollar, Dom tar en snabbkoll via datorn innan dom skickar kartor! Blir så trött på det!



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

tredor  
#60725 Inte bra för ekonomin och humöret! 😡 går inte att hålla på så i längden.

Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

Pidden  
#60727 Nej, Det är jävligt tråkigt, Maskinen ska ju rulla så mycket som möjligt men ska man ut och leta gränser mitt i allt eller ställa maskinen vid middag och förröja eller fälla ut eller fälla grovt så blir man rätt på det ganska fort!

   TS
Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60777 Det låter som det inte passar för enbart maskingallring. Kanske dags att kliva ur?

Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

masterchief  
#60779 Och sedan gnäller de när det blir dyrt i slutändan....
Antingen får markägaren eller entrepenören hosta upp avverkningsledarnas försummelse. Oftast enterpenören då han har en styrd prislista......
Mer en 1 gång har man råkat ut för det här du beskriver 😡
Efter mycket gnäll får man på sin höjd kosta på att röja vägarna så kylaren klarar sig....
Ger det nöjda markägare i slutändan :?: :-t

Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60780 Det borde bli dyrare att anpassa beståndet till den maskinteknik som finns, än tvärt om. Det lär väl inte bli färre oröjda 1:a-gallringsbestånd framöver? Och dagens maskinsystem är anpassade för välröjda bestånd?

Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

masterchief  
#60781
Mangan skrev:Det borde bli dyrare att anpassa beståndet till den maskinteknik som finns, än tvärt om. Det lär väl inte bli färre oröjda 1:a-gallringsbestånd framöver? Och dagens maskinsystem är anpassade för välröjda bestånd?

Har du någon bra lösning på ett lönsamt system som är oberoende av sly så tror jag du kan bli ekonomiskt oberoende inom en snar framtid 8)
Det närmaste man kommer den visionen är i dagens energiuttag i gallringar. Skördare med klipp alternativt aggregat som har flerträdshantering.
Kessla har en variant som både kan klippa och såga.
Problemet är att det som är bökar till saker och ting oftast är för klent för att kunna få någon lönsamhet i.
Lite samma syndrom som att flisa energiskog, är lågt energivärde i klent sly samtidigt som flisen håller dålig standard iom småbitar samt hög barkprocent..

Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60786
masterchief skrev:
Mangan skrev:Det borde bli dyrare att anpassa beståndet till den maskinteknik som finns, än tvärt om. Det lär väl inte bli färre oröjda 1:a-gallringsbestånd framöver? Och dagens maskinsystem är anpassade för välröjda bestånd?

Har du någon bra lösning på ett lönsamt system som är oberoende av sly så tror jag du kan bli ekonomiskt oberoende inom en snar framtid 8)


Tror nog att de som har maskiner ute vill hänga kvar vid dem så långt som möjligt. Det är allt lite tröghet i det hela, så ett helt annat system måste vara märkbart mer lönsamt än dagens för att slå igenom.

Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60787 Pidden, Du får komma och köra hos oss när vi ska gallra :grin:
Jag förröjde i 2:a gallring, entreprenören var mycket nöjd!

Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

masterchief  
#60788
Röjkvist skrev:Pidden, Du får komma och köra hos oss när vi ska gallra :grin:
Jag förröjde i 2:a gallring, entreprenören var mycket nöjd!

🙏
För att inte tala om hur trevligt det ser ut efteråt...
Ser i mina ögon väldigt ledsamt ut när det är massa ekkratt och småslyor som hindrar en att röra sig fritt i skog och mark när man jagar...
Sedan att det inte är kostnadseffektivt, det struntar jag i på egna marker
:oops:

Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60789
masterchief skrev:
Röjkvist skrev:Pidden, Du får komma och köra hos oss när vi ska gallra :grin:
Jag förröjde i 2:a gallring, entreprenören var mycket nöjd!

🙏
För att inte tala om hur trevligt det ser ut efteråt...
Ser i mina ögon väldigt ledsamt ut när det är massa ekkratt och småslyor som hindrar en att röra sig fritt i skog och mark när man jagar...
Sedan att det inte är kostnadseffektivt, det struntar jag i på egna marker
:oops:


Som fågeljägare tycker jag det är skit med välstädade skogar,rena öken för småvilt.
Fast på egen mark underröjer jag oftast..

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

Pidden  
#60813
masterchief skrev:Och sedan gnäller de när det blir dyrt i slutändan....
Antingen får markägaren eller entrepenören hosta upp avverkningsledarnas försummelse. Oftast enterpenören då han har en styrd prislista......
Mer en 1 gång har man råkat ut för det här du beskriver 😡
Efter mycket gnäll får man på sin höjd kosta på att röja vägarna så kylaren klarar sig....
Ger det nöjda markägare i slutändan :?: :-t



Jo det är ju så! Ofta är det vi som entreprenörer som får stå för kostnaderna för att röja en förstagallring. Och ofta så kommer man till en oröjd gallring så man får slita och sen undrar markägaren varför man röjt.

Sen när man försöker förklara att det lönar sig att det är röjt innan så får man alltid svaret att det inte finns tid eller blir för dyrt! MEn man brukar ofta lyckas få rätsida på det och gubbarna blir nöjda! =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

Pidden  
#60816 Röjkvist: Hade kanske varti något :P , En roadtrip och gallra lite annan skog!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

masterchief  
#60825 Om man ska se till markägarnas ekonomi med dagens system i gallring som gäller så rekomenderar jag att röja ordentligt från början.
Gör man det och inte har massa tveksamma stammar i förstagallringen så tjänar man enligt min lista 45kr fubben i avverkningskostnad.
Då jämför jag medelstam 0,05 och 0,07 som är ett troligt scenario.

Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

Pidden  
#60829
masterchief skrev:Om man ska se till markägarnas ekonomi med dagens system i gallring som gäller så rekomenderar jag att röja ordentligt från början.
Gör man det och inte har massa tveksamma stammar i förstagallringen så tjänar man enligt min lista 45kr fubben i avverkningskostnad.
Då jämför jag medelstam 0,05 och 0,07 som är ett troligt scenario.


Håller med till fullo. Ordentligt röjt 0,5- 1,5 år innan så att röjstammar som inte kommit ner går omkull när man fäller.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).