Skogsröjning

Fysiskt arbete?

13 inlägg 5980 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fysiskt arbete?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60807 Jag har haft en stegräknare på mig under några dagar för att se hur långt man går under en arbetsdag, just nu är jag på en trakt med ganska jämn terräng så nästan varje steg bär mig framåt till skillnad från bökiga trakter där man står och stampar på samma ställe hur länge som helst. De trakterna verkar ge helt galna värden, förmodligen av alla småsteg man tar och räknaren pendlar hela tiden fast man egentligen står still, inte ovanligt med 10km/dag enligt räknaren och i ett tätt bestånd vet man ju att det inte stämmer.
Bäst värde får jag när räknaren sitter vid foten istället för höften.

Iaf så har jag snittat 15400 steg/pass i några dagar på denna lite normalare trakt och det blir nog drygt 6-7km/dag.
Bara att lägga in i mappen med värdelöst vetande :mrgreen:



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Fysiskt arbete?

masterchief  
#60811 Skulle vara intressant att testa en stegräknare i en skördare...
Kör man grovt så blir det nog rätt många km på en dag :lol:
Annars är det makalöst vad det räknar på steg, viktigt att tänka på är att kalibrera medelsteglängden någorlunda rätt....
Frugan använde en dylik sak för ett år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Fysiskt arbete?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60846 Annars undrar jag hur pålitliga dagens stegräknare egentligen är. Jag köpte en stegräknare för ca 15 år sedan och den räknade varje höftvickning, vilket gjorde det mycket enkelt att fuska till sig några kilometer extra.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Fysiskt arbete?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60884 Javisst får man en del extrasteg, men som jag skrev så har jag märkt att den ger bäst resultat nere vid foten, har man den vid höften så tickar det på hela tiden.

Jag fick den här idén näe sambon fick en gratis stegräknare med nån prenumeration, testade med den men det var bara skit. Köpte en räknare från apoteket och den är 100 ggr bättre.
När jag har kontrollräknat så har det diffat 5-10 steg på ca 500m promenad, de flesta av dem är säkert från när jag sätter fast den runt benet, så den räknar verkligen bra.

Det är ju inte på blodigt allvar heller så om den räknar lite för mycket eller lite gör inte något :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Fysiskt arbete?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60898 Sett nån siffra nånstans om att en röjare kan gå 15-20 km på en dag och det är inte orimligt.

Avatar Fallback

Re: Fysiskt arbete?

röjjare  
#63157 🧠 GPS:n säger ca. 7km i normaltung norrlands-röjning. Exaktheten är ca 3m under goda förhållanden, så den visar nog lite i underkant.

Användarvisningsbild

Re: Fysiskt arbete?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63170 Baserat på hur många lagrade spårpunkter? Många GPS-mottagare registrerar spårpunkterna intelligent, vilket innebär att alla små sidosteg inte registreras, utan bara betydande brytpunkter. Således blir den registrerade sträckan i underkant.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fysiskt arbete?

röjjare  
#63280
Niking skrev:Baserat på hur många lagrade spårpunkter? Många GPS-mottagare registrerar spårpunkterna intelligent, vilket innebär att alla små sidosteg inte registreras, utan bara betydande brytpunkter. Således blir den registrerade sträckan i underkant.
/Niklas


Spårpunkter vet jag inget om :roll: men det är som du säger, den visar i underkant.

Användarvisningsbild

Re: Fysiskt arbete?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63285 Om du kollar färdspåret (tracken) i något lämpligt kartprogram (som funkar med din GPS), så kan du få fram antalet (relevanta) spårpunkter.

Vad har du för GPS?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Fysiskt arbete?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63321
röjjare skrev::idea: GPS:n säger ca. 7km i normaltung norrlands-röjning. Exaktheten är ca 3m under goda förhållanden, så den visar nog lite i underkant.


Ja det verkar hamna på runt 7km med stegräknaren också.
Har som mest varit på över 20 000 steg några dagar nu men det är nästan som förröjning, finns inte så mycket att ta ner bitvis, det är en dåligt röjd slutröjning som bolaget upptäckt och nu springer jag över hela trakten och snyggar till lite.

Hade även båda stegräknarna med mig och gratisvarianten visar helt olika, ibland knappt nånting och ibland hur mycket som helst, den dyrare visar nästan samma antal steg varje dag.
Provade även att skaka de och det verkar som att den bättre har nån sorts fördröjning för den räknar bara ett steg även om jag skakar om den så att jag känner pendeln slå flera slag. Den dåliga mätaren räknar alla skakningar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fysiskt arbete?

röjjare  
#63442
Niking skrev:Om du kollar färdspåret (tracken) i något lämpligt kartprogram (som funkar med din GPS), så kan du få fram antalet (relevanta) spårpunkter.

Vad har du för GPS?
/Niklas

Vi har garmin gpsmap 60cx

Användarvisningsbild

Re: Fysiskt arbete?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63452
röjjare skrev:
Niking skrev:Om du kollar färdspåret (tracken) i något lämpligt kartprogram (som funkar med din GPS), så kan du få fram antalet (relevanta) spårpunkter.

Vad har du för GPS?
/Niklas

Vi har garmin gpsmap 60cx


Garmin 60 CX! Då borde de flesta någorlunda uppdaterade kartprogram funka för att extrahera fram färdspåret, så som Kartex, Ozi Explorer, Fugawi och givetvis Map Source.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fysiskt arbete?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63454 Undra hur många steg det blir om man sitter i maskin hela dan o kör. :wink:

Är det ingen maskinförare som skaffat en stegräknare :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).