Avverkning (slutavverkning)

Rotröta?

11 inlägg 5930 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rotröta?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33945 I ett kallavverkat bestånd med viss andel röta,blir det nya beståndet infekterat?
Isf,går det att förhindra?

/Nisse



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback
Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33954 De lärda tvistar väl om det smittar den nya generationen eller inte.
Vid all gallring vid plusgrader så behandlar man ju stubbarna mot rotröta, vet att det är rätt vanligt med det i slutavverkning i Finland. Här nere i södra Sverige vet jag bara om en maskin som gör det på försök.

Användarvisningsbild

Re: Rotröta?

Pidden  
#60750 Det är nog hugget som stucket!

Vissa säger att det går vidare till plantorna efter en SA och vissa säger att det inte gör det! Så vad och vem ska man tro på??? :???:


Vi kör ju med RotStop i gallringar för att förhindra rotröta! Vet inte om det minskar risken men man kan ju alltid hoppas.

Problet som kvarstår är om man kommer in i ett bestånd och ska köra en 2a-gallring och någon annan kört förstagallringen. Man vet inte om det gänget kört med stubbehandling eller inte!


Men det kommer troligen bli att man i framtiden kommer få köra med rotstop året runt.

Avatar Fallback

Re: Rotröta?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60791
nisse skrev:I ett kallavverkat bestånd med viss andel röta,blir det nya beståndet infekterat?
Isf,går det att förhindra?

/Nisse


Jo,det smittar. Risken minskar i blandskog där rotkontakten gran-gran bryts.Tyvärr så blir alternativa trädslag(löv) oftast viltfoder,så är det bara viss del röta är gran troligen mest ekonomiskt ändå.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rotröta?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60798 Jag köpte 2gramsförpackningar på Elmia som jag tänkte använda till det jag hugger manuellt. Kostade 30kr för 2gram o det räcker till 6 kvadrat stubbyta. Håller sig blandat i flaskan i 2 dagar.
Har försökt få tag på dessa småförpackningar lokalt men ingen verkar intresserad av att sälja dom. Fortsättningsvis ska jag ringa direkt till dom(Rotstopp) o beställa. Dom skickade påsar som brev.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Rotröta?

masterchief  
#60799 Enligt manualen så ska det täcka 2kvadrat stubbyta :???:
http://www.interagroskog.se/java1/servl ... ialog.DIR=

Användarvisningsbild

Re: Rotröta?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60801 :oops: Ja självklart :smile: . Jag rörde till det lite där. Han jag pratade med i montern stod ju o sa att det var sååå enkelt för allt va 2 ! 2gram som kan lagras i frysen i 2 år blandas i 2liter vatten står sig 2 arbetsdagar o räcker till 2 kvadrat :grin: . Det var nog fööör enkelt :grin:

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Rotröta?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73265 Okej, pojkar och flickor. Är det någon som kräver stubbehandling i slutavverkning (när det är varmt)? Tänkte först inte, men så läste jag denna sammanställnig om rotröta. Sitkan verkar lite mer mottaglig, och jag tror det finns en del röta i beståndet.

Eller någon entrperenör som har gjort det?

Har alla slutavverkningsgrupper möjlighet att behandla nuförtiden?

http://www-gran.slu.se/Webbok/PDFdokume ... 060626.pdf

Användarvisningsbild

Re: Rotröta?

masterchief  
#73285 Jag vet inte om någon slutavverkare faktiskt som kör med stubbbehandling :???:
Har inte haft det som något krav i de upphandlingar jag varit och nosat på heller....

Avatar Fallback

Re: Rotröta?

Holger42  
#101728 rotstop är viktigare i slutavv. än gallring. de flesta maskiner kan utrustas med sprututrustning.rotstop är dyrt det går åt mycket i slutavv.

Avatar Fallback

Re: Rotröta?

Holger42  
#101729 jag har sprutat slutavv. de sista tio åren dygnsmedeltemp över 5°.det är skittråkigt mycket extra jobb

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).