Skotare

Valmet 832 vs 836

14 inlägg 14423 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 832 vs 836

ulm  
#60175 Är det någon som vet skillnaden mellan valmet 832 och 836. Någon som har erfarenheter av 836?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Valmet

V838  
#60310 Hej där!
832 är en tidigare modell än 836, dessa två modeller är 6-hjuliga. Vanligast är dock 838 som då är 8-hjulig. Tror att 832 kom ut ca -82 och gjordes fram till -87 då den blev ersatt, rätta mig gärna ngn om jag har fel. 838 o 836 tillverkades fram till och med -92 då de ersattes av 840. största skillnaden här är att convertern är ersatt med en hydrostat.
I en 832a är det mekanisk växelväljare mot elektrisk i 836,838 de har hög o låg med 3 växlar i varje som du efter viss träning kan "växla under gång" vid låg belastning. Hytten skiljer sig även en del mellan modellerna.

Fråga gärna mer, är ägare till en 838 från -92.

Avatar Fallback

Re: Valmet

ulm  
#60435 Har varit och provkört en 836 idag verkade helt ok. En broms på ena boggin tog inte så bra vet någon om det är krångligt att fixa med det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet

V838  
#60604 Bromsarna är tämligen enkla. Först bör du kolla oljenivån i boogien, det kan vara läck på kopparledningen som sitter mellan adaptern där slangen går ner i lådan o fram till bromshuset. Så är lådan full med olja kan det vara tämligen enkelt.
Nästa steg blir o lufta bromsarna, finns en insexskruv i navet på insidan mot vagnen. det här hittar du i instruktionsboken.

Funderar du på köp?

Avatar Fallback

Re: Valmet

ulm  
#60637 Ja tänkte köpa något istället för traktor med gripkärra som jag har. Valmeten tyckte jag verkade intresant.Är det ett bra köp?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet

V838  
#60768 838an har motsvarat mina förväntningar. Har kört flera nyare skotare på jobbet och det man slås av är att skillnaden inte är större. Givetvis är komforten bättre och produktiviteten högre i nya maskiner men för att vara 15-20år så klarar de här maskinerna sitt jobb bra. Går inte heller att jämföra med Blondin eller 868, dom ligger helt klart ett steg efter.
När du kört med skotaren ett tag så kommer du inte att vilja köra av vägen med traktorn och huggarvagnen. Men sen tar det självklart tid att lära sig att köra beroende på tidigare erfarenhet.

Är det den maskinen som var till salu på blocket?

Avatar Fallback

Re: Valmet

ulm  
#60783 Ja det är det och nu har jag köpt den! Den verkar vara i bra skick och allt på den fungerar. Har du haft 838 länge?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet

skogsjan695xl  
#60800
ulm skrev:Ja det är det och nu har jag köpt den! Den verkar vara i bra skick och allt på den fungerar. Har du haft 838 länge?


Grattis till maskin köpet, hoppas den kommer funka bra.

Avatar Fallback

Re: Valmet

V838  
#60922 Gratulerar!, såg välvårdad ut på korten. Har ägt 838 i 1,5 år samt en 911. Maskinerna har jag tillsammans med min bror, har kört ca 500/600 tim per år.
Skotaren var sliten i boggielagringen när vi köpte den. Renoverade upp det i somras samt satte expander i kran o en del nya bussningar mm. Det finns alltid att göra på gamla maskiner !
I sommar blir det till att täta en läckande arbetspump samt sätta expander o nya bussningar i midjan.

Ta o kolla alla oljenivåer i hela maskin när du får hem den samt däcktryck. Bra ifall det blir något krångel. Byt även motoroljan, kan vara en billig försäkring.

Fick du med några band/kedjor?

Om det är 600/34 fram så har jag ett par fina kedjor liggandes. Skicka ett pm i så fall.

Avatar Fallback

Re: Valmet 832 vs 836

ulm  
#60941 Tack. Jag fick med både kedjor och band. Jag har fått hem den med och kört ett prov lass igår det gick fint. Lite ovant när man är van att köra traktor med huggarvagn kranen går lite snabbare! Om man lägger på kedjor på ena hjulparet på boggin bak kan man våga köra på asfalt väg i tomme då eller river det sönder vägen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 832 vs 836

masterchief  
#60942 Jag hade en diskussion nu i veckan med driftledaren vid ett vägbygge jag var tvungen att fram på med skördaren.
Han upplysta mig bestämt om att man inte under några omständigheter fick rulla med skogsmaskin och barmark med kedjor på.
Det har man ju aldrig gjort någon gång ^#(^ O:-)
Jag försökte få igenom att vi skulle få rulla med kedjor då de inte lagt sista beläggningen än.
Men det var boväggen :???:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 832 vs 836

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60952 Hej! jag började min karriär i 836 sedan 838. Jag upplevde att 838 gick lungnare, dels pga antalet hjul samt att den jag körde var lägre växlad än 36:an. Smidiga bra maskiner men inte så kraftiga så lasta försiktigt. Har den 570 kran är kuggbrott i vridhuset vanliga. Kolla midja för sprickor. Tanken vill läcka vid fästöronen. Vek boggieifästning bak, har org bara en styrpinne, vi satte dit en till men man fick iaf ha koll på bultarna.
Kan tänka mig att passar bättre som "bondskotare" än i det proffisionella skogsbruket.

Avatar Fallback

Re: Valmet 832 vs 836

rockstone  
#61082
ulm skrev:Är det någon som vet skillnaden mellan valmet 832 och 836. Någon som har erfarenheter av 836?



nån som vet hur man startar en ny tråd???? jag skulle behöva dekaler till en valmet från 1985 och detta är nog inte rätt ställe att skriva det på

Användarvisningsbild

Re: Valmet 832 vs 836

skogsjan695xl  
#61087
rockstone skrev:
ulm skrev:Är det någon som vet skillnaden mellan valmet 832 och 836. Någon som har erfarenheter av 836?



nån som vet hur man startar en ny tråd???? jag skulle behöva dekaler till en valmet från 1985 och detta är nog inte rätt ställe att skriva det på


när man är inne på en kategori så finns en knapp som det står ny tråd på. bara att trycka där så löser sig allt för dig,
Men iaf så kan man åka till lantmannen maskin och få hem dekaler, eller om man kan hitta bilder på internet så kan säkert nått tryckeri trycka upp dekaler åt dig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).