Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kranen lyfter inte nog högt

7 inlägg 5179 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kranen lyfter inte nog högt

valmetjimmy  
#60554 Hej på er.
Har en patruuna 50 kran som sitter monterad på vagn. När jag har fått på några knippen virke, så lyfter kranen inte nog högt.
Jag får alltså släppa knippet ett par meter bakom grinden, ta omtag längre bak och knuffa fram mot grinden.Och det är inte ens nästan fullt när det blir så här.
Vadan denna konstruktionsmiss? Måste jag montera kranen på traktorn för att fixa detta?
Nån med samma bekymmer?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Kranen lyfter inte nog högt

Gothe  
#60565 Hej,
Jag har en Patruuna 55 och har inte alls detta problem. Det är först när lasset är rågat som jag möjligen får problemet. Är du säker på att det är original lyftcylinder som sitter på? Det räcker att cylinder är utbytt till en liknande med något kortare slaglängd för att kranens rörelsegeometri påverkas

Avatar Fallback

Re: Kranen lyfter inte nog högt

valmetjimmy  
#60578 Jag tror att det är original lyftkolv. Den ser iaf lika sliten ut som resten av vagnen :smile:
Om den är kortare, borde det synas när man lägger ner kranen på backen?
lr står det någonstans hur lång den ska vara?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranen lyfter inte nog högt

Torparn79  
#60580 visst är det den här kranen??
image.jpg


tycker att stickans längd i förhållande till bommen ser skum ut..
det ser ut som att stickan är "för lång", men jag vet inte..

vet du om det är bytt sticka på kranen??

Avatar Fallback

Re: Kranen lyfter inte nog högt

valmetjimmy  
#60601 Rätt vagn.
Vet ej om stickan är bytt. Om det är gjort, får man ju hoppas att dom inte vore så korkade att sätta dit en längre. :???:
Det är nog bara att vänja sig, men det drar ner produktionen ( och tålamodet) ganska rejält.
Kan man byta lyftkolv till en längre, utan att behöva svetsa nya fästen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranen lyfter inte nog högt

Torparn79  
#60602 borde väl gå..
hur nära bommen/tornet ligger kolven när du lyft den i topp??
det är väl där du kan få problem..

sen blir ju lägsta punkten påverkad oxå, längre kolv tar ju mer plats ihopdragen..
vore ju tokigt om du inte når ner till marken.. :o

förmodligen behöver den inte vara så mycket längre..
några cm kolv gör ju ganska mycket ute i leden bom/sticka..

Avatar Fallback

Re: Kranen lyfter inte nog högt

Mattiases  
#63645 Har en KTS 10 ton med 5,3 kran och grävtillsats.
Det är exakt samma problem med den... invid grind så hänger käftarna på klon ca 30 cm nedanför överkant på grind när den är halvöppen. Först utvid mittenbanken är klospestarna i jämnhöjd med överkant på stöttor och grind.
Just nu provar jag att ha den i trepunkten istället ... och den blir nog kvar där... Man kan ha den till så mycket mer då!! Samt att kärran inte blir så vältbenägen i tomme!
Konstruktionsmiss KTS!!
Den enda som jag vet som är riktigt bra rörelsediagram på är grannens Mowikran (en 400) Helt sanslöst bra, bommen går över sin egen axel uppåt!

MVH
Mattias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).