Traktorer och processorer

Sidolut med traktor?

24 inlägg 13698 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sidolut med traktor?

Nolltax AB  
#59174 Då torde det luta uppför....

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Sidolut med traktor?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59279 Jag menar lite att nästan alla traktorer har mera vikt bak än fram typ ca 45% fram så risken att flippa framåt är liten.
Hjulbasen är längre än spårvidden så risken att välta i sidled borde vara större.

Användarvisningsbild

Re: Sidolut med traktor?

totte  
#59283 Flippa framåt torde vara omöjligt om du inte redan åker så brant utför att du ändå inte har nån kontroll. Flippar bakåt gör du för att vridmomentet från hjulen vill lyfta traktorns framända och ju mer uppför ju mer moment, samtidigt som tyngpunkten kommer närmare bakaxeln i horisontell led. Hur man välter i sidled har väl avhandlats här ovan.

Avatar Fallback

Re: Sidolut med traktor?

Nolltax AB  
#59309 En bekant kom på bredställ en sommar....
-Kört lite grejer med firmans lastbil till sommarstället. Å nu har jag kört fast...!
Inga problem tyckte jag å startade upp Ferguson 90 häst å beteckning jag ej minns....
Kopplade ihop med rejält band å började dra.
Först grävde jag fina hål i gräsmattan deras, sen stegrade sig traktorn å himmel var allt jag såg.
Ville så klart inte rulla runt så ned med kopplingen...

Det visade sig att lastbilen hade glidit över en stor sten med framvagnen..... Tvärstopp med andra ord...

Avatar Fallback

Re: Sidolut med traktor?

calle336  
#60571 Jo det ska nog ganska mkt till för att välta med en vanlig traktor. Vi köpte för några år sen en ny 5445 som vi kör lite i skogen med. Den har ju stepnose oh jag som inte kör den så mkt tycker den lutar som fan när man är ute i skogen. Tror det har å göra med att man tappar referenspunkten då man inte har nån motorhuv. För vi har inte varit i närheten av 45 grader. Ändå sitter man å håller stenhårt i ratten. Hade iof upp den på 3 hjul när jag lastade jord där hemma. Å de va första veckan vi hade den hemma haha

Användarvisningsbild

Re: Sidolut med traktor?

totte  
#60575 Det är betydligt större risk att välta ute på jordbruksfälten, för där har man ofta högre hastighet. Har varit uppe och viftat med bakhjulet i luften nåra gånger när jag kört slåtterkrossen åt grannen. Kommer ner för en rejäl sluttning, slut på slaget, raskt vrid på ratten för att vända och en för vårdslös med gasen, och så känner man hur man plötsligt börjar lyfta på innerhjulet. Bromsar man då är man rökt. Försiktigt lätta på gasen och styra rakt så reder det sig.

Vanligaste orsaken till att välta en traktor är inte att det lutar för mycket i sidled utan just för hög fart i skarp sväng.

Avatar Fallback

Re: Sidolut med traktor?

Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60599 Det roliga är ju när man håller på att tippa ett så tungt ekipage att man desperat försöker väga mot med kroppstyngden som om det skulle hjälpa. Visst det är väl lite för att man vill sitta lodrätt också och inte ramla ur stolen, men mer eller mindre omedvetet så försöker man nog även väga emot fordonet.

Maskinen jag kör i jobbet väger 20 ton och går att välta på i princip platt mark om man svänger fullt och kör framåt. Väldigt otrevlig maskin att köra faktiskt. I den sitter man allt som oftast och försöker parera med kroppsvikten när den börjar tvåhjula.

Användarvisningsbild

Re: Sidolut med traktor?

totte  
#60600 Hehe, jo visst gör man det! Minns att det var samma sak med Volvo traktordumper från 70-talet, lite djupa spår, kraftig sväng och bara en aning sidolut så kunde man känna det där "nu gick det nästan åt h-e"-lyftet i baken och nog tusan luta man sig inåt i kurvan.

Vad är det för nån slags vältsjuk mackapär du kör då?

Användarvisningsbild

Re: Sidolut med traktor?

Aqualize  
#67107 Titta på lite youtube-filmer som terapi :)

Sidolutare:
(Fendt)
(New Holland T7050)
(New Holland)
(Landini)


Bakåtlut:
(Fendt)


Men det kan ju gå så här också när man är övermodig...
(Fendt)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).