Skotare

Hultdins A-grip (sneda skänklar) [delad tråd]

19 inlägg 11960 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hultdins A-grip (sneda skänklar) [delad tråd]

rocky  
#57505 Någon som vet om det finns en mindre hultins A-grip till gallringsskotare. Eller det kanske inte funkar med småpinnar och en sådan grip?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Grip

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58395 Nån som testat gripen med sneda skänklar?

Användarvisningsbild

Re: Grip

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58449
Valmet 890 skrev:Nån som testat gripen med sneda skänklar?


Hörde att den kostade 8000 mer än "vanliga" gripen,så frågan om det är värt de pengarna!

Användarvisningsbild

Re: Grip

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58450
Engstrand skrev:
Valmet 890 skrev:Nån som testat gripen med sneda skänklar?


Hörde att den kostade 8000 mer än "vanliga" gripen,så frågan om det är värt de pengarna!


Jag vill inte ens ha den.
Vill kunna greppa bitar mellan spetsarna.

Användarvisningsbild

Re: Hultdins A-grip (sneda skänklar) [delad tråd]

Fredrik Reuter  
#58452 Hej,
Jag vill se mer!
Håller den vad den lovar med produktionsökning 4,5% vid lastning och 7% vid lossning + mindre "markberedning" vid lastning måste det vara en god förbättring?!

http://www.elmia.se/sv/wood/For-press/U ... tiviteten/

Användarvisningsbild

Re: Hultdins A-grip (sneda skänklar) [delad tråd]

rocky  
#58456 Antar man får vänta lite tills Elmia och se vad dom har att erbjuda...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hultdins A-grip (sneda skänklar) [delad tråd]

Fredrik Reuter  
#58457 Ja, det ska bli spännande att se den!
En nackdel måste vara att den vill lägga sig om man ställer den öppen mot marken, men det kanske inte överväger fördelarna!

Vi får se! :-bd eller 👎

Användarvisningsbild

Re: Hultdins A-grip (sneda skänklar) [delad tråd]

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58470 Det behövs ju onekligen lite utveckling på skotarna. Om det höjer produktionen så mycket som det sägs är det riktigt bra!
Hörde att man använder den som risgrip också, hade ju varit rätt skönt att slippa byta.

Avatar Fallback

Re: Grip

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58524
Engstrand skrev:
Valmet 890 skrev:Nån som testat gripen med sneda skänklar?


Hörde att den kostade 8000 mer än "vanliga" gripen,så frågan om det är värt de pengarna!


Ja det var ju rätt mycket mer pengar det.... Men skulle vara kul att prova.
Kanske man skulle ta och göra om reservgripen som står bakom garaget?! Det fixar nog en händig en ganska fort.

Användarvisningsbild

Re: Hultdins A-grip (sneda skänklar) [delad tråd]

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58530 8000:- extra!!
fram med rejäl plåt, skärbrännaren och svetsen och sen lite papper och en krita så har man snabbt gjort ett par nya spetsar till sin egna grip om man vill ha en.

Avatar Fallback

Re: Hultdins A-grip (sneda skänklar) [delad tråd]

värmland  
#59471
rocky skrev:Någon som vet om det finns en mindre hultins A-grip till gallringsskotare. Eller det kanske inte funkar med småpinnar och en sådan grip?

Fick ett pris på en sådan till min skotare. En A-grip 300. Nästan 28tusen?? Då antar att man öser en hel del extra virke i timmen med den.... :surp:

Avatar Fallback

Re: Hultdins A-grip (sneda skänklar) [delad tråd]

värmland  
#59472
rocky skrev:Någon som vet om det finns en mindre hultins A-grip till gallringsskotare. Eller det kanske inte funkar med småpinnar och en sådan grip?

Det är en Förstärkt Supergrip som är ombyggd. Så till en liten maskin så väger den ganska mycket mer om du har långkran..

Användarvisningsbild

Re: Hultdins A-grip (sneda skänklar) [delad tråd]

rocky  
#60525 Haha det var inte gratis... Då stämmer det att den är minst 8-10 000 dyrare och vad är det ca5-7% effektivare så vet jag inte om det räcker? Man måste ju vara rädd om träden ändå och i gallringen är det ju lätt att det blir lite mer pill i blandlassen när det är klenare pinnar.
Jo dom lär ha förstärkt den om den ska hålla för dom vanliga griparna håller inget vidare.... Man måste ju bygga en del väg ibland :lol:
Nä det är nog inget för oss men det hade varigt roligt att testa den i gallring. Blev faktiskt lite imponerad av HSP Gripen men det tog ett tag innan man vande sig :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hultdins A-grip (sneda skänklar) [delad tråd]

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61821 8000 spänn är inte mycket om man räknar ut hur länge gripen håller dela 8000 spänn i antal 1000 timmar som en grip brukar hålla, o jämför det med produktionsförbättringen så ska de va en lyckad investering

Användarvisningsbild

Re: Hultdins A-grip (sneda skänklar) [delad tråd]

rocky  
#61936 Om man ska räkna med att man måste svetsa hultdinarna efter någon tusen timme och sedan med jämna mellanrum och att den är tyngre än vanliga griparna till en långkran och att man mister plockning av en och en bit och jag antar att den inte är så lätt att gräva med så tror jag inte det blir så mycket till vinst för dom pengarna. Lär få slänga mer virke i fel trave när man inte kan plocka en och en bit. Grävning hör tyvärr till vanligheterna i vårat område nu mer men det kanske funkar att gräva bra med den?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).