Före och efter jobbet

Fisketråden

103 inlägg 46003 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fisketråden

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59995 Lär väl finnas fler än jag här på forumet som gillar fiske?
Var ute en sväng igår och idag, lyckades kroka en 75cm lång gädda, har ingen aning om vikten. Den fick simma vidare för att äta upp sig lite. Strax efteråt fick jag en till men den stackarn vägde nog inte mer är 7-8hg, även den fick dyka i igen.

Årets fångst hitills är 1 tjock regnbåge och två gäddor, helt ok eftersom jag bara varit ut 3 gånger i år :grin:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fisketråden

GremoNiclas  
#60006 Jo man håller ju sig till fiske. Men jag har inte hunnit ut en enda gång i år än. :cry:
Väntar på att laxen ska dra sig mot Älvkarleby så får man göra ett ryck där. Den har ju börjat stiga men inte så mycket än så länge.
Vart fiskar du gädda nånstans då Palms?

Avatar Fallback

Re: Fisketråden

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60011 Ska få följa med Repkas anställde på strömmings fiske utanför Hållnäs, det ska bli intressant.
Har aldrig varit med på strömmings fiske. Å inget annat fiske heller. Annat än att meta.

Användarvisningsbild

Re: Fisketråden

edge  
#60044 Harr o Öring på torrt i Västerdalälven, finns det nått mer avkopplande?

Användarvisningsbild

Re: Fisketråden

GremoNiclas  
#60051
Famag skrev:Ska få följa med Repkas anställde på strömmings fiske utanför Hållnäs, det ska bli intressant.
Har aldrig varit med på strömmings fiske. Å inget annat fiske heller. Annat än att meta.


Vi fiskade strömming vid Fredrikskans (hamn i Gävle) innan dom bommade igen för allmänheten...typ längesedan. Snacka om sjukt fiske. Hade strömmingshäckel eller vad det heter, typ fyra krokar med nån färgglad gummibit på. Bara å kasta ut, fyra strömmingar i varje kast. Fyllde en hink ganska fort. Det värsta jag varit med om.

Avatar Fallback

Re: Fisketråden

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60066 Verkar vara det rätta fisket för mig.
Passar mitt tålamod bra.

Användarvisningsbild

Re: Fisketråden

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60185
GremoNiclas skrev:Jo man håller ju sig till fiske. Men jag har inte hunnit ut en enda gång i år än. :cry:
Väntar på att laxen ska dra sig mot Älvkarleby så får man göra ett ryck där. Den har ju börjat stiga men inte så mycket än så länge.
Vart fiskar du gädda nånstans då Palms?


Jag fiskar normalt aldrig gädda, men nu följde jag med en kompis till Fjärden. Lite öst om medskogsjöns camping. Den har till och frånvatten från testeboån så det kan finnas finfisk där också!

Hur är fisket vid Storsjön, alltså den norr om Kungsberget?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fisketråden

Nolltax AB  
#60194 Sportfiske..?
En del pyntar 50 80-tusen för att åka iväg, kroka upp å släppa tillbaka en fisk.
Vadi består sporten..?
Ta en promenad till lokala butiken å köp ett paket fiskpinne gubevars...

Användarvisningsbild

Re: Fisketråden

GremoNiclas  
#60199 Jadu Palms. Som sagt så har jag tyvärr inte hunnit fiska nån gång i år ännu, så jag vet inte hur läget är i Storsjön. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Fisketråden

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60299
GremoNiclas skrev:Jadu Palms. Som sagt så har jag tyvärr inte hunnit fiska nån gång i år ännu, så jag vet inte hur läget är i Storsjön. :sad:


Jag tänkte rent allmänt, har varit sugen på att fiska där men det har inte blivit av än. Har provat en gång men då var det så varmt att det var helt dött i sjön.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fisketråden

Fredrik Reuter  
#60300 Hej,
Ingen som pysslar/pysslat med trolling?
Innan barn, internetsidor om skog osv höll jag gärna på med detta.
Fiskade nästan uteslutande i Vänern, bara det var isfritt och vi hade möjlighet bar det iväg...

Användarvisningsbild

Re: Fisketråden

totte  
#60304 Som tonåring och lite äldre tror jag jag höll på med det, fast vi kallade det att "ro drag", kan väl ses som en småsklig budgetvariant. Man rodde runt i sjön med ett par kastspön med lina ute och rejäla gäddrag på, gav ofta resultat. Nu var det inte riktigt Vänerns storlek på Rannässjön i Småland heller, en något dyig liten sjö på ett par km. Har inte blivit mycket fiske sen dess och riktig trolling med havsfiskedon har jag aldrig provat.

Användarvisningsbild

Re: Fisketråden

GremoNiclas  
#60319 Nu j**lar ska jag åka å fiska i Storsjön. Mulet och 7 plusgrader just nu. Lovas en regnskvätt senare på dan så nu lär jag susa. Återkommer med rapport och nån bild senare (förhoppningsvis på fin fångst).

Användarvisningsbild

Re: Fisketråden

GremoNiclas  
#60337 Lyckad premiär får jag säga vid Storsjön. Två plåtskrynklare, gäddor alltså... En mindre, kanske 4-5hekto och en modell större på 80cm som kämpade bra.
DSC00353.JPG

DSC00032.JPG


Palms: Okej du menade så. Det är ju jäkligt mycket sten där, åtminstone där jag gått. Kan vara lite sand/dy i nån vik eller längs vissa kanter. Många drag har man blivit av med på ganska få gånger. Idag blev jag inte av med ett enda dock. Lagom vattennivå nu, det går bra att gå efter vattenkanten. Det finns väll bara abborre/gädda och nåt bestånd av siklöja enligt hemsidan. http://www.svardsjobesparingsskog.se/
Jag har fått gäddor och nån liten abborre. Skulle gärna nypt nån större abborre men har inte skymtat nån. Båt hade nog varit lämpligt i den där pölen.

Användarvisningsbild

Re: Fisketråden

Pidden  
#61614 Fiskar så mycket jag kan när tiden finns, Blir mest jakt på abborre med spnnare elelr wobbler eller wobblerfiske efter gädda, men tar gärna några sommarturer ute på havet också =)


Håller till på ett annat forum med mitt fiske, Finns oftast lite mer att snaclka om :p

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).