Föryngring

Hur många plantor i timmen?

45 inlägg 44195 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur många plantor i timmen?

Skogshuggarn  
#59896 Kör igång med egen plantering i morgon.

Brukar ligga på runt 12-1500 täckrot/dag, men med åren har det blivit ett lugnare/stabilare tempo, ja kanske tom med någon kafferast extra om det är soligt och vackert.
Som arbetsgivare åt mig själv så ingår detta, märkligt nog, i "avtalet" - utan löneavdrag!,,,, :wink: :lol:

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Hur många plantor i timmen?

Deminer  
#59914 Jag skall sätta 20.000 innan jag "släpper iväg mig själv" till Elmia!
Som tur har jag skogen i närheten av mässan, så jag slipper ju räkna av en dag för resande!
Brukar lyckas peta ner ungefär 2500-3000 om dagen om allt flyter på!
Ibland är det mkt sten och då blir det färre....
Det som tar tid är logistiken med att få ut dom på hygget!
Dock har det blivit lättare, men framförallt roligare, sen fyrhjulingen gjorde entre i mitt liv!!! ;-)
Kör med plantrör och sele (samma modell som säkert de flesta andra också kör med) som tar en "plastram" per sida.

Avatar Fallback

Re: Hur många plantor i timmen?

Skogsmullle  
#59916 det beror mycket på terängen och marken hur mycket man kan sätta och om man räknar på att man har plantorna på hygget och det är fina förhållanden sätter jag 2 lådor i timmen (275 plant), men är det däremot sämmre förhållanden med mycket sten konstig markberedningså man får gå och leta hur dom kört kanske det bara blir 1 låda i timmen.

allt beror altså på hur förutsättningera är :D

Avatar Fallback

Re: Hur många plantor i timmen?

SnorreP  
#59955 Ni som kör 4-hjuling med plantor ut i skogen, hur bär ni er åt egentligen? På mina markberedda hyggen kör man inte 4-hjuling ostraffat, det är knappt det går med traktorn!

Användarvisningsbild

Re: Hur många plantor i timmen?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59956
SnorreP skrev:Ni som kör 4-hjuling med plantor ut i skogen, hur bär ni er åt egentligen? På mina markberedda hyggen kör man inte 4-hjuling ostraffat, det är knappt det går med traktorn!



Det är bara att satsa! går för det mesta men det händer att man behöver använda vinschen för att ta sig fram, men man kör dock oftast vid rågångar, stigar osv.... men med dom nya "skogsdäcken" så tar man sig relativt bra på hyggen, om det inte är för stenigt eller för blött..... det jäkligtaste är när man ska korsa diken osv :S

de flesta av mina plantörer sätter ca 350 plant/h (täckrot) och i det snittet så ingår även dom minuterna det tar att gå och fylla på mer plant osv....

Användarvisningsbild

Re: Hur många plantor i timmen?

Skogshuggarn  
#59957
Deminer skrev:Det som tar tid är logistiken med att få ut dom på hygget!
.


Jepp!

Har mest burit kartonger och kört bil/båt idag.

Måste över en 30 m bred älv för att komma ut på hygget, och det tar som bekant tid att lasta släp-lossa släp-lasta båt-lossa båt-frakt ut på hygget,,,,,osv.

Nåja!, nu är jag iaf i "slagläge" att börja plantera, och det känns bra!.
Sämre är det för skiftesgrannnen som envisas med fröträd - hade blåst ut en hel del såg jag sedan sista ovädret. :???:

Användarvisningsbild

Re: Hur många plantor i timmen?

Deminer  
#59965 I dagens kanonväder hann jag få ner 4000 plantor!
(Använde HELA dagen....så det är inget 8 timmars resultat...)
Att köra 4 hjuling med plantorna på hygget kräver lite planering och ibland kommer man ju inte ända fram dit man vill...men att gå 100 meter är ju kortare än 800...speciellt om man skall göra det ett par gånger! ;-)
Ny dag i morgon (eller den dagen har visst redan börjat!) och nya utmaningar!

Användarvisningsbild

Re: Hur många plantor i timmen?

Deminer  
#59997 Idag "fuskade" jag lite....
Det blev bara 3200, men totalt har jag nu sedan i fredags petat ner nästan 10.000 plantor!
Lyckades bryta av handtaget på mitt ena plantrör, men som tur är det ju bara att svetsa! (Har gjort det förr....)
Blir en lugn kväll och ny attack imorgon!
Har nu bara 10.000 kvar att sätta innan det blir ELMIA!!

Användarvisningsbild

Re: Hur många plantor i timmen?

Skogshuggarn  
#60068 Ha!,,,

Ser att mitt snitt står sig ganska bra - 1500/normal arbetsdag, men då "fjösar" jag ju på med lite annat emellanåt.
Bla så har jag fått aptera av en del av skiftesgrannens vindfällda slantallar som "ligger över på mitt", för att kunna plantera.

Användarvisningsbild

Re: Hur många plantor i timmen?

Deminer  
#60582 Lyckades med mitt mål att få ner mina 20.000 granplantor innan det blev Elmia!
Fick faktiskt under fredagen ner 500 hybridlärk också, även om jag upplevde barroten som segare att få ner......
Blev Elmia i torsdags, samt en sväng med farsgubben i lördags!
Belönade dessutom mig o damen med att bevista Bruce Springsteens konsert på Sthlms stadion i söndags kväll!
Vilket som var bäst....?
Ett plantborr har rätt svårt att konkurrera med "The Boss"..... ;-)

Avatar Fallback

Re: Hur många plantor i timmen?

Vedhuggaren  
#61421 Prestationen är precis som det har sagts tidigare mycket beroende på hygget, men om arbetet är väl planerat och plantören inte behöver bära plantor någon längre sträcka så brukar de cirka 20-30 % av dem som planterar åt mig klarar av att snitta över 4000 plantor på en vanlig dag på åtta timmar. Oftast brukar de som planterar flest plantor också ha bäst kvalitet. Den optimala punkten uppe på högen är också den mjukaste att slå på och den som är snabb slår ner röret hårt och djupt. Ju djupare plantan sätts, desto mindre ansträngning behövs det för att få jord att rasa ner och täcka plantan.

Kvaliteten har alltid varit godkänd av bolagen, ingen dumpning av plantor har förekommmit och arbetskraften består uteslutande av svensk skolungdom.

Användarvisningsbild

Re: Hur många plantor i timmen?

Skogshuggarn  
#61466 4000 plant under normala arbetstider (0700-1600 med avdrag för lunch/kafferast), låter väldigt mycket, oavsett om hygget är optimalt och någon servar med plant.

Har de ens tid att "gå ifrån och slå en sjua", med det tempot?,,,,,, :???: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hur många plantor i timmen?

Skogshuggarn  
#61468
Deminer skrev:Ett plantborr har rätt svårt att konkurrera med "The Boss"..... ;-)


Så sant som det var sagt!,,,,, :wink:

Planteringen är överstånden även för min del, med en perfekt avslutning á 30-40 mm regn över hygget (socknen)
när sista kartongen var knäckt. :-bd

Nu blir det att joxa på med ved och andra skogsbestyr istället,,,,,

Avatar Fallback

Re: Hur många plantor i timmen?

Sorbyhagar  
#67508 Ni som snittar 3-4 tusen plantor på en dag, hur förlöper nedsättandet av en specifik planta[hur mycket trampar ni till om var planta till exempel]? Klarar en dylik plantering en rejäl torrperiod?

Användarvisningsbild

Re: Hur många plantor i timmen?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67510
Sorbyhagar skrev:Ni som snittar 3-4 tusen plantor på en dag, hur förlöper nedsättandet av en specifik planta[hur mycket trampar ni till om var planta till exempel]? Klarar en dylik plantering en rejäl torrperiod?



Är oftast så att dom som sätter mycket även sätter bäst, eftersom dom alltid sätter på de bästa punkterna där det e lättare att få ned dom och stampa åt plantorna jämfört med personer som bara sätter uppemot 1500-2000 plant per dag.
Då är det en ordentlig åtstampning ca 4-5 cm från plantan som gäller.... En sådan plantering klarar av en rejäl torrperiod minst lika bra som en som sätter ungefär hälften så mycket per dag.

På riktigt dåliga markberedningar så kan man dock märka en skillnad, mest pga att det är svårt att stampa åt planten ordentligt... Där är det dock hur som helst problematisk så vida man inte får gå på timtid men den möjligheten existerar inte pga kostnaden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).