Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ny arbetsbil....

26 inlägg 10707 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ny arbetsbil....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59822 Jag ska köpa ny arbetsbil, har hela vintern åkt toyota starlet :lol: till å från jobbet... men nu äre dax för en riktig arbetsbil, men ja har riktig vånda över val av bil... Märke å modell...
Ja har tänkt mej lägga ut ca 50´ å ja har funderingar på bla, VW transporter (pickup) L200, Kingcab(Nissan), B2500 (mazda), bla....

Ja vet egentligen inte så mkt om dom i den prisklassen mer än L200 som min far har, å den tycker jag iaf drar mkt soppa å är lite slö, så ja är lite skeptisk till just dom, men hur är den om man jämnför med kingcab? eller B2500?

Transportern finns ju som syncro å skulle vara ett alternativ kanske å har ju större flakyta vilket gör att man slipper dra runt på släpvagn hela tiden...

Krav ja har är att det är dubbelhytt å diesel... va tycker ni som åker med dom här bilarna? eller har ni nå bra tips på bra arbetsbilar? det behöver inte vara 4WD men lite markfrigång ska det vara åsså flak, sen gör det ju inte nått om den drar lite soppa heller :P ....
Ja ja vet inte riktigt va ja ska leta efter, ja våndas såååå :???:



   TS
Avatar Fallback

Re: ny arbetsbil....

Nolltax AB  
#59829 Går i väntans tider just nu.
En förlängd Ford transit. 4 meters flak.
8 meters kran.
Prioriterade lastförmåga, dubbla bakhjul.
Funkade inte ihop med fyrhjulsdrift. Varför? Inte en aning.

Avatar Fallback

Re: ny arbetsbil....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59832
Nolltax AB skrev:Går i väntans tider just nu.
En förlängd Ford transit. 4 meters flak.
8 meters kran.
Prioriterade lastförmåga, dubbla bakhjul.
Funkade inte ihop med fyrhjulsdrift. Varför? Inte en aning.



är det en helt NY bil du väntar på?... ja har själv kikat lite på transiter med nått år på nacken, men ja är ingen ford fantast direkt... men priserna är ju helt ok, vilket iof kan bero på att det är kassa bilar åxå :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: ny arbetsbil....

Nolltax AB  
#59833 Ny bil, ja.
Enda märket jag fann som uppfyllde kraven.
Hade gärna satsat på nått annat, Fordfantast har jag aldrig varit...

Användarvisningsbild

Re: ny arbetsbil....

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59842 Nutte, varför ska du ha dubbelhytt?
Klarar du dig med extended alltså med liten fällbar soffa bak?

Avatar Fallback

Re: ny arbetsbil....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59848
Slurfi skrev:Nutte, varför ska du ha dubbelhytt?
Klarar du dig med extended alltså med liten fällbar soffa bak?


Jag har ju en liten tjej som ska kunna åka med, å då tänker ja på barnstolen, den vill ja kunna ha sittande där hela tiden eftersom jag hämtar dottern var å var annan dag hos dagmamman, å ibland så ska man ju ha folk med sej å ibland hundskrället :P så därför skulle det vara skönt med dubbelhytt så man slipper krypa in å ut genom framdörren...

   TS
Avatar Fallback

Re: ny arbetsbil....

Mickev  
#59962 Ja de låter som ett bra skäl att ha dubbelhytt. Det är ingen pickup i den prisklassen som är stark, de ska man nog vara beredd på. Jag hade en kingcab för nått år sen, den var från slutet av 80talet början av 90 och visst gjorde den sitt jobb, men stark var den absolut inte och sedan började den krångla då man kallstartade motorn, gick väldans illa, blev less då och sålde den och köpte Land Rover igen.

Det går ju att få tag på en LR defender/oneten med dubbelhytt för dom pengarna, deras 300motor sägs funka superbra men är inte heller den nått vrålåk, sedan är komforten inget man pratar om i dessa bilar så de kan ju vara lämpligare för dig att kolla på en av dom vanliga pickuperna du listade.

Avatar Fallback

Re: ny arbetsbil....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59966 vrålåk behöver det inte vara alls, men helst skapligt stark motor (vrid)... å det ja undrar är för/nackdelar med dom olika japanerna, l200, kingcab, b2500 osv.... skulle egentligen helst vilja ha en toyota hilux, men dom ligger aningen över min budget :???:
Sen kan man ju undra hur långt går en sån japanare?... ja har ju sett vissa som gått uppemot 40000mil å det är ju ganska mkt.... sen det tråkiga är att alla japan pickuper står jävligt högt i värde känns det som... bilarna runt 50´har ju iaf 10 år på nacken å dom flesta har nog gått ganska hårt.... eller åtminstonde hårdare än en "vanlig" bil....
Sen är det de som ja nämde i första inlägget att ja har ju kört fars L200 å den drar ju Minst 1.5 liter milen!!! å det känns som om bränsle förbrukningen är lite viktig i dagensläge me, men ja vet ju inte hur det är me dom andra märkerna å modellerna, men det kanske nån av er vet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: ny arbetsbil....

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59972 Jag är ju helt inne på fullsize så jag har lite annan ingångsvinkel än du men jag vill ändå slå ett slag för
Cheva med extended hytt och soffa fram, då sätter du barnstolen i mitten fram och de som ska följa med
får kliva in till baksätet via passagerardörren.
På det viset har du plats för 2 vuxna och en barnstol fram och 3 vuxna i baksoffan.
En variant är ju att ta en riktig Crew Cab, alltså dubbelhytt, men de är ofta dyra.
På de nyare, över 50000:-, så är det dörrar till baksätet även på extended hytten.
Låt bara inte frugan köra jänkaren för då får du aldrig tibax den.
Här en bild från Blocket på en extended Cheva i din prisklass:
Bild

Här är en bild på en lite dyrare men med riktig dubbelhytt, Crew Cab dessutom med 8 fots flaket:
Bild

Här en med de små bakdörrarna:
Bild

Användarvisningsbild

Re: ny arbetsbil....

masterchief  
#59974 Något att tänka på med dubblehytter är att det är ett helsike att montera barnstolar i dem allt som oftast...
är det så att bältet mot förmodan skulle räcka till därbak, så för man skjuta fram stolen framför pga en alltför upprätt sittställning ala kyrkbänk i baksätet.
Smala bakdörrar bökar till en del med...
Prova så det fungerar på eventuell bil innan du slår till....

Avatar Fallback

Re: ny arbetsbil....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59976 barnstolen får nog sitta fram... men som du säger så kanske det inte går det heller på alla modeller... man får helt enkelt kolla upp det innan man köper, det funkar iaf på l200an far har... men det är en sån där en å enhalv hytt, men det kanske är lite anorlunda på dubbelhytt, va vet ja... men sja tänka på det iaf....


sen Slurfi... visst är det fina bilar... å visst kan ja tänka mej nått liknande... vi får se vad det blir :lol: allt hänger ju på vad man lyckas hitta me... rätt bil till rätt pengar är en förutsättning :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: ny arbetsbil....

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59977
masterchief skrev:Något att tänka på med dubblehytter är att det är ett helsike att montera barnstolar i dem allt som oftast...
är det så att bältet mot förmodan skulle räcka till därbak, så för man skjuta fram stolen framför pga en alltför upprätt sittställning ala kyrkbänk i baksätet.
Smala bakdörrar bökar till en del med...
Prova så det fungerar på eventuell bil innan du slår till....

Jag tänker mig att man sätter barnstolen mitt fram, är inte det det smartaste?
Då har man ju uppsikt och allt när man är ute och kör.

Användarvisningsbild

Re: ny arbetsbil....

masterchief  
#59978 Det kan vara lurigt om det är en nyare bil med krockkudde fram.
På min Ranger får inte ens auktoriserad verkstad koppla ur den :???:
Dock fungerar baksätet med ett nödrop.

Avatar Fallback

Re: ny arbetsbil....

ulm  
#59981 Akta dig för king cab från 03 fram till den nya modellen kom för på dom ryker motorerna sönder på allihop och det blir dyrt.

Avatar Fallback

Re: ny arbetsbil....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59987
ulm skrev:Akta dig för king cab från 03 fram till den nya modellen kom för på dom ryker motorerna sönder på allihop och det blir dyrt.



Det är sånt här ja vill veta :lol: Saker som inte är bra helt enkelt :lol:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).