Skotare

medelväg på skotning

37 inlägg 14384 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

rocky  
#59340
NZ skrev:Det är väl helt rätt att mäta på det viset, då får man ju fram den verkliga sträckan. Likaså om man måste åka en bit på avlägget för att få plats med virket. Är ju ganska dumt att sitta å köra en massa meter gratis.


Ja det va så vi resonerade oxå. Blev till och med enklare nu att få ihop penningen på skotaren. :smile:

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59347 Är man effektiv vid lastning och lossning ska det inte skilja mycket mellan "beräknad" och verklig medelkörväg. Jag skulle inte vilja betala verklig medelkörväg till den som sitter o åker väg upp o ner o städar tex rötved.

Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

masterchief  
#59380 På önskemål så delade jag tråden och skapade en ny kallad raster, kojor mm

Avatar Fallback

Re: medelväg på skotning

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59382
Maldas skrev:Är man effektiv vid lastning och lossning ska det inte skilja mycket mellan "beräknad" och verklig medelkörväg. Jag skulle inte vilja betala verklig medelkörväg till den som sitter o åker väg upp o ner o städar tex rötved.



Om vi nu gör som du skriver här, säg jag har ungefär två fulla lass på var väg, ett lass timmer, ett lass massaved, då måste man ju ändå åka runt på var väg och samla ihop de här kladdarna, eller hur?

Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

rocky  
#59384 MM antar det.... Eller?

Avatar Fallback

Re: medelväg på skotning

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59386 Det måste man ju, för om man kör med fulla lass och inte får på allt, då blir där ju alltid över och man måste ju ändå in och hämta detta. Och man kan ju inte köra detta som något välgörenhetslass, bara för att det inte får kosta något, rätt mig gärna om jag har fel.

Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

rocky  
#59389
kjugekarlsson skrev:Det måste man ju, för om man kör med fulla lass och inte får på allt, då blir där ju alltid över och man måste ju ändå in och hämta detta. Och man kan ju inte köra detta som något välgörenhetslass, bara för att det inte får kosta något, rätt mig gärna om jag har fel.


Kan bara hålla med dig. Det finns nästan alltid något hinder i vägen t.ex. ett blöthål som inte går att åka igenom med skotaren utan man måste dela från två håll och ska man då inte ta betalt för omvägen med det virket? Som sagt välgörenhetslass funkar inte i skogen.

Avatar Fallback

Re: medelväg på skotning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59423 precis, så bra betalt är det ju inte för skotningen idag.

Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

rocky  
#59532
Valmet 890 skrev:precis, så bra betalt är det ju inte för skotningen idag.


Nä man får ju inget gratis.... Varför ska vi jobba gratis? Sällan/Aldrig kritiseras skördningen eller?

Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59559 På tal om skördare kan det ju vara värt att nämna att även skördarens upplägg påverkar skotarens medelkörväg. Viktigt med bra kommunikation och samarbete!

Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

rocky  
#59662 Ja man vill ju inte ha en rondellgallring som en del tycker man ska göra :lol:

Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59673 jag har sett något i stil med "vid oenighet mäts sträckan på karta, med 30% slingertillägg"
Rimligtvis bör man då mäta den faktiskt körda sträckan, och även med tanke på virkesvolymens medelpunkt..

Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

rocky  
#59676
kalhygge skrev:jag har sett något i stil med "vid oenighet mäts sträckan på karta, med 30% slingertillägg"
Rimligtvis bör man då mäta den faktiskt körda sträckan, och även med tanke på virkesvolymens medelpunkt..


Det låter som en hygglig teori men frågan är om det räcker med 30% Man måste ju räkna alla resor även ett halvlass som ett lass...
Ett varierande bestånd eller ett bestånd som inte är färdig gallrat första gången utan man måste köra om alla vägar och gallra färdigt dom besvärliga delarna som lämnats så tror inte jag att blir särskilt rätt :?:
Är faktiskt inte så ovanligt med sådana bestånd för oss :cry:

Avatar Fallback

Re: medelväg på skotning

Gubben  
#59774 Vi använder gps kartan i maskinen när vi mäter kör sträckan. Men när det är nära körväg får skördarförarna mindervärdes- komplex och skördar slagen tvärs over hygget istälet för längs efter för att hinna hålla oss med virke. morr 😡

Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

rocky  
#59834
Gubben skrev:Vi använder gps kartan i maskinen när vi mäter kör sträckan. Men när det är nära körväg får skördarförarna mindervärdes- komplex och skördar slagen tvärs over hygget istälet för längs efter för att hinna hålla oss med virke. morr 😡


Ok har du testat mäta med maskinens tripp mätare och jämfört med mätningen på gps kartan om det blir lika? Vad använder du för gps program?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).