ons 27 maj 2009, 19:23#59722
Kör dagligen en 850 från 76. Mycket bra maskin men värdet beror på kondition. Kolla hur slitna våtlamellerna är i bakaxeln (om justeringen på bromsklockorna är i botten är de snart slut). Nya våtlameller går nog på en 15 tkr och håller ungefär två år (drygt enkelskift), bromsbeläggen på bak och framaxeln kan räcka men det känns lite olustigt på väg (brandrisk). Kolla efter glapp i boggielagren. De är svindyra, lilla och stora inklusive slitbanor och packbox kostar 20 tkr per låda. De får man lägga åt någon gång då och då och håller ungefär fem år. Blir det för glapt finns risken att man tappar en låda. Kranfoten är lite klen (bygd för små kranar) så håll utikik efter sprickor. En 73:a som jag körde sprack rakt under i själva plattans som kranen står på, den hade en Cranab 6030 långkran. Lite olustigt när det bara är två bultar bakåt som håller kvar kranen ståendes. Sen kolla att motorn är schysst, liksom converter, pumpar, ventilpaket och midja.
På bilden ser det ut som att framdäcken är av en typ av äldre däck som är otroligt hållbara men har uruselt mönster (så kedjor är nästan ett måste om det är lite slirigt).
850:n är en kanonmaskin och den har likvärdig kapacitet med en modern skotare i samma storlek och den är överlägsen en huggarvagn.
80 tkr kan vara ett riktigt fynd om den är i bra kondition, en riktigt förlustaffär om den är slutkörd.
Sen kattskallar är väl ingen höjdare? Ska ju vara 6-spak.