Skogsvagn (Huggarvagnar)

Körning med wirekran.

97 inlägg 77536 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fabrikat på wire kranen?

frasse  
#57426 Forshaga mek. verkstad (FMV). senare stor tillverkare av hydraulkranar.Fanns en likadan här på gården på 70-talet,som följde med traktorn när den byttes mot en 430 -79.Fanns då ochså en mek. massagrip.

Sweden-viking skrev:Kan någon säga vad detta är för fabrikat på wire kranen nedan???
Den har hydralsvängning 350°
Erfarenhet?

Bild

FTG
Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Griffin  
#57428 Jepp, det är en FMV, vi hade en sådan tills nyligen monterad på vagnen innan vi bytte upp oss till en griplastare.
Finns bilder för mer ingående jämförelse om det önskas.

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59635 Vad behöver man för grejer i änden på wiren när man vinschar? Idag sitter det bara en öppen krok,så jag kan snara runt stocken. Jag tror det sliter väl mycket på wiren, så vad gäller? Skaffa en enkelt kätting med ögla och snara med, räcker det? Eller finns det något hyper-duper fiffigt och sprcialdesigna i rostfritt stål som jag alltid saknat men aldrig vetat om?

(Om griplastarägarna får drömma om elspak, kan väl jag få drömma om rostfri manick till wirekranen).

En annan roligt grej hände mig senast när jag körde på skumpig väg i bra fart. Kedjorna som håller bommen skakade loss, och bommen kom helt plötsligt framsvängande och in i sidan på traktorn. Lite överraskad blev jag allt... Det här med hytt på traktor är nog ingen dum grej, det enda som gick sönder var att LGF-skylten i alu blev skrynklig. Kanske man skall kedja fast bomen så den inte hänger och slänger när man kör, men i vad? Vagnen?

Har föresten en Rottne, väldigt lik den på bilden.

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

BjornL  
#59636 En rejäl (och absolut fjädrad!) timmersax är väl bäst tycker jag. Måste vara vass och utan glapp förstås. Det sliter inte på någon vajer och är ju nästan ett måste om man ska koppla om för att lyfta upp tunga stockar på vagnen.

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

lonte  
#59651 En sån här har jag, Tycker det funkar bra finns på tex NIMAAB.se

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59660 Behöver man något emellan timmersaxen och wiren, eller kör man bara wirelås runt timmersaxens ögla`? Svårt att byta i så fall.

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Griffin  
#59682 Vi körde med en krok som vi satte saxen i och lunningskätting när vi snarade runt flera stockar

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82377
Griffin skrev:Vi körde med en krok som vi satte saxen i och lunningskätting när vi snarade runt flera stockar


Jag har nu satt på krok där jag har satt saxen. Har också köpt snarkätting/lunningskätting med pinne i ena ändan och ögla i andra (från Skogma). Men jag fattar inte... Hur drar man i kätting sedan när man snarat stocken/stockarna? Kroka i kättingen funkar inte (små öglor), snurrar man den om kroken några varv bara? :oops:

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82472 Skaffa en sån som lonte hänvisar till ,tror den även finns hos Sonnys maskiner,då snarar du direkt runt ved knippet eller stocken denna typ flisar inte upp wiren vilket det gör annars,skaffa även Skogmas lunningspulka så blir vinschandet ett sant nöje har man inte provat pulka förut,så kan man inte begripa varför man inte haft det från början.

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82476 Får pröva det också om jag får tid, just nu har jag satt på en krok och sax.

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

kvisten  
#82478 Håller med bengt.a och lonte fullt ut. Har en lunningswinch med den typen av löpkrok, funkar utmärkt. Snarkättingen med pinne och ögla används till att snara och sätta fast stocken i lunningswinchens balk där det finns "spår" för att haka i länken.

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82479 Åååh, nu trillade polletten ned. :-D

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82489
Mangan skrev:Jag har nu satt på krok där jag har satt saxen. Har också köpt snarkätting/lunningskätting med pinne i ena ändan och ögla i andra (från Skogma). Men jag fattar inte... Hur drar man i kätting sedan när man snarat stocken/stockarna? Kroka i kättingen funkar inte (små öglor), snurrar man den om kroken några varv bara? :oops:


Svarar mig själv, efter att ha googlat lite.

Man behöver en sådan här istället för den vanliga kroken:

http://www.certex.se/se/komponenter/gri ... ogla__3229

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82506 Jag kör med snarkätting och en förkortningskrok som du refererar till Mangan. Snar-kättingen använder jag mer om jag står och drar fram, alt bara kör med kranen och lunnar fram stockar.
Fördelen med snarkätting är ju om marken är stenig, etc - man slipper ju nöta på vajern för mycket när den annars träs runt stocken.
Har satt en schakel innan kroken, så det går enkelt att byta till timmersax när man skall dra stora stockar som skall lyftas upp på kärran.

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83200 Smart, pla1. Så borde jag gjort. Jag har nu en säkerhetskrok där jag häktar i saxen. Ett schakel och kaus i wireöglan hade varit smartare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).