Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Valmet nyheter

58 inlägg 27319 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58934
JD_1110 skrev:
Valmet 890 skrev:
ume skrev:i mellanklassen är iallafall 911.3 överlägsen, kan jämföra med ecolog 580 och 1270 som jag kört ett år vardera i både g och sav. Sorry alla gröningar :sad:


Och tänk då 911.4 som blivit ännu mkt vassare på alla sätt än .3orna. Nej nog går dom röda fint :grin:

Men finns det alls någon smidigare 6wd skördare än 901an? Nog har jag svårt att tro det, bakhjulen spårar ju så fint efter boggihjulen. En 1070 känns ju som en oxe i jämförelse.
Klart en liten 4 hjuling är jäkligt smidig, men vem vill sitta i en 4wd om man itne måste? Är ju sån stor komfortskillnad där så.


Vår skördare borde kvala in som konkurrent. Profi 50 som den heter svänger mer än vad som går att föreställa sig (52 grader), lika stark kran som 1170E, vikt på bara 12,5 ton utan vätska i däcken och logmax-aggregat. Kan det bli bättre?


Bättre vet jag väl inte,för Profi-fabriken har gjort konkurs och nu säljs allt på exekutivt,spekuleras vilt hur Profiägarna ska få delar i framtiden,men det hör till en annan tråd 8)

   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58962 jaha det finns dom som drömmer om att få köra h8 också :P
Nen men sluta nu klaga hit och dit, det vet väl alla att det finns för och nackdelar med alla färger och en del förare föredrar en sak och andra en annan.
Mna kan ju ta hur många exempel som helst på förare som gillar valmet och som inte gör det och istället vill ha grönt, gult blått eller vad som helst.
Det är ju tur det finns olika så man kan ha det som man tycker om!

Nej det ska bli kul att se vad som kommer på elmia, har hört lite insider info och det låter spännande!

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59012
mrme skrev:
ume skrev:i mellanklassen är iallafall 911.3 överlägsen, kan jämföra med ecolog 580 och 1270 som jag kört ett år vardera i både g och sav. Sorry alla gröningar :sad:


På vilket sätt är den överlägsen förutom att du ser aggregatet när vägträna huggs??

Jag ser inte en fördel med valmets koncept förutom just att se vart vägen ska gå och ta träna framför maskinen för på sidorna är dom andra bättre, man får ju en helt annan överblick med en hytt som har bättre sikt, gallra blir ju mycke bättre med bättre sikt oxå. Och slutaverkning tycker ja oxå blir bättre utan valmets koncept , är ju inte ens nära trött efter 8 tim i andra maskiner om tempot är lite högre.

maskinstorleken kan nog vara bra tycker jag om man kör stickvägsgående den är tillräkligt smal med 600 hjul. Men styryrningen är otroligt dålig blir ju en mindre parkering för att vända eller åka åt motsatt håll än skotaren i korsningar. Kör man stickvägsgående så krävs de ca 11.5-12 m kran å svänger man en maskin med kranen längst fram når man rätt långt om vägavståndet blir lite för brett av nån anledning, valmet måste ju in med hela maskinen för att bli längre. Tilta hytten framåt funkar ju men hjälper inte mycket.kan ju få in kranen 2 m i liten glugg å då når man rätt långt.

Lite saker ja och dom ja jobbar med tycker är bättre med kranen framför hytten, har inte saknat valmeten en sekund efter bytet. Min dröm nu är att få köra beståndsgående med en Rottne H8 de måste ju vara optimalt om terrängen inte är allt för stenig å brant.

smaken är som baken=delad :o

Till skilnad från dig så gillar jag valmets koncept. Och här är varför:
Bättre sikt över arbetsområdet när man hela tiden har agg. framför sig. ger enligt mig bättre gallringsresultat, mindre skador och bättre stickvägar.
Smidig och lagom bred. Varför ha smalare skördare än tre meter när man ska hålla sig på stickvägen? Man vil ju alltid att maskin ska svänga skarpare men jag uppfattar den som smidig för storleken.
Hög produktion. Siffror ljuger int.
Mycket stabil ialla lägen.
Hytt niv. som ger en bra förarkomfort och gör att man kan hålla skärpan lättare.
Mycket lättkörd i kran och agg.funktioner som oxå minskar skador i G.
Och det bästa av allt verktygen är nästan alltid rena :wink:

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59013 Jorå ska bli kul att kolla in nyheter m.m på elmia ska dit i två dagar så man hinner se allt..
Å som sagt det viktigaste för att en maskin ska va bra är att föraren är övertygad om att han sitter i världens bästa maskin :wink:

Användarvisningsbild

Re: Valmet nyheter

skogsjan695xl  
#59020 Kommer bli intressant att se hur de nya maskinerna kommer se ut på elimia. Man bli bra nyfiken på vad det är när man fått se smygbild.

Användarvisningsbild

Re: Valmet nyheter

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59569 Fick höra idag att det skulle komma en lillebror till 941an. Parellkran på 23 tonmeter och ett större 4wd aggregat än 350!

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

Prorider  
#59595
Valmet 890 skrev:Hmm... misstänker att det kommer en 931:a eller nåt liknande med kanske en crh 22 kran. Som ett mellanting mellan 911 och 941. Jag tror det eftersom att det finns en kran som heter crh 22 att välja i våran 911 då man ska välja kran osv vid programbyte nu då vi fick det senaste programmet.


Tror att du är ganska nära sanningen. Har hört talas om en maskin som skulle vara i ungefär samma storlek som 921:an.

Användarvisningsbild

Re: Valmet nyheter

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59618 Kan ju vara lite intressant. Skiter sig ju att åka dunderbygge med 941an... :???:

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59629 Klara inte ett riktigt dunderbygge en 941a :surp: :?:

Användarvisningsbild

Re: Valmet nyheter

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59637 Näee.....får inte ner höjden! Ska du åka utan viadukter kan de väl kanske gå!

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59646 Men brukar dom inte lägga ner agg bakom motorhuven?Går det inte med det så får man väl vända boggin som dom gjorde förr i tiden. :wink:

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

novis??  
#59691
Engstrand skrev:Näee.....får inte ner höjden! Ska du åka utan viadukter kan de väl kanske gå!

du får nog ta fram gasen å skära av tio ton :grin: säljaren här sa åt en kund inga problem med dunder han tog dit en trailer prova det vart platt fall så det vart ingen41 för honom

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59719 jo det kommer en 931a.... med ett aggregat lite större än 360 med 3 eller 4 wd

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

Henrik86  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59826 Hitta dena på youtube lite dålig kavlite valmet 931

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59837 väldigt lik 911an tycker jag :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).