Skördare

sekvens styrning till JD

63 inlägg 22419 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

sekvens styrning till JD

Timberjack74  
#59549 Är det nån mer än jag som saknar sekvens styrning av agg på JD. Det är ju trots allt 2009 inte 1989 😡 😡



   TS
Avatar Fallback

Re: sekvens styrning till JD

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59563 Japp! det är en av anledningarna varför jag kör rött :grin:

Användarvisningsbild

Re: sekvens styrning till JD

skogsjan695xl  
#59564 För ven som inte är inne på GRÖNA maskiner, vad är sekvens styrning, har hört talas om det iaf.
Mycke möjligt jag vet vad det är utan att vetat om det.

Avatar Fallback

Re: sekvens styrning till JD

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59566 Det står ju på johndeeres hemsida att dom ska visa upp någon ny typ av kranstyrning på elmia,som man skulle få prova på simulatorn.Få se vad det kan vara?

Användarvisningsbild

Re: sekvens styrning till JD

GremoNiclas  
#59570 Enligt mig så är sekvensstyrning när man har alla aggregatfunktioner i tex vippan på ena spaken. Du stänger aggregatet, sågar ikull trädet, matar, sågar av stock, matar, sågar av stock och öppnar och tiltar upp efter sista stock. Allt gör du med en knapp.

Avatar Fallback

Re: sekvens styrning till JD

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59576
GremoNiclas skrev:Enligt mig så är sekvensstyrning när man har alla aggregatfunktioner i tex vippan på ena spaken. Du stänger aggregatet, sågar ikull trädet, matar, sågar av stock, matar, sågar av stock och öppnar och tiltar upp efter sista stock. Allt gör du med en knapp.

Tilläggas kan väl att funktionerna kan variera beroende på basmaskin och data program.
På t.ex ecolog har jag för mig att automatiken måste startas på speciell knapp med paus i vippan Och på valmet med sekvensbox och minispak flyttas aut.knappens funktioner till vippan.

Användarvisningsbild

Re: sekvens styrning till JD

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59578 mmm.. Detta är nått som JD verkligen borde se över. Visserligen kan man inte köra sekvens med flerträdshantering Logmax (autokap funkar dåligt), men den Ecckolåggen jag hade till låns häromveckan, med Cab-Swin-dator, hade sekvens, å det var mkt mysigt i vanlig gallring..

Användarvisningsbild

Re: sekvens styrning till JD

skogsjan695xl  
#59600 okey, då vet jag vad det är, var och testade en ny tigercat för ett tag sen, den var det sånt på. funkade lite si och så men, var en demo. lika på valmeten då när man håller in ena knappen typ bara att den tiltar inte upp på den.

Användarvisningsbild

Re: sekvens styrning till JD

Timberjack74  
#59613
ume skrev:Japp! det är en av anledningarna varför jag kör rött :grin:


Vi hade en 941a på demo förra vintern med sekvensstyrning,funka kanon. Alla funktioner på gripstäng.

   TS
Avatar Fallback

Re: sekvens styrning till JD

novis??  
#59621 nog borde det vara lätt för jd programerare att fixa men dom har ej satt sig in i vad man skulle tjäna på med det som tex lättare att hoppa mellan maskiner mer vilsam körning o säkert en bättre prestation för många :surp: har pratat med många som provade 941an i fjol det dom var mest imponerad på var sekvens styrningen vi hade det på H18 -00 krångla aldig på 13000tim men var fint når man körde 12 timmars :lol:

Avatar Fallback

Re: sekvens styrning till JD

85-35  
#59622 Sekvensstyrning skulle va standard på alla maskiner .Men tyvär är det bara valmet och nåra andra udda maskiner som har det :lol:

Avatar Fallback

Re: sekvens styrning till JD

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59626 Varför då :?:
Finns inget enklare än att använda högsta automatnivån,då kan man ha en mikropaus medan maskin sköter allt snabbt.
Vill inte ha nån knapp lr spak som ska hållas intryckt hela tiden :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: sekvens styrning till JD

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59628
Simba skrev:Varför då :?:
Finns inget enklare än att använda högsta automatnivån,då kan man ha en mikropaus medan maskin sköter allt snabbt.
Vill inte ha nån knapp lr spak som ska hållas intryckt hela tiden :mrgreen:



Jag vill inte heller ha dödmangrepp som valmet har!Men därimot så gillade jag att när man fällde ett träd behövde man bara hålla kvar gripstäng så gick sågen,och sen skulle jag vilja ha det så att när man har fällt trädet så har man trädslagsrepedition på så man bara behöver trycka till en gång på gripstäng så börjar matningen och samma visa igen när datorn har hittat kapfönstret för att "fimpa" stocken.Har för mej att det var så det funkade när man körde sekvens ihop med dasa 380c

Avatar Fallback

Re: sekvens styrning till JD

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59640 har bara kört sekvens ett par veckor då vi kör EME spakar. JAg tyckte det var väldigt bra, förutomlite att sträcka på fingrar för att tex hålla ute valsar och stänga knivar, kapa extra långt osv. Men tyckte man fick som en avslappnad köställning med att mest bara använda tummen, och så fanns ju dom viktigaste funktionerna lätt tillgängliga på spakarna.
Borde vara ännu bättre nu på .4orna då man kan ända funktionerna hur man vill på knapparna.

Sen valmetens "dödmansgrepp" tycker jag är kanon, den gör ju allt så länge knappen är intryckt och sen så är det så lätt att bara släppa en millisekund för att flytta till en annan hög eller så och sen ge på igen.

JD säljaren sa att han trodde att det jobbades på sekvens och att kunna välja spakarna med 5 knappar på även till de gröna, men det var då inte klart än iaf.

Avatar Fallback

Re: sekvens styrning till JD

Skogsmange  
#59657
Simba skrev:Varför då :?:
Finns inget enklare än att använda högsta automatnivån,då kan man ha en mikropaus medan maskin sköter allt snabbt.
Vill inte ha nån knapp lr spak som ska hållas intryckt hela tiden :mrgreen:


Håller med till 100 % !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).