Bioenergi

Sälja energived

9 inlägg 6074 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sälja energived

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59492 Funderar på att röja ut lite blandade träd. Gamla granar som står i vägen, lite smågranar som växer upp i hagarna, och lite lövträd som står för tätt. Kanske lite röjningsgallring. Eftersom jag inte vill stressa eller känna mig tvingad att leverera ved vid ett visst tillfälle, så funderar jag på om inte energived är ett bra sortiment för min del.

Vilket är det bästa, ta ut som helträd och flisa alltihopa eller kvista och kapa upp i 3m-längder? Tänkte försöka sälja när/om jag får ihop en hög, så inget avtalat innan.

En timme från Göteborg, ungefär.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sälja energived

masterchief  
#59494 Jag tror på energivedalternativet. Skulle om möjligt hålla upp medellängden om du klarar det praktiskt med utrustningen.
Brukar försöka hålla en medellängd över 4.60, då fyller det bra på timmerbilen, speciellt om det har torkat så inte vågen säger ifrån...
Ett annat alternativ är träddelar som flisas, dock bör det bli en ansenlig välta för att det ska vara lönt...
ett alternativ som inte ska förkastas är vanlig ved.... då har du möjligheter att verkligen få upp fubbpriset 8)

Avatar Fallback

Re: Sälja energived

massa-ved  
#59500 Borde väl gå att sälja som vanlig ved. Måste finnas många med braskamin od. i Göteborgsområdet. Kan du kapa och klyva upp det dessutom så är det nog inte svårt att sälja det.

Avatar Fallback

Re: Sälja energived

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59502 Sälja som brasved låter som mycket jobb.

Här körs massaveden som 3m, därför tänkte jag att energiveden är samma längd.

Sen så har jag bara en wirekran (just nu i alla fall), så lite handlastning kan nog bli aktuellt för de mindre bitarna.

Finns det någon minsta diameter på energived, eller kan man ta ända ner till det blir löjligt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sälja energived

masterchief  
#59504 Energived kan man köra ned till minsta hanterbara.
Det jag menade var att du kunde sälja långved, dvs 3m ved.

Avatar Fallback

Re: Sälja energived

massa-ved  
#59505 Finns ju många villaägare som vill kapa&kyva själva. Brukar sälja i 3m längd. Vad jag menade var att om man har tillgång till vedmaskin och kör det igenom den så kan man få ut rätt bra peng ur varje kubik i närheten av storstadsregionerna. Kapa 3m och annonsera ut det och är det mot förmodan ingen som vill köpa går det sälja som energived till ett bolag.

Avatar Fallback

Re: Sälja energived

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59521 Ja, 3m ved låter som man har lite alternativ. Är kanske lite väl långt ut på landet för att sälja till villaägare, men man vet ju aldrig.

Hur svårt är det att sälja ett lass (ca 30 fub) till något bolag, borde gå rätt bra. Undviker nog Södra, energived verkar inte vara deras grej. :-)

En grej till, hur länge kan det ligga innan det blir sunkigt och svårsålt? Fram till vårkanten om man hugger nu, eller är det för länge?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja energived

alias  
#59523 Hej Mangan!

Är osäker på hur noga bolagen är när det gäller hur länge veden ligger, asp (där den mesta barken suttit kvar medan det legat i traven) kan ju bli ett helvete att lasta om den får ligga nått år, den nästan faller sönder när man klämmer åt med gripen. (hade några kubik aspmassa som blev kvar efter Gudrun, inte rolig att lasta efter ett somrar)
Om man hugger löv till egen ved brukar det ju gå rätt snabbt att randbarka på två sidor när man kvistar stammen. Jag vet inte om det är psykologiskt, men jag upplever att veden torkar snabbare om man gör så.

Du snackade om en del grovt barr (tror du sa gran) som eventuellt också skulle ner, se upp med tid för avverkning av detta så att du inte bryter mot skogsskyddet (SVL).

Du borde ju ha bra läge att sälja direkt till värmeverket i GBG.

Tror inte att det är någon bra affär att slänga rundvirke i flishögen, om det inte blir för liten volym för att vara leveransgill separat.

Har säkert glömt nått, men kommer inte på vad! :???:

/Alias

Avatar Fallback

Re: Sälja energived

massa-ved  
#59526 Vida skog AB i Borgstena de handlar mycke med bioenergi.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).