Skotare

Billigaste skotaren att hålla igång?

18 inlägg 12123 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Billigaste skotaren att hålla igång?

JD_1110  
#56883
Torparn79 skrev:
JD_1110 skrev:Pappas kusin har en Blondin vilken han är väldigt nöjd med. Det har dock funnits vissa problem med den.

Konvertern blev dålig på den och det var något problem med kylkanalerna i motorn så att fodren släppte eller vad man säger. han har bytt ett antal motorer pga detta. Senast bytte han till manuell låda och tillhörande motor från en annan äldre maskin. Efter detta har den gått klockrent och dragit avsevärt mycket mindre diesel. Nackdelen är väl just den manuella lådan...

det blir väl en fråga om planerad körning helt enkelt om man kör manuellt...
vet du var motor och låda kommer ifrån som han stoppade i..?
var det en svår operation..?
tanken på att konvertera en "slut" blondin till manuell har slagit mig oxå..


Är ingen hejare på maskinmodeller men det var en blå rackare med fyra hjul, hydrualdrift bak och kranen på hytten.

Som jag minns det var det en hyfsat enkel operation eftersom de gamla fästena passade.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Billigaste skotaren att hålla igång?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56896
Torparn79 skrev:
JD_1110 skrev:Pappas kusin har en Blondin vilken han är väldigt nöjd med. Det har dock funnits vissa problem med den.

Konvertern blev dålig på den och det var något problem med kylkanalerna i motorn så att fodren släppte eller vad man säger. han har bytt ett antal motorer pga detta. Senast bytte han till manuell låda och tillhörande motor från en annan äldre maskin. Efter detta har den gått klockrent och dragit avsevärt mycket mindre diesel. Nackdelen är väl just den manuella lådan...

det blir väl en fråga om planerad körning helt enkelt om man kör manuellt...
vet du var motor och låda kommer ifrån som han stoppade i..?
var det en svår operation..?
tanken på att konvertera en "slut" blondin till manuell har slagit mig oxå..


Jag håller med blondin är en bra billig maskin att ha.

Sen det här med växellåda. Min egna blondin har jag byggt själv. Det är manuell låda på den och det funkar fint.
Inget dubbelkomande men man klarar sig ändå.
Ska du ha manuell låda i stället för converter så är det bara å ta från tex en Ford 5000 växellåda och sväng hjul och sen montera pedal å så men det går lätt.
I min egna så sitter det en ford 500 motor, växellåda och sen har jag tagit bakaxel huset från en skrotad blondin för att få driften till vagnen.

Avatar Fallback

Re: Billigaste skotaren att hålla igång?

värmland  
#59473
masterchief skrev:Var en sådan till salu en mil från mig för ett halvår sedan...
Den är dock såld :???:

Rottne från 70-80tal. Mycket delar å modern maskin

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).