Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hemmabygge Griplastare

66 inlägg 32680 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Griplastare

Edner  
#55959 Japp.
Det är en stabil sak.
Någon som anser att jag borde göra något med draget?
Förstärka på något vis menar jag.
Eller håller det tror ni?

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Griplastare

Edner  
#59371 Nu börjar kranen vakna till liv.
Ursäkta den dåliga kvalitén.
DSC00507.JPG

Allt verkar funka. Den hydrauliska vinschen på bommen verkar inte stoppa för något. Jag höll på att dra sönder öglan som kroken satt i när jag skulle prova och körde åt fel håll.
Kvar att göra är att få på grip och rotator, modifiera 6st spakar så att dom passar på ventilpaketet (paketet har varit elektriskt styrt) och montera ventilpaketet i traktorn.
Jag har tänkt montera ventilpaketet i taket. Det går att öppna. Då kan jag stå upp genom taket och köra.
Nu lite frågor.
Kranen har en tank för hydrauloljan i foten som jag inte använder.
Jag undrar om vridhuset saknar smörjning nu när det inte finns olja där?
När jag pumpar in fett, så ser jag att fettet väller ut från vridhuset högt upp i tanken.
Jag vet inte hur långt ner fettet kommer, om oljan i tanken är tänkt att smörja nedre delen?
Kranen är en Hiab från 1973 och det sitter en hydraulmotor som påverkar en kuggkrans i tanken. Kuggkransen sitter ovanför tanken i ett eget hus.
jag får nog ta en bild in i tanken, så ni förstår hur jag menar.
Jag ska tillverka en adapter för att få grip och rotator att passa ihop.
Rotatorn är av sådan typ som inte är runtomsvängande. Jag tror den går 3/4 dels varv eller så.
Och då är frågan, eftersom jag aldrig har kört kran förut.
Hur vill jag kunna vrida gripen???
Om man tänker sig att gripen hänger över vagnen med en stock som hänger längs med vagnen.
Vill man då kunna vrida gripen lika mycket åt båda håll eller vad.
Vilket läge ska jag anpassa adaptern, så att gripen hamnar åt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge Griplastare

totte  
#59397 Bra jobbat! Kul att det funkar, inte lätt att få det rätt när man inte sysslat med såna grejor innan. Kan inte ge några goda råd om sånt här, men det finns det säkert andra som kan.

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Griplastare

massa-ved  
#59497 Prova med ett läge du kan svänga lika. Om det inte verkar bra när du kört lite går det ju att ändra adaptern sen.

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Griplastare

Edner  
#59499 Ja det måste väll vara mest optimalt tycker jag.
Ingen som är av en annan åsikt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge Griplastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59501 Våran rotator är ej runtomsvängande och det är lite jobbigt ibland, helst när man är
inne bland träd som man inte vill skada eller annat som står ivägen, värst är lång björkved
som hänger åt ena eller andra sidan. Då får man helt enkelt ta nytt grepp och det är det som känns
så långsamt. Jag och Pappa som äger vagnen är båda inne på att byta till runtomsvängande
men det kanske får vänta tills vi byter hela kranen för den känns för kort helt enkelt.
Men iaf, ej runtomsvängande går att vänja sig vid även om jag rek ett byte till runtomsvängande.

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Griplastare

alias  
#59517 Vad trevligt att det finns folk som vill hålla liv i en del av gammal hederlig svensk skogsmaskinshistora! Finns ju mycket som får stå och rosta ihop.

Måste bara tillägga: Jäkla häftig traktor, vad döljer sig under den motorhuven? - själva traktor ser ju inte så liten ut!

Var i landet kommer detta ekipage att dra fram?

Nu till mitt egentliga ärende, kan inte annat än att hålla med Slurfi - investera i en runtomsvängande rotator!

Körde med en 10-tons Mohedavagn från 1983 tidigare. På den satt en FMV 2000-kran. När vi bytte ut orginalrotatorn (som inte var runtomsvängande) på den till en ny (som var runtomsvängande), så var det som natt och dag!!!
Mycket trevligare att inte behöva oroa sig för att ha "tänkt fel" och tvingas släppa greppet om ett fem meter långt vedknippe inne i en förstagallring, för att "ta om" med ett nytt tag.
Vet att du skrev att det var ett budgetbygge men detta är en investering som kan spara mycket "svavel-osande kraftuttryck" i hytten - i.a.f. om du är ovan vid att köra kran.

Lycka till med bygget och lägg gärna upp en bild på första lasset som lämnar skogen med det!

/Alias

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Griplastare

Edner  
#59519 Under huven sitter en luftkyld rak sexa på 5,7 liter och runt 100 hk.
Ekipaget kommer att dra fram i dalsland i högsäter och är bara för att köra flisved till husbehovet och en och annan timmerstock.
Lite överdimensionerat kanske, men det är roligare så.
Blir ju inte så mycket körning, så jag tror det får duga med den rotatorn jag har.
Provar iallafall.

Men ni som kör eller har kört grip med rotator som inte är runtomsvängande.
Tänker jag rätt när jag vill kunna vrida gripen lika mycket åt båda håll över kärran?
Kom att tänka på ett problem med det.
Om man har en stock i gripen över kärran längs med kärran och vill vända andra änden mot grinden, så kan jag ju inte det om
den ska gå att vrida lika mycket åt båda håll från detta utgångsläget.
Det rätta är kanske att kunna vrida gripen lika mycket åt båda håll när stocken hänger på tvären över vagnen?
Då kan jag ju lägga vilken ända jag vill mot grinden utan att behöva greppa om.
Eller skapar det något annat problem?
Hur är/var det på era kranar?
Senast redigerad av Edner lör 18 jul 2009, 19:38, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge Griplastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59520 Minns ej hur det är, men det verkar vettigt att du ska kunna rotera stocken topp/bak-topp/fram.

Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge Griplastare

Skogstomte  
#59524 Tips!

Har kört med begränsad rotator en gång i tiden. Den bör sitta så att i mittläge är stocken tvärs lasset och gripslangarna bakåt. Då kan du vrida stockarna på vilket håll som helst utan att ta om. När man tar en bit är grundregeln att man ska ha slangarna från sig - men det finns naturligtvis undantag när bitarna ligger illa till. Tänk på att en obegränsad rotator har sämre vrid än vad du är van vid nu - om du tänker byta. Prova gärna innan du bestämmer dig.

Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge Griplastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59531
Skogstomte skrev:Tips!

Har kört med begränsad rotator en gång i tiden. Den bör sitta så att i mittläge är stocken tvärs lasset och gripslangarna bakåt. Då kan du vrida stockarna på vilket håll som helst utan att ta om. När man tar en bit är grundregeln att man ska ha slangarna från sig - men det finns naturligtvis undantag när bitarna ligger illa till. Tänk på att en obegränsad rotator har sämre vrid än vad du är van vid nu - om du tänker byta. Prova gärna innan du bestämmer dig.

Stämmer, man måste rotera den i utgångsläge, tex slangarna bakåt innan man tar nytt grepp.

Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge Griplastare

hayabusa 08  
#59534
Skogstomte skrev:Tips!

Har kört med begränsad rotator en gång i tiden. Den bör sitta så att i mittläge är stocken tvärs lasset och gripslangarna bakåt. Då kan du vrida stockarna på vilket håll som helst utan att ta om. När man tar en bit är grundregeln att man ska ha slangarna från sig - men det finns naturligtvis undantag när bitarna ligger illa till. Tänk på att en obegränsad rotator har sämre vrid än vad du är van vid nu - om du tänker byta. Prova gärna innan du bestämmer dig.



Tomten har rätt, så var det på min gamle kärra oxså innan jag bytte till en runtomsvängande.

Ett tips till:
När du har gripen i det läge så att stocken ligger längsmed vagnen så måla en stor pil på gripen åt vilket håll rotatorn kan snurra som längst.
När man då ska ploka vedpinnar som ligger mellan träden så ser man direkt på gripen vilket håll den kan snurra på.
Då kan greppa rätt från böjan så att man slipper att byta grepp när man fått ut pinnarna halvvägs :lol:

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Griplastare

Edner  
#59537 Tack för alla bra tipps. Det där med pilen är nog kanske inte så dumt, när man är ovan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Griplastare

Edner  
#59556 När ni säger gripslangarna bakåt, så menar ni alltså att
slangarna ska vara längst bort ifrån mig från kranfoten
sett. Eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge Griplastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59565 Jepp

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).