Små skogsmaskiner och övriga maskiner

krängt av larvband på minigrävaren!

9 inlägg 32336 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

krängt av larvband på minigrävaren!

henrik_1  
#59288 Hej!
Jag krängde av de ena larvbandet på minigrävaren idag mitt i dyngan i skogen... Efter vad jag hört så ska man använda bommen för att trycka in hjulet som de ska krängas på, ska man lossa något före man börjar trycka?

Stannar hjulet kvar i de läget efter man släppt så man hinner få på larven under tiden man tar bort skopan??

Skulle vara bra med lite information så de går lite lättare..



   TS
Användarvisningsbild

Re: krängt av larvband på minigrävaren!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59290 På de bandare jag varit i kontakt med så spänner man bandet med en hydraultub som
man pumpar in smörjfett i, så då letar man upp spänntuben, skruvar ur fettnippeln, lägger en
stock eller sten mot hjulet och trycker in det med skopan, lägger på bandet, skruvar dit fettnippeln
och pumpar upp till lämplig sträckning mha fettsprutan.

Användarvisningsbild

Re: krängt av larvband på minigrävaren!

stegmaster  
#59298 Stemmer som Slurfi säger, fast inte skruv smörjnippel helt ut(då det kan stå högt tryck där), bara så mycket att smörjfettet kommer ut(ca 2-4 varv), detta enligt min instruksjonbok.
Jag brukar gravbommen för at lyfta på banden(mina väger minst 250kg pr.stk), men det brukar funka fint.
Lirar lite med beltemotoren samtidig som jag lyfter med gravbommen.Har innan detta satt en trestubbe under, så at maskinen er upplyftat på denna sidan

Avatar Fallback

Re: krängt av larvband på minigrävaren!

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59337 på min komatsu så äre bara att släppa på fettnippeln, eller rättare sagt backventilen den sitter på, sen går det lätt att trycka tillbaka med handkraft om man lyfter upp maskinen, sen äre bara att lägga på bandet, skruva tillbaka backventilen, å trycka i fett... å dom jävla gummi banden åker av för jämnan i skogen... jag önskar mej stålband av tomten :lol:

Användarvisningsbild

Re: krängt av larvband på minigrävaren!

stegmaster  
#59350
nutte skrev:på min komatsu så äre bara att släppa på fettnippeln, eller rättare sagt backventilen den sitter på, sen går det lätt att trycka tillbaka med handkraft om man lyfter upp maskinen, sen äre bara att lägga på bandet, skruva tillbaka backventilen, å trycka i fett... å dom jävla gummi banden åker av för jämnan i skogen... jag önskar mej stålband av tomten :lol:


*ja , det e absolut en fordel med stålband, när man kjör i skogen, dom har nestan dobbel livslengd+ at maskinen blir stödigare ved sväng över sidan, fast dom er tyngre, ca 250kg pr stk.
Dom fleste av dessa minigravere er oftast utstyrt med gummiband, då detta krevs för kjöring på asfalt för entrep.

Användarvisningsbild

Re: krängt av larvband på minigrävaren!

henrik_1  
#59360 Tack för svaren, då har jag något o roa mig med i morgon.. Det ska nog inte vara så avancerat.

Stållarver hade inte varit dumt, men det är för dyrt, inte mer än vad jag kör så får de duga med gummibanden. Jag önskar mig ett snabbfäste och en planeringsskopa först o främst, fick ett bra pris på maskinexpo så det är väl dags o slå till. 4500 kr för en planerskopa va inte så farligt, 6800 kr i en annan monter..

Ha de!

   TS
Användarvisningsbild

Re: krängt av larvband på minigrävaren!

Torparn79  
#59363 jag gissar på att det var en röd skopa som du fick det lägre priset på, va??

Användarvisningsbild

Re: krängt av larvband på minigrävaren!

stegmaster  
#59400 En sån her Rf system? Denna e på 300liter 130cm bredd och 135kg
Bild

Användarvisningsbild

Re: krängt av larvband på minigrävaren!

henrik_1  
#59508 Ne de blir en "carrus components" i Sävsjö. Nära och bra att hämta den också..

Larvbandet va ju lätt som bara den att få dit igen, riktigt bra lösning på med fett till spänningen. Jag gjorde inte tabben att "glömma" bort den andra larven, den behövdes också spännas..

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).