Skogsvagn (Huggarvagnar)

Funderingar kring spakplacering

11 inlägg 4531 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Funderingar kring spakplacering

BjornL  
#58532 Hej!

Köpte nyligen en Valmet 305 med griplastarvagn. Spakarna till griplastaren är förlängda och går in genom bakrutan genom ett utfräst hål. Tänkte inte så mycket på det till en början men i helgen slog det mig att spakarna sitter förskjutna ~10 cm åt höger (sett från förarplatsen). Traktorn har inte svängbar sits.

Det blir automatiskt så att jag lägger av lassen åt höger, dvs åt vänster från förarstolen sett men igår kom jag av någon anledning från andra hållet och märkte:

1) Oj vad mycket trevligare det var att sitta vriden åt detta hållet, dels för att spakarna är en smula mer lättåtkomliga (10 cm) och dels för att det ju inte finns några reglage på denna sida om sitsen så här kan man krångla in benen och sitta nästan .. komfortabelt?

2) Kranen svänger långsammare åt höger (från förarplats) än åt vänster. Detta har jag innan bara tänkt på som någon slags defekt, men när man lastar av åt höger (från förarplats) så är det rätt smidigt ur vagnvältningssynpunkt att ha lite mer jämn gång. Jag tolkar det nästan som att man har satt in någon strypventil för att uppnå detta?

Min fråga således: Är det vanligt att man designar ekipage som detta för att alltid lasta av åt ett speciellt håll?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Funderingar kring spakplacering

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58537 305:an har väl plats för en snurrfotölj? I så fall är ju valet enkelt.

Avatar Fallback

Re: Funderingar kring spakplacering

BjornL  
#58538 Jag trodde att man var tvungen att ha en speciabyggd hytt för att ha snurrfåtölj? Annars håller jag med om att valet är oerhört enkelt. Vad kostar en sån?

   TS
Avatar Fallback

Re: Funderingar kring spakplacering

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58548 Kolla om du har en längre nippel mellan ventil o slang i svängsektionen.
Om du har det så finns där en stryp/ back funktion där som kanske hängt sig, dela o kolla!
Annars ska de normalt vara samma hastighet åt båda hållen.

Avatar Fallback

Re: Funderingar kring spakplacering

BjornL  
#59240 Ja - längre nipplar på svängsektionen. Månne detta är någon slags dämpning? Inte så dumt att ha just denna rörelse lite dämpad?

Och, min andra fråga: finns det någon som har bilder på hur en svängbar stol fungerar i 305:a? Var köper man denna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring spakplacering

halvproffs  
#59255 Jag har en 305 med svängbar stol men den går inte att nyttja särskilt mycket pga upphöjningen av golvet bakåt. Jag sitter lite på trekvart med kroppen och har precis som du beskriver spakarna något förskjutna till höger för att minskar vridningen på kroppen. Tycker att det är en acceptabel arbetsplats om man inte kör för ofta. Tänker nu montera på större pump (55 minut liter) större finns ej. Tänkte ett tag montera extern pump, men övergav tanken på det eftersom motorn då får dra dubbla pumpar.

Avatar Fallback

Re: Funderingar kring spakplacering

BjornL  
#59256 Intressant! Men är det speciellt tungt för traktorn att dra runt en hydraulpump som inte belastas?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring spakplacering

halvproffs  
#59263 Har du den på kraftuttagsaxeln och den inte används då tar ju den naturligtvis ingen kraft, men när du kopplar in den så tar den en del, och originalet tar kraft hela tiden. Också beroende på kapacitet, men monterar man en extra då vill man nog ha en med kapacitet.

Avatar Fallback

Re: Funderingar kring spakplacering

BjornL  
#59269 Jag antar att det skulle vara en pump i den här dimensionen ungefär http://www.oie.se/Products/Product.asp? ... emId=77540 ?

Blir ju lite krångligare med returtank etc förstås.

Nej, jag menade nog tvärtom, dvs de gånger du kör med den externa pumpen så belastar du ju knappast den interna pumpen?

Vad är det för griplastare du har förresten, har själv en fmv 550 och tycker väl alls inte att flödet är speciellt begränsande, iaf om man lägger upp varvet på traktorn kring 1000 rpm?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring spakplacering

halvproffs  
#59320 Hej. Jag har en Vreten 65-40 dvs 6,5 m kran med ganska grova cylindrar som tar en hel del olja. Kör man flera funktioner samtidigt som tar olja är pumpkapaciteten begränsningen.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring spakplacering

jonathanA  
#62442
halvproffs skrev:Hej. Jag har en Vreten 65-40 dvs 6,5 m kran med ganska grova cylindrar som tar en hel del olja. Kör man flera funktioner samtidigt som tar olja är pumpkapaciteten begränsningen.


hej! jag kör med likadan kran som dig, och tycker den går för segt när man tex. kör utskjut samtidigt som bommen! kommer bli separat hydraulsystem för min del! skål :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).