Uppvärmning

Hur mycket ved/år???

12 inlägg 8799 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur mycket ved/år???

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486 Jag värmer endast med ved, året runt, både vatten o värme.
Har en Värmebaronen Vedolux 40 ub med 1500 liters acc.
Pannan har underförbränning och keramisk förbrännings kammare. Förbrukar ca. 15-20 cubik (kluvet,sk.mått).
Hittills bara eldat alm, så jag har inget att jämföra med, men skulle tro det går mer av andra träslag. Nästa vinter har jag Fur upp hugget till, året efter blir det bok/björk.
Ska bli intressant att se skillnaden mellan de olika träslagen.
Enligt tillverkaren ska det inte skilja mycket mellan träslag, energi innehållet som är viktigt, vi får se.



   TS
Avatar Fallback
Hansson  
#494 Jag nog är det skilnad när man lassar in fullt med björk i magasinet :)

Har skaffat mig en ny panna nyss och vilken skilnad det blev på vedförbrukning !

Har en Baxi innova 30kw och 2000L Ack

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495 Just nu eldar jag 2,5 tim varannan, var tredje dag.
2,5 vedmagasin, huset är från 1932 och sparsamt isolerat. Fönster ska förhoppningsvis bytas snart, vilket kommer att bli välkommet.

Jag är nöjd med systemet, jag satte tankara i källaren och pannan i garaget.
Acc styrningen är nog det enda jag kan klaga på.

Efter laddning så går pumpen till systemet är under 70 grader.
Detta beror på rökgas termostatens placering. Den ligger på utsidan av rökgaskanalen, för nära bakväggen i pannan.
Meningen är ju att den ska vara i kanalen, nen det verkar inte vara en hit att ha en elektronisk givare i den miljön.
hade hylsa att montera den I men den försvann snabbt, vilket givaren oxå hade gjort om den varit i.
Jag skulle vilja styrt denna pump annorlunda, men har inte kommit på något vettigt.

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#498 Tjena,
Vad är det för styrning du har?
Jag har också vedsystem, men laddpumpen styrs av en termostat som är inbyggd i min panna, givaren sitter här inne i rökgasgången, precis innan rökgaserna går ut i rökstosen.

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522 Styrningen är Laddomat.

Denna satt lite närmare pannan och jag tror inte denna hylsa var avsedd för rök kanals montering.

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#523 Hej,

Vilken laddomat är det du har?

Får man rökgasregleringen att funka tror jag detta är det bästa alternativet.
Kan du inte reglera givaren och ställa den lite högre så pumpen slår av tidigare?

Jag förbrukade ca 18 meter travat mått, sept 04 - sept 05.

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526 Bild på Panna o tankar. Jag ska byta fönster o dörrar nu vilket kommer att synas i ved högen. Har riktigt dåliga fönster....
Jag minns inte vad denna laddomat hette, men jag fick för mig att den hette 6, men det vet jag inte säkert.

Huset är byggt -32, med tretex som enda isolering. Har lagt upp lite isolering på vinden, men det behövs mer! Mitt tak är allti vitt sist ofta inte vitt :(

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#540 Tjena,

Den där går jag nog bet på...

Iallafall, om det är en rökgastermostat från Termoventiler så kanske detta pdf-dokument, kan ge nån hjälp...

http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/rrtermostat_s_w.pdf

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Hansson  
#592
Mange skrev:Bild på Panna o tankar. Jag ska byta fönster o dörrar nu vilket kommer att synas i ved högen. Har riktigt dåliga fönster....
Jag minns inte vad denna laddomat hette, men jag fick för mig att den hette 6, men det vet jag inte säkert.

Huset är byggt -32, med tretex som enda isolering. Har lagt upp lite isolering på vinden, men det behövs mer! Mitt tak är allti vitt sist ofta inte vitt :(




Så här ser det ut hos mig :)
Behöver oxå mer isolering på vinden. Kan man köra med vanligt kutterspån.Från Grangårn typ

Avatar Fallback
Fredrik  
#613 Hej,

Det är ett snyggt pannrum du har Hansson!

Ang isolering så tror jag kutterspån är passé i isoleringsbranschen (men jag kan ha fel).
Det är väl sten- eller glasull som gäller, ett sattyg att hålla på med, men det isolerar bra!

http://www.isover.se/sw12524.asp

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Hansson  
#642 Jag har kutter på vinden nu. Vad jag har hört så är kutter spån jäkligt bra på att binda fukt. Man ser ju inte många vindar med spån på vinden som har möggel problem.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1541 Förr var det vanligt att ha kutterspån. De lade kalk över för att inte möss o fukt skulle trivas...

I mitt slott har jag sand i golven o "tät" luft kanal i väggarna. I de rum som inte är renoverade är det tretex(?) o vinden gullfiber.

Jag har nyligen inrett halva källaren o var lite snål för att sätta element eller golv värme så jag täckte av rören i hopp om att slippa frysa. Detta funkar faktiskt över förväntan och golvet är varmt nog att gå barfota utan att få istappar till tår.

Kanske det bör tilläggas att det är grus o hör o häpna stående tegelstenar!!! Varför har jag ingen aning om....
Överst puts o färg!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).